Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Har börjat montera upp fräsen ordentligt nu inför att bordsskivan kommer.

Jag har valt att montera fast fräsen i väggen den här gången för att bli av med att den gungade fram och tillbaka vid vändning i x-led. Jag har en ojämn vägg att skruva mot och vill dessutom inte få in vibrationer i husväggen (om det nu skulle kunna bli ett problem), så jag monterade två stora gummikuddar mellan fräsen och väggen.
IMG_20141011_210434.jpg
Skall ta en titt imorgon på hur jag skall verifiera att x-axeln blir satt helt vinkelrätt mot bordsskivan. Det går ju inte att verifiera helt innan jag har skivan, men att prova mot ramen borde vara en bra start.

Finns det något bättre sätt än att använda en vinkelhake? Som synes i bilden nedan fäster x-axelplattan dels mot en av skenorna och dels mot två vinklar som också är fäst i samma skena.
x-axel-fäste.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Sådär ja, nu ligger skivan i garaget. Tycker kanske att de har varit lite för oförsiktiga med ytan på den, det finns en hel del småhack. Men om jag slipar lite på den försiktigt så är väl eloxeringen hård och nöts i princip inte alls medan de små uppstickande delarna runt hacken försvinner lätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av GunnarW »

Då tycker jag att du ska kräva prisreducering. Detta speciellt mot bakgrund att plattan är planfräst och levereras till den som gjorde jobbet skyddsplastad på bägge sidor. Det borde vara en tydlig signal om försiktighet om det nu inte sagts i tal eller skrift. Gör inget själv förrän du diskuterat åtgärd/pris med leverantören.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Har provat lägga på skivan och dra fast den. Nu försöker jag att upplinjera skenorna mot bordet. Jag har satt upp en klocka som synes på bilden.
2014-10-19 13.15.37.jpg
Jag skruvar fast ena sidan i vad jag tycker är mittenläget, sedan nollar jag klockan och kör över till andra sidan och ställer in på någon tusendel där. Sedan har jag dragit fram och tillbaka och letat högsta och lägsta punkterna och pressat in dem mot nollan. Nu ligger det inom +-4 hundradelar längs hela skenan. Så mycket bättre än så får jag inte till utan att använda någon slags fixtur där jag kan trycka skenan i sidled med en skruv.

Frågan är om +-4 hundradelar är vad jag kan förvänta mig. När jag sedan hänger på min tunga Y/Z-axel så lär det påverka en hel del också.

Någon annan som har en portalfräs som blivit uppmätt och sett hur ojämnt skivan ligger?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av GunnarW »

När du gör så så utgår du ju från att skivan är plan... vet du egentligen något om den är det, eller rättare sagt hur "oplan" är den egentligen före och efter du skruvat fast den på ditt ramverk. Men dina skenor blir ju parallella med bordets yta nära kanten iallafall :tumupp:
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Ja vad är alternativet? Stora stycken som fästs i bordet kommer ju att följa bordet rätt så nära. Små kommer att följa skruvstycket som jag behöver upplinjera separat.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Ingen som har något bättre alternativ än att anta att skivan är plan? Någon teknik man brukar använda som inte är alldeles för komplicerad.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jäkligt svårt det här, om jag upplinjerar skenan mot bordet med klockan på en platta på bordet så går det att ställa in så att det ligger inom +-20 tusendelar längs hela sträckan. Men sätter jag sedan en klocka på vagnen och drar mot bordet så varierar det +- 60 tusendelar. Så då har jag över en tiondel i kast. 4 hundradelar måste ju anses vara riktigt bra. 1,2 tiondelar är ju inte heller jättedåligt över 1,4 meter, men ändå så att man hade velat ha lite bättre.

Sedan lär det ju inte bli bättre när jag hänger på 80kg(?) Y och Z-axlar.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

I instruktionen till mina linjärlager står det att lagren skall smörjas med fett KP2K-20. Betyder det att jag tex kan köpa Mekonomens propelleraxelfett och trycka i eftersom den är märkt med just KP2K-20?

Jag har förstått det som att vagnarna och även kulmuttrar levereras med en bestämt "saknad" mängd smörjfett som skall sprutas in innan användning. Är det något som är allmänt känt? Jag har inte läst om det någon stans på forumet under min tid här, men jag har iofs inte sökt efter det heller.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av GunnarW »

Agwan skrev:Jäkligt svårt det här, om jag upplinjerar skenan mot bordet med klockan på en platta på bordet så går det att ställa in så att det ligger inom +-20 tusendelar längs hela sträckan. Men sätter jag sedan en klocka på vagnen och drar mot bordet så varierar det +- 60 tusendelar. Så då har jag över en tiondel i kast. 4 hundradelar måste ju anses vara riktigt bra. 1,2 tiondelar är ju inte heller jättedåligt över 1,4 meter, men ändå så att man hade velat ha lite bättre.

Sedan lär det ju inte bli bättre när jag hänger på 80kg(?) Y och Z-axlar.
Jag tror att bristen på svar på dina frågor kan bero på att man skulle nog behöva vara på "ort och ställe" för att sytematiskt kolla vad som kan, bör och ev. ska justeras. Det är svårt att komma med råd när man inte vet var problemet egentligen ligger.

Vad gäller fettet så verkar det (om man Googlar det) att vara en allmän spec på ett kullagerfett för långsamgående rullningslager. Det duger säkert till både kulskruvarna och linjärlagren. Och det är säkert så att man ska smörja innan idrifttagningen, för det brukar bara vara lite rostskyddsolja i dem när de köps. Men läs först för de ska, precis som med kullager, INTE packas fulla med fett. I och för sig är det viktigast att snabbgående lager inte ska få för mycket fett... men ändå.
Rent allmänt kan du säkert använda vilket vanligt kullagerfett som helst, det viktiga är ju att lagren smörjs överhuvudtaget :tumupp:
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Har jobbat på lite mer i helgen. Mätt upp och rätat vertikalpelarna som går från undersidan bordet till ovansidan för att binda ihop kulskruven för X-axeln med bommarna för Y-axel-skenorna. Det var något litet vinkelfel här och där och lite skillnad i höjd från bordsytan som jag kunde korrigera. Man hoppas ju bara att det blir bättre när man ändrar så att man inte gör något värre eller så hade man ett fel tidigare som tog ut ett annat så att det blev bra av det.
2014-11-09 12.27.24.jpg
Tröck i fettet jag köpt i vagnarna också och drog lite fram och tillbaka. De lämnade rätt så mycket fett på skenorna i början, det har jag torkat av. Vagnarna går rätt så mycket tyngre att putta fram och tillbaka nu. Det släpper säkert lite med tiden, men jag är lite orolig över att friktionen blir för stor för att motortrimmningen skall fungera bra. Jag kör ju med servomotorer och då kan man få lite problem vid trimmningen om man har för mycket friktion.

Jag var lite orolig tidigare för att jag inte skulle få vinkelrätheten mellan axlarna. Jag mätte upp nu när jag skruvat ihop y-axeln nästan helt och det ser ut att bli rätt så bra vinkelräthet så väl som jag kan mäta. Jag kunde inte se att det var något vinkelfel alls, men det betyder nog att det är max någon tiondel på hela Y-axelns slag, 880mm. Det borde räcka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Perkla »

Intressant projekt, snart har det gått 4år sen du började, det är verkligen roligt att se att du håller gnistan vid liv och bygger lite då och då, jag själv hade nog lessnat men kanske börjat bygga igen efter några år, läste igenom hela tråden och såg att det var ett års uppehåll, det är en lång tid..

Hoppas det blir bra och att den blir klar snart så man får se hur den kommer funka :D

Vad har du för tidsperspektiv på att bli klar med den ? Som det ser ut just nu alltså.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Kul att du läste igenom hela tråden. Hoppas du fått några bra inputs, av mig eller de som tipsat mig, till dina egna projekt.

Jag har använt fräsen sedan slutet av 2011, kört ut en hel del delar till jobbet och hobbygrejer. Det var när jag flyttade i augusti förra året som jag plockade ner den, och det jobb som görs nu är uppmonteringen igen kombinerat med en uppgradering bestående av ny bordsskiva, stabilisering av benen, byte av ena servomotorn som var 200-voltare istället för 85-volt som det skulle, samt ordentligare inmätning vid hela monteringen + lite mer smågrejer. Förra gången gick det rätt snabbt, jag bara skruvade ihop.

När är det klart? Jag har ingen egentlig plan, men det skall inte behöva vara så mycket jobb. Allt har ju fungerat en gång. Efter julledigheten borde jag ha fått tillräckligt med tid över för att kunna köra igen.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Nu börjar det hända lite grejer igen. Har monterat upp Y och Z-axlarna och upplinerjat dem så gott jag kunnat. Jobbade på ett bra tag med Y och försökte bända och få den att gå rakt, till slut kapade jag till en träpinne som jag ställde mellan nedre skenan och bordet och så skruvade jag fast skruv efter skruv med pinnen rakt under skruven. Då blev det inom 13 hundradelar längs en linje över bordet. Det borde väl ändå vara ok. Har mätt upp vinkelrätheten mellan axlarna så gott jag kunnat med vinkelhake, och de verkar ha blivit helt ok.
20150104_001.jpg
Kabelhärvan är framdragen och första kontakterna ikopplade, det borde inte behöva vara så mycket mer jobb innan maskinen går. Skall dock köra om trimningen av motorerna eftersom friktionen och glapp säkert är helt annorlunda nu. Har pressat i olja i alla muttrar och linjärlager så de går bra mycket tyngre. Sedan upptäckte jag att jag har rätt mycket glapp i mina kilar, både mellan motor och växellåda och mellan växellåda och kulskruv. Jag fixade Y-axeln genom att dra ett varv tejp runt kilen. Det fyllde ut de 1-2 tiondelarna som det glappade. Men jag får nog dela där igen och limma istället så det blir ordentligt.
20150104_002.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Nu så är första fickan fräst. Matade 2000mm/min efter en mjukstart på 200mm/min.
Ficka#1.jpg
Kablaget skall snyggas upp, kåpor skall på de sista kontakterna och styrenheterna skall in i racket, sedan är det "klart".

Maskinen går rätt knyckigt, jag har kanske för hög acceleration inställd i mach3. Vad kör ni på för acceleration ni som har BLDC servomotorer? Bara så att jag får storleksordningen så att jag inte kör 10 gånger för hög.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar