Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag har mumlat lite runt på forumet om ett tänkt fräsbygge. Det är dags att jag samlar det till en tråd nu.

Projektet kommer fortfarande inte få fart i och med det här, det är än så länge ett långtidsbygge, men jag tänkte att om jag börjar en tråd så kan jag fylla på den eftersom det händer saker. Det är bra att få ner allt på ett ställe och kunna få kommentarer på hur man tänker och gör.

Anledningen att jag bygger är att jag kommit över ett antal helfina servomotorer, kulskruvar och aluminiumprofiler.

Initiala data om fräsen:
Motorer XYZ: 600 W servomotorer med 2500 CPR encoders och broms.
Skruvar: Riktigt grova, 1"? Jag hade tänkt koppla servomotorn direkt på skruven, men vi får se om det blir en växel mellan.
X-rörelse: ~1500mm
Y-rörelse: ~750mm
Z-rörelse: ~400mm
Nätagg: 1500W 80V från http://www.antekinc.com/ är köpt
Motordrivning: Tänkte mig granite devices, men inte köpt de ännu eftersom det landar på runt 10k.
Spindel: 2.2kW från kina.

Mer kommer senare,
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av säter »

Vad har du för stigning på kulskruvarna?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av dar303 »

Vi vill se bilder på grejerna också! CNC-bygg-porr är alltid kul! :mrgreen:
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Ha ha, det skall komma bilder, det lovar jag.

Skruven är 31mm grov såg jag nu när jag mätte, så den är ordentlig, och stiger 10mm/varv. 10mm/varv och 2500CPR (10000 flanker/varv från encodern) borde ge en upplösning på 1µm. Men det är kanske kraften som är mest avgörande.

Edit: Rättstavning
Senast redigerad av Agwan 21 februari 2011, 18:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Här kommer lite bilder.

100W-motorerna har jag ifall jag bestämmer mig för att bygga en mindre fräs också. Men med tanke på att det är rätt dyrt med drivarna, så kommer jag nog se till att jag kan använda samma till båda fräsarna.

Spindeln är på väg från Kina och trafon ligger i USA och väntar till mitten på Mars.

Servodrivarna är som sagt inte beställda ännu. Med euron som den är nu så ligger de 8k för tre drivare med interfacekort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag mailade till kinesen och frågade om jag inte skulle få det trackingnummer på paketet med spindeln som jag var lovad. Frågan är om man skall bli lugnad eller oroad av svaret.

Hope everything goes well with you,we already sent out the products to you by DHL express three days ago,but the tracking number will be made out later.don't worry about it.tomorrow I will offer the tracking number to you,the shipping time is about one week.it's meaning you will receive the product within three or four days since today,don't worry,my friend.I will keep in touching with you until you receive the products.
Best regards
jack

Brukar man inte få trackingnummret när man skickar paketet? Skall det måsta färdas i några dagar innan det skapas? Hmm... Vi får se hur det går helt enkelt. För även om jag inte får paketet så var ju priset väldigt lågt för en sån spindel. ;)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av SeniorLemuren »

Om det är samma jack som jag gjort affär med så funkar det. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av AndLi »

Jag frågade Chai på LinearMotionBearing en liknande fråga om trackingnummer och fick ett ungefär lika kryptiskt svar.

Två dagar senare dimper paketet ner med DHL Express :)
Användarvisningsbild
cobree
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 april 2009, 11:25:49
Ort: Lidköping vid Vänern
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av cobree »

Granite drivers har du kollat pris av Robotservice i Sverige
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag har letat på deras hemsida och inte hittat något om granite devices. De har bara ABB-grejer. Man kunde ju maila och fråga dem om de kan köpa in, men det känns som det borde vara billigare att köpa direkt ifrån tillverkarens shop. Det kan ju förståss vara fel.

Edit: Aha, jag har tittat på robotservice.nu och inte robotservice.se. Det kan förklara saker. På robotservice.se har de granite devices... skall titta där nu...

Edit igen: Mhm, de verkar vara typ samma ställe ändå på något vis...

Edit tredje gången: De verkar skall ha 200€ för VSD-E, på tillverkarens hemsida skall de ha 245€. Det är ju en klar skillnad ändå.

Edit 4: Så 6300:- då. Det är ju klart bättre än 10k, som jag räknat med först. Eller skall de ha plus moms?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

Eller skall de ha plus moms?
Är det nåt företag som säljer utan moms?
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av H.O »

Vad jag kan se så tar Robotservice från €200 för VSD-E och från €240 för VSD-XE. Det står att man ska ringa för aktuellt pris - gör det.

Granite Devices tar €199 respektive €243. Moms tillkommer på GD's priser - det vet jag för jag har själv köpt direkt från dom. Jag skulle vara förvånad om moms inte tillkommer på priserna hos Robotservice också - det verkar liksom inte vara en firma som i första hand riktar sig till privatpersoner.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Nä, alla firmor säljer med moms. Men de kan ange priset inklusive eller exklusive moms. Men som H.O säger, de verkar vara en firma som först vänder sig mot företag. Så det tillkommer säkert moms. Borde nog ringa dem dock.

Är det 200€+moms kan jag lika gärna köpa från finland direkt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

Tero kommer att hänvisa till Robotservice som är deras representant i Sverige, det skiljer sig inget i pris att tala om. Har köpt 3st från Robotservice och det har fungerat klanderfritt.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av DW »

Agwan:
vill du lämna ut adressen till Kinesen du handlar av?
Skriv svar