Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Äntligen skruvstycket på plats. Svårast var att hitta igen sprinten och skruven till rörliga backen. Låg i en hink under en massa glasburkar bredvid bergvärmepumpen. Inte lätt att hitta saker efter en flytt och två år.

Nästa steg är att justera in skruvstycket så att det sitter plant. Jag kan ju mätta upp det med nya proben, men hur gör jag när jag inser att det inte sitter plant? Jag skulle gissa att jag har samma 0.3mm som jag hade på plåtbiten som håller fast det.

Förra gången stoppade jag in olika mycket papper på olika ställen så att det blev plant, men är det verkligen så man gör? Jag kommer inte att hålla på och montera bort och sätta tillbaka skruvstycket mycket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

En fråga om Mach3 också. Jag kör det här scriptet för "Auto Tool Zero":

Kod: Markera allt

PlateThickness = GetUserDRO(1151) 'Z-plate thickness DRO

If GetOemLed (825)=0 Then 'Check to see if the probe is already grounded or faulty
DoOEMButton (1010) 'zero the Z axis so the probe move will start from here
Code "G4 P5" ' this delay gives me time to get from computer to hold probe in place
Code "G31Z-40 F500" 'probing move, can set the feed rate here as well as how far to move
While IsMoving() 'wait while it happens
Wend
ZProbePos = GetVar(2002) 'get the axact point the probe was hit
Code "G0 Z" &ZProbePos 'go back to that point, always a very small amount of overrun
While IsMoving ()
Wend
Call SetDro (2, PlateThickness) 'set the Z axis DRO to whatever is set as plate thickness
Code "G4 P0.25" 'Pause for Dro to update.
Code "G0 Z25.4" 'put the Z retract height you want here
Code "(Z axis is now zeroed)" 'puts this message in the status bar
Else
Code "(Z-Plate is grounded, check connection and try again)" 'this goes in the status bar if aplicable
Exit Sub
End If
Men nu har jag touch proben också, och den sitter på en annan ingång och måste vara kopplad till digitize-ingången. Därför skulle jag behöva att auto tool zero inte använder digitize. Jag försökte ändra så att GetOEMLed använder 821 istället för 825 vilket borde betyda IN1 istället för Digitize. Men det funkar inte. Det måste vara något med det där probing move som behöver ändras. Eller går det inte? Måste Auto Tool Zero också använda Digitize-ingången?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

:humm:

Har ju samma dilemma men löser mitt med att båda är NC och kopplade i serie till digitizer ingången.
Har inte fått allt klart ännu men snart så.....
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Uttis »

Agwan skrev:Förra gången stoppade jag in olika mycket papper på olika ställen så att det blev plant, men är det verkligen så man gör? Jag kommer inte att hålla på och montera bort och sätta tillbaka skruvstycket mycket.

Papper är väll ingen höjdare men schims kan man lägga i men är det inget fel på skruvstycket så är det väll nått annat som är snett ?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

tecno: Så har jag gjort med home för alla tre axlar. Jag orkade inte dra ut fler tåtar för home så jag tog helt enkelt och använde switcharna för ändläge som alla sitter i serie. Det funkar fint. Hade hoppats på att inte behöva göra samma sak här. Den ena är NC och den andra NO vilket är ett problem.

Uttis: Min maskin är ju ett hemmabygge av skräp (ändå fint sådant) plockat ur en soptunna så helt klart är maskinen inte riktigt rak. Får ta och leta upp lite riktigt tunna bitar som jag kan lägga mellan. Undra vad det tunnaste vi har på jobbet är, vet att det finns några rullar där. Men eftersom man måste klippa bitarna med sax så undrar jag om tjockleken består, klippningen skapar ju grader. Maskinen i sig är uppbyggd av aluminiumprofiler och linjärgejdrarna sitter inte mot helt plana plan. På dess 880mm bredd verkar jag ha 0.3mm fel i Z-led. Har inte mätt upp X än. Men att rätta till de 0.3mm i maskinen i sig betyder att plocka ner den igen och börja om från X-axeln och jag jobbade hårt för att få allt rakt när jag satte ihop den den här gången, så jag tror inte att jag får mycket bättre. Att räta upp skruvstycket gör att jag lokalt i det får bättre noggrannhet vilket duger gott för mig. Tanken är att ha ett antal arbetsområden till där jag kan fästa in fixturer som också internt har bättre noggrannhet.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Uttis »

Aha jag som blandar ihop saker såklart gick bara ett par sidor bakåt men hittade ingen bild på maskinen.

I brist på annat brukar det finnas ölburkar och alufolie i dom flesta hushåll :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

Den ena är NC och den andra NO vilket är ett problem.
Då får du endera fixa till så dina båda prober blir NC eller tar och skriver helt eget probnings program.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av H.O »

G31 måste använda den fysiska ingång som är mappad till digitze-signalen (probe heter den väl föresten i Ports and Pins?), du kan inte tala om för G31 att använda godtycklig "signal", t.ex input 1.

Att använda en "vanlig" ingång i ett eget script tror jag tyvärr inte på eftersom det inte går att säga hur ofta ingången faktiskt läses, dvs hur långt axeln rör sig mellan varje gång ingången läses av.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag stiftade om touch probe:en så att den går på samma ingång som tool lenght sense:en. Tool lenght sense:en skall gå att ändra från NO till NC. Det sitter bara en enkel mikrobrytare i den, en sån med tre kontaktpunkter.

Tog och kapade av linjärskenorna för Z-axeln. De gick rakt in i radonpumpen om jag inte kortade dem och jag kunde ändå inte köra så högt eftersom skruven tar slut långt innan jag når de nivåerna på skenorna.

Jag behöver flytta limitswitchen för X innan jag kan se hur mycket bordsutrymme jag får i X-led, men jag får 810mm i Y iaf. Det skall vara längre i X.

Hade tid ikväll att mäta upp skruvstycket.
2015-08-18 00.48.36.jpg
Här är uppmätningen av planheten i X/Y (dvs mätningar i Z) som skruvstycket sitter. Vad jag förstår så har jag 5 hundradelar i Y-led på 110mm vilket motsvarar 0.03 grader och 3 tusendelar i X-led som var på 85mm. Skall jag försöka göra något åt de 5 hundradelarna tror ni? Eller riskerar jag bara att det blir sämre?
2015-08-18 00.54.01.jpg
Sedan mätte jag in vridningen på skruvstycket. Jag använde 100mm mellan punkt 1 och 2. Där verkar jag ha 18 tusendelar. Det får väl anses som rätt så bra? Jag kan skruva loss skruvstycket och försöka trycka det åt något håll när jag drar åt. Samma här, är det värt att riskera att det blir sämre?

Det är svårt att känna hur stort felet är, hur det kommer att påverka mina fräsjobb.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Uttis »

Om det duger eller inte kan nog bara du svara på :) jag skulle vart nöjd med det första, rikta in skruvstycket är bara lossa och sätta en klocka på sen knacka in tills det är rakt väldigt lätt att få bättre sen vad som händer med dom andra värdena när du släpper och drar åt igen är ju lite av en chansning.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

agwan.jpg
Vad får du för mätvärden på markeringarna samt dito på motsatt sida platta/skruvstycke.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag har inte sett om man kan nolla på ett ställe och sedan köra och få ut måttet från alla andra punkter man går till. Får ta och läsa lite i manualen.

Tog och bytte taklampa i fräsrummet ikväll. Den gamla gav mest känslan av ett stearinljus. Jag köpte två armaturer på Hornbach och monterade upp en för för att se vad det gav.
2015-08-19 00.17.23.jpg
Jäklar vad mycket ljusare. Vette fasen om jag skall montera in den andra. Det kommer ju inte gå att se fräsen för att det är för ljust.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av NULL »

Du kanske ska montera den på väggen bakom dig, det kan vara svårt att se in under spindeln ibland...
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Man kanske skulle haft en lampa sittandes på spindeln som lyser ner mot verktyget. Inte en sån där stor då, men en LED-spot eller så.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av GastonDeVille »

Se upp med den klassiska grejen med interferens mellan ljuskällans blinkande och en roterande axel eller verktyg. Det kan bli riktigt farligt om något som roterar med hög hastighet ser ut snurra sakta... :eek2:
Typisk lampa som har inbyggt flimmer, lysrör / lågenergilampor, modulerad LED dvs de flesta.
Skriv svar