kretskort

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Bärt
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 april 2005, 23:59:17

kretskort

Inlägg av Bärt »

Var köper man färdiga kretskort med hål i ? Jag har sett att det finns, men var köper man sånna och vad kostar dom?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Sök på Experimentkort på Elfas sida!.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Styckvis är de billigare på clas olsson.
Nc
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 juli 2004, 21:49:22
Ort: Ånge
Kontakt:

Inlägg av Nc »

Finns även på Kjell & Company mfl ställen

De som säljs av kjell & company är mer som ett etsat mönster kort, Själv tycker jag mycket bätre om de expriment kort man köper på Elfa och Clas fast dom är dyrare..
Bärt
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 april 2005, 23:59:17

Tackar

Inlägg av Bärt »

Jag har köpt både tenn och färdighålade kretskort idag och nu skall det byggas! Någon som vet något bra sätt att löda bort pryler ifrån gammal skrotad elektronik ? Tycker att det är så svårt att få bort alla benen samtidigt, någon här måste väl ha något tips? Jag prövade att lägga kortet i ugnen för att smälta allt på en gång, men då fungerade inte prylarna när jag fick bort dom, blev väl för varmt för länge antar jag - luktar inte så gott heller...
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Hej igen! En bra tennsug och avlödningsfläta är bra tips. Personligen brukar jag aldrig löda bort IC-kretsar eftersom det är lite struligt att få loss dom utan att antingen bryta av något ben eller att värma för mycket.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Bärt:

Om du skall använda IC-kretsar på ditt kort kan det ju dessutom vara bar att använda dig av IC-socklar - ser ut så här.

Bild

Kan köpas till hyffsat pris hos kjell å Company...
Skriv svar