"Laga på komponentnivå"
"Laga på komponentnivå"
Generellt sett verkar allt gå mot att "swappa kort", är det så det ska se ut i framtiden? Den gamle radio-tv-teknikern med alltid varm lödkolv; är han (ja det är alltid en han) utrotningshotad?
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
Tv-reparatörer och liknande kommer nog alltid att finnas, men det blir nog mer och mer sällsynt med reparationer på komponentnivå i mer komplex utrustning.
MTTR (Mean Time To Repair) blir ju en allmer viktig faktor, mobiltelefonkunderna vill ju inte gärna vänta på att någon sitter och felsöker på komponentnivå när deras telefoner inte fungerar.
Sedan beror det ju också på att tjänster (ex. reparera elektronik) blir dyrare och dyrare jämfört med priset på produkter, eftersom produktionsmetoderna kan effektiviseras i mycket högre grad än tjänster. Till sist blir det helt enkelt billigare att byta ut en modul och slänga den trasiga, än att betala kostnaden för felsökningen.
MTTR (Mean Time To Repair) blir ju en allmer viktig faktor, mobiltelefonkunderna vill ju inte gärna vänta på att någon sitter och felsöker på komponentnivå när deras telefoner inte fungerar.
Sedan beror det ju också på att tjänster (ex. reparera elektronik) blir dyrare och dyrare jämfört med priset på produkter, eftersom produktionsmetoderna kan effektiviseras i mycket högre grad än tjänster. Till sist blir det helt enkelt billigare att byta ut en modul och slänga den trasiga, än att betala kostnaden för felsökningen.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Ja tyvärr..
Jag märker av det på jobbet, det blir mer och mer att byta kort tyvärr.. Även om man ibland vet eller misstänker vad som är felet så skall man skicka kortet till central vekstad för rep... Det är tråkigt, men en naturlig konskvens av att systemen blir mer och mer komplexa....
Det blir en paradox, systemen är för komplicerade så man byter allt större enheter och till slut så kommer kunskapen att sakta fada bort...
"old radarmen never die, they just fade away..."
Pilot Complaints & Maintenance Replies:
Problem: "Left inside main tire almost needs replacement."
Action: "Almost replaced left inside main tire."
Problem: "Test flight ok except autoland very rough."
Action: "Autoland not installed on this aircraft.
Problem: "Switch does not work in the o.f.f. position."
Action: "Toggle switch to the o.n. position."
Problem: "#2 propeller seeping prop fluid."
Action: "#2 propeller seepage normal."
Next day...
Problem: "#1, #3, #4 propellers lack normal seepage."
Problem: "Something loose in cockpit.
Action: Something tightened in cockpit.
Problem: "Evidence of leak on right main landing gear."
Action: "Evidence removed."
Problem: "Dead bugs on windshield."
Action: "Live bugs on order."
Problem: "Number three engine missing."
Action: "Number three engine found on right wing after brief search."
Problem: "Aircraft handles funny."
Action: "Aircraft warned to straighten up, fly right and be serious."
Problem: "Target radar hums."
Action: "Reprogrammed target radar with the words."
Problem: "Autopilot in "altitude-hold" mode produces a 200-fpm descent."
Action: "Can not reproduce problem on ground."
Problem: "DME volume unbelievably loud."
Action: "Set DME volume to more believable level."
Problem: "Friction locks cause throttle levers to stick."
Action: "That's what they're there for."
Problem: "The T/C ball seemed stuck in the middle during my last turn."
Action: "Congratulations! You've just made your first coordinated turn!"
Problem: "Suspected crack in windshield."
Action: "Suspect you're right."
Problem: "Mouse in cockpit."
Action: "Cat installed."
Problem: "Radio switches stick."
Action: "Peanut butter no longer served to flight crew."
Problem: "Screaming sound in cabin at start-up."
Action: "Company accountant depalned."
Problem: "Aircraft 2,400 lbs. over max. weight."
Action: "Aircraft put on 92 octane diet."
Problem: "Funny smell in cockpit."
Action: "Pilot told to wash his feet and change his socks."
Problem: "#3 engine knocks at idle."
Action: "#3 engine let in for a few beers."
Problem: "#3 engine runs like it's sick."
Action: "3 engine diagnosed with hangover."
Problem: "Brakes howl on application."
Action: "Don't step on them so hard."
Problem: "Radio sounds like a squeeling pig."
Action: "Removed pig from radio. BBQ behind hangar tomorrow."
Det blir en paradox, systemen är för komplicerade så man byter allt större enheter och till slut så kommer kunskapen att sakta fada bort...
"old radarmen never die, they just fade away..."
Pilot Complaints & Maintenance Replies:
Problem: "Left inside main tire almost needs replacement."
Action: "Almost replaced left inside main tire."
Problem: "Test flight ok except autoland very rough."
Action: "Autoland not installed on this aircraft.
Problem: "Switch does not work in the o.f.f. position."
Action: "Toggle switch to the o.n. position."
Problem: "#2 propeller seeping prop fluid."
Action: "#2 propeller seepage normal."
Next day...
Problem: "#1, #3, #4 propellers lack normal seepage."
Problem: "Something loose in cockpit.
Action: Something tightened in cockpit.
Problem: "Evidence of leak on right main landing gear."
Action: "Evidence removed."
Problem: "Dead bugs on windshield."
Action: "Live bugs on order."
Problem: "Number three engine missing."
Action: "Number three engine found on right wing after brief search."
Problem: "Aircraft handles funny."
Action: "Aircraft warned to straighten up, fly right and be serious."
Problem: "Target radar hums."
Action: "Reprogrammed target radar with the words."
Problem: "Autopilot in "altitude-hold" mode produces a 200-fpm descent."
Action: "Can not reproduce problem on ground."
Problem: "DME volume unbelievably loud."
Action: "Set DME volume to more believable level."
Problem: "Friction locks cause throttle levers to stick."
Action: "That's what they're there for."
Problem: "The T/C ball seemed stuck in the middle during my last turn."
Action: "Congratulations! You've just made your first coordinated turn!"
Problem: "Suspected crack in windshield."
Action: "Suspect you're right."
Problem: "Mouse in cockpit."
Action: "Cat installed."
Problem: "Radio switches stick."
Action: "Peanut butter no longer served to flight crew."
Problem: "Screaming sound in cabin at start-up."
Action: "Company accountant depalned."
Problem: "Aircraft 2,400 lbs. over max. weight."
Action: "Aircraft put on 92 octane diet."
Problem: "Funny smell in cockpit."
Action: "Pilot told to wash his feet and change his socks."
Problem: "#3 engine knocks at idle."
Action: "#3 engine let in for a few beers."
Problem: "#3 engine runs like it's sick."
Action: "3 engine diagnosed with hangover."
Problem: "Brakes howl on application."
Action: "Don't step on them so hard."
Problem: "Radio sounds like a squeeling pig."
Action: "Removed pig from radio. BBQ behind hangar tomorrow."
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Det blir lite skilnad..
När man pratar om dyr specialelektronik, där kan man tänka sig betala ett antal tusenlappar för att laga ett kort som nytt kostar 50-200 tusen, men även där så ser man till att ha reserver och skickar kortet på rep hos de som en gång gjorde prylen.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Ja, se bara på radioringklockan.
som någon dissikerat och konstaterat att den innehåller fin fina saker för att kunna få en enkel radiolänk. Kostar en fjärdedel av vad bara sändare och mottagare kostar som lösa komponenter... Inte undra på att det inte lönar sig att laga längre..