Driva matris

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Driva matris

Inlägg av jack »

God Morgon.

Har inom en snar framtid tänkt att beställa ett antal trevliga små tvåfärgade LED-matriser (8x8) från Futurlec. Jag hade tänkt att driva en sådan med en PIC samt två 8-bitars shiftregister (röd/grön). Problemet är att matrisen vill ha runt 30mA och jag bara hittat shiftregister som kan driva 25mA. Jag vill helst undvika ett "drivsteg" i mellan.

Länk: http://www.futurlec.com/LED/LEDM88RG.shtml

Frågan: Hur driver jag matrisen med PIC:en samtidigt som antalet komponenter minimeraras?

Mycket tacksam för svar.

//jack
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Nja....låt os nu definiera lite här först.

Matrisen ska inte ha 30mA, jag skulle tro att gränsen går vid 30mA i stället eller att mängden ljus anges vid 30mA.

De ljuser faktisk bra vid 20mA också, inte lika starkt men ganska bra ändå.

Sen finns det en annan parameter du kanske har glömt: om en krets driver 8 LED, alla ON med 20 mA, kommer det att flyta 160mA (8*20, 8*25 = 200mA) i den krets och du får nog kolla om kretsen pallar trycket innan du börjar odla rökmoln.....
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Så 30mA är max-gränsen? Och inte det rekommenderade värdet?

Men tror inte jag kommer att ha 8 LEDs på samtidigt.. Eftersom den ska multiplexas (visst heter det så? :))
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Om du tänkar att scanna 1 LED åt gången kommer det att bli väldigt ljussvagt, du kommer att ha en duty-cycle om 1:64 som bäst.

Det skulle även bli flimrigt.....

Jag skulle misstänka att du avser att tända 1 kolumm i taget vilket ger den ytterst lämpliga duty-cycle på 1:8, det betyder samtidig att du mycket väl kan tända 8 LED på raken, fullt ljus kommer just att betyda att 8 LED är tända.

30mA är inte gränsvärdet. de flesta LED klarar av 100mA fast bara med en viss duty-cycle och i pulser som är kortare än (kolla datablad).

30mA är nog typvärdet där ljusmängdens data är mätt, om du kör 1:8 kommer den ljusmängd att se ung. 1/4 så stark ut. Därför brukar man ha ett drivsteg på som klarar av att ge en del kräm för att kompensera. Varje kolumm behöver i övrigt att klara att driva alla 8 LED också.....

Om jag har missuppfattat dig totalt får du lägga in ett schema så vi vet vad vi snacker om.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

30mA står ju under "absolute maximum ratings" så det är max den klarar (mer och den kan gå sönder).

Men där finns också "max peak" på 150mA som gäller under korta pulser, vilket är vad du får när du multiplexar.

Men den funkar säkerligen utmärkt med mycket mindre, det beror på hur starkt ljus du behöver...
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Du får gärna skriva och berätta hur mycket de lyser vid olika duty cycles och strömstyrkor. Har också planer på något liknande (Se min tråd i projekt-forumet för info).
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Tvivlar väldigt starkt på att du missuppfattat mig, det är nog snarare jag som inte riktigt tänkt färdigt än :) Jag ska nog tända en kolumm i taget ja.

Det jag behöver kolla är alltså om shiftregistret klarar strömmen då samtliga LEDs är tända?

EDIT: Xerxes: Oj missade helt din tråd. Ska läsa den nu.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Titta i databladet för några lysdioder så hittar du grafer över ljusstyrka mot ström. När det gäller duty-cycle så minkas mängden ljus väl linjärt, men ögat uppfattar det inte så. Det har diskuterats tidigare på forumet vet jag. En lysdiod som "blinkar" tillräckligt snabbt uppfattas som starkare än om man driver lysdioden konstant med samma genomsnittliga ström.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jepp, jag såg ett datablad fårn China Semiconductors där de jämnförda 2 LED: den ena drevs med 20mA DC, den andra med 20mA i snitt med en duty-cycle om 10%. Den pulsade uppfattade ögat som dubbel så stark.

Jag tror, utan att försöka bevisa det, att det är ögats tröghet, man ser ju en blixt ett tag efter att själva blixten har "släppt" men ögat är bländat. Om blixten är riktig nära kanske man kan se den resten av livet :wink:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

samma sak gäller ir-dioder

Inlägg av bengt-re »

korta kraftiga pulser ger bättre effekt märkligt nog och verkar inte påverka livslängden negativt heller.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Har nu fått hem matriserna och börjat leka lite. Har lyckats koppla upp det hela så att jag kan styra en färg och de gemensamma med varsitt skiftregister. Verkar fungera bra.

Men jag har fått lite problem... Man ser det mönster som skiftas ut, men i stort sett alla dioder lyser lite svagt hela tiden. Det beror lär väl på att jag just skiftar ut det hela...? En enable utgång på ett av shiftregistren skulle hjälpa va? Eller tänker jag helt åt helvete?

(Blev en väldigt väldigt dålig förklaring, hoppas ni förstår :))
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Du skall ha en "Shift and latch" krets. Alltså där bitarna först shiftas in internt i krestsen, för att sedan (med en "latch" ingång") kopieras till utgångarna alla 8 (eller hur många bitar det nu är) på en gång.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Precis :) Då tänkte jag lite rätt allafall.. Håller dock på att lösa det nu genom att koppla raderna direkt till uC:n, utan register.

Tack för svaret.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

74HC595 är perfekt att använda i sådana här applikationer. Det är ett 8-bitars skiftregister med inbyggda utgångslatchar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Effekten heter "shadowing" och kommer sig av att man vid byte av kolumn inte har stängd av i lång nog tid så det finns svaga restladdninger kvar (trissor som inte har hunnit släppa helt osv) så det rätta är att stänga av en kort stund strax innan man byter data på drivdelen. Den korta tidens längd beror på drivningen osv men är oftast ganska kort, t.ex. i 1-2µs storleken (minst alltså)
Skriv svar