högtemperaturs värmeelement?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

högtemperaturs värmeelement?

Inlägg av grym »

någon som har någon ide vart man skulle för en billigt slant kunna hitta värmeelemt som skulle passa under en blygryta?
bör då klara 400-500 grader, visst i överkant men man får räkna med lite högre temperatur på slingan än grytan
relativt liten i formatet, bultbar mot järngryta, på ungefär 1kw 230v
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Jag mätte faktiskt temperaturen på våran "värsting" platta på jobbet idag. 440 grader och den ligger på 4400W trefas. Det är givetvis en restaurang spis. Dom andra plattorna ligger på 4000W och hade en temperatur på 360 grader.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

en liten snabbplatta..

Inlägg av bengt-re »

De har dock en termostat som tar ner effekten när den blir för varm, kan man koppla bort den så går det nog. Hur det blir med livslängden är en annan sak, se bara till att platan ät jordad och koppla in den med en jordfelsbrytare så är det inte farlig iaf. Naturligvis lite omtanke så att kablar och annat inte brinner upp, men det skall nog gå bra, frågan är bara hur man hackar en platta.... ;)

edit, morsans gamla spis var det fel på termostaten i så den plattan kunde bli mörkt körsbärsröd och då pratar vi över 400 grader iaf
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

japp, har annvänt plattor, dom är lite stora, funderar på något aningens mindre

undras hur länge ett element från en kaffekokare hadde klarat sig?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Höljet runt värme trådarna är väl oftast gjorda av aluminium. Så med mycket effekt på liten yta så jag är inte så positiv till att det kommer att hålla så bra i längden, och tempen måste ju kontrolleras så det inte blir för varmt. Men inget är omöligt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

ja, det är lite farligt...

Inlägg av bengt-re »

Men vissa höljen är gjorda av rostfritt stål och då är det ingen fara alls, men är säkert så i plattor att man valt en billigare lösning. Värmeröret ifrån en infravärmare brukar vara gjord i stål, kan man ta den och rundbocka den till en platt spiral utan att den går sönder så har man gjort en billig platta som säkert fungerar bra. Brukar vara på 1000W eller mer ibland dessa element så det torde räcka, sen om det går att bocka tråden låter jag vara osagt. Den får inte vikas utan man måste få fina böjar, annars är det kört, men kan vara värt att testa.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Nej är det rostfritt så skall det inte vara några problem. Vissa typer är själva värme elementet i sig av stål men sen är det aluminium utanpå. Har för mig att man kan bocka dessa element men vädigt försiktigt och inte i någon snäv vinkel.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Måste bara fråga vad du skall ha i blygrytan... Duktigt nyfiken
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

ja...

Inlägg av bengt-re »

man undrar ju, jo bly såklarrt, men till vad... frågan på allas läppar..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Gjutning, förtenning eller det heter kanske förblying, av plåtar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

om jag hittar lämpliga prylar så ska jag försöka mig på att bygga en hagelgjutare

gjuter redan slugs till hagelgeväret, men skulle vilja gjuta hagel med så man kan handladda lite mera

problemet på hagelgjutningen är att hålla temperaturen innom relativt snäva gränser, blyet måste ha rätt konsistens då den sak droppa ur ett munstycke rulla till på en läpp och droppa in i dieselolja
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Kul att det finns fler skyttar/jägare här på forumet!
Jag har funderat på om man kunde hitta på något skytterelaterat projekt, men inte kommit på något.

Det hade varit lite fräckt att bygga sig sin egen kronometer, men det svåra blir nog att detektera kulpassagerna. Jag vet inte hur de kronografer som finns att köpa idag är uppbyggda, men de detekterar i alla fall kulpassagen optiskt...

Tidsupplösningen borde gå att ordna bra, om man använder sig av kaskadkopplade hårdvaruräknare som jobbar i t.ex. 10Mhz. Dessa kan sedan läsas av en uC som sedan visar resultatet på en LCD.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

grym skrev:om jag hittar lämpliga prylar så ska jag försöka mig på att bygga en hagelgjutare

gjuter redan slugs till hagelgeväret, men skulle vilja gjuta hagel med så man kan handladda lite mera

problemet på hagelgjutningen är att hålla temperaturen innom relativt snäva gränser, blyet måste ha rätt konsistens då den sak droppa ur ett munstycke rulla till på en läpp och droppa in i dieselolja
Kul projekt. Hur stor mängd ska du smälta i taget? Duger inte en lödkolv modell riktigt stor till detta?

Större?, leta efter begagnad våglödningsmaskin

Bengt
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en sak som jag vill med ett sådan projekt vore att det brukar finnas flera som vill bygga samma sak
så dom viktiga råvarorna ska finnas att få tag på i större antal

annars brukar man kunna hitta enstyck i skrotlådor och liknade

mängd, ungefär 10 kg i timmen , tror det räcker med ungefär en kw
Skriv svar