Sida 1 av 1
Tips till en gröning
Postat: 19 april 2005, 18:46:36
av teodorl
Nån som sitter inne på något bra första-projekt?
Får gärna vara lite användbart också.

Postat: 19 april 2005, 18:58:49
av jack
Får det involvera uC:s?
Postat: 19 april 2005, 19:00:53
av teodorl
Visst. Kan ju va kul!

Postat: 19 april 2005, 19:08:58
av Greensilver
Jag kopplade upp en NE555 till en räknare och sen en displaydrivare som visade resultated på en LED display. Komponenterna till detta kostar typ ingenting och det enda du behöver är en breadboard och lite kabelstumpar (köp en sån sortimentlåda så slipper du sitta och klippa så fasligt).
Postat: 19 april 2005, 20:25:47
av metanolic
lambdamätare till bilen...
busenkelt, billigt, användbart..
Men....
Postat: 19 april 2005, 20:28:08
av bengt-re
Svårigheten om det inte finns en blindad plugg är att man måste svetsa in en muff och det är kanske inte nybörjarstuk på det riktigt...
Postat: 19 april 2005, 20:35:28
av metanolic
mjo.. fast om man inte har så höga krav går det att sno signalen från sprutets lambdasond oxå..
Jo, sant
Postat: 19 april 2005, 20:38:04
av bengt-re
Ser man bara till att kretsen man snablar på inte sabbar signalen så... Fast sprutet brukar bli misstänksamt om sonden inte går..
Postat: 19 april 2005, 21:15:27
av teodorl
Hur fungerar en lambdamätare exakt?
Kollade lite på
denna, men blev inte så mycket klokare.
Verkar lite läskigt att pilla på viktiga delar i farsans bil.

Postat: 19 april 2005, 21:20:17
av metanolic
lambdasonden ger en utspänning på 0-1V beroende på hur magert/fett motorn går.. 0V = magert, 1V = fett... med t.ex. en LM3914 kan man då få en stapel med lysdioder att visa blandningsförhållandet..
som du ser på denna bild
http://hem.bredband.net/tripp/picture/lambba.jpg så är sondens utspänning allt annat än linjär vilket i praktiken innebär att man nästan bara kan se om motorn går magert eller fett.. inte hur mycket magert/fett.. en gång i tiden byggde jag en mätare med 2st LM3914 med lysdioderna placerade "i ändarna" för att få en mer linjär skala.. men i praktiken blev det ingen större skillnad mot versionen med bara 1st LM3914 som jag har nu..
detta gäller då smalbandslambdasonder.. bredbandslambdor ger 0-5V, har en linjär utspänning och kostar minst 10 ggr mer..
Lösningen...
Postat: 19 april 2005, 21:49:48
av bengt-re
Om du vill veta hur mycket överskott av bensin du har (oftast det man vill på turbomotorer iaf) så kan man använda en bredbandslamba som ger vettiga skilnader även en bit ifrån Lambda 1, men det träliga i den kråksången är att dessa givare är svindyra... Men under utprovning kan man använda en sådan och sen låta övriga givare återskapa det man mätte upp med den fina sonden.
Postat: 19 april 2005, 22:11:15
av Hedis
Bredbandssonderna är inte alls dyra längre. Man får en LSU 4.2 för runt 500:-.
Däremot så kräver dom styrelektronik för att hålla koll på cellerna samt värmningen.
Så sonden ger ingen 0-5v signal, det gör däremot drivelektroniken om man bygger den så.
Mycket info finns på
www.wbo2.com
Postat: 19 april 2005, 22:30:58
av danei
Någon som har ritning eller specefikationer på en sådan drivelektronik. Det skulle komma väl tillpass till sommarens projekt.