Hur mkt ström producerar en bil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
blastur
Inlägg: 192
Blev medlem: 13 mars 2007, 00:07:26
Ort: Göteborg

Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av blastur »

Hej,

Nån som har koll på hur mkt ström en bil genererar när den kör? Jag har en gammal Volvo 240 som jag tänkte koppla lite elektronik på och undrar hur snabbt bilen laddar upp sitt 12V batteri. Nån som har några ungefärliga siffror?
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 904
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av mcrj »

Storlek på batteri levererad ström från generator kan va bra och veta

Re: Vad ska du koppla in? 65 Ah är väl orginal på batteriet går ju att öka en del.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av limpan4all »

Du har med all säkerhet en 55A generator, så svaret blir 55 Ampere vid 13,8V dvs ca 760W sen så förbrukar din bil en del också, med förgasare, mekanisk bensinpump och halvljus ca 150W då är ca 600W eller 43A tillgängligt vid motorvägsfart.
Om det är en insprutningsbil så måste man mäta...

Så med fullt urladdat batteri (vilket du skall se till att aldrig få så kan du räkna med ca 2 timmar för 80% laddningsgrad runt 20 timmar för 100% (laddar långsamt i slutet)).
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 904
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av mcrj »

Ooops kom på jag bytte till 65 Ah.

Drivning av extraljus.
Senast redigerad av mcrj 24 januari 2011, 14:28:06, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av Nerre »

Sen får man inte glömma såna grejer att om man drar på fläkten kan den vara på 100-200 W.


Men du skriver att du vill veta hur snabbt bilen laddar upp sitt batteri? Jag har hört att man behöver köra minst en halvtimme innan batteriet ens börjar ta laddning... Det handlar alltså inte bara om hur mycket ström generatorn kan ge.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 904
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av mcrj »

Det är ju bra att veta vad du tänker driva?
Användarvisningsbild
blastur
Inlägg: 192
Blev medlem: 13 mars 2007, 00:07:26
Ort: Göteborg

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av blastur »

Jag hade tänkt koppla in en liten GPS+GSM sändare så jag kan göra göra spår av mina utflykter :) Hade isf tänkt koppla denna på bilbatteriet, eller om man sätter in ett extrabatteri i bakluckan. Denna pryl kör på 3.9V och drar i storlekordning några mW i idle-mode och upp till 2A när den sänder (vilket den kan få göra nån gång i minuten). Säg 100 mW i genomsnitt och då är det med ORDENTLIG marginal..

Jag har köpt en "Gör-det-själv"-bok från Haynes till min Volvo 240 som innehåller elscheman för bilen, men de är vääldigt annorlunda de scheman jag är van att titta på (inbyggda system) och jag har lite svårt att avgöra vad en bra inkopplingspunkt är. Vill ju koppla efter huvudströmbrytaren så prylen är avstängd när bilen är avstängd, men automatiskt startar när bilen startar. Den får gärna bo i bakluckan ev. på den lilla hyllan i baksätet, och jag vill inte dra kablar från förarplatsens cigg-uttag till baksätet. Hittade några kablar som går till baklyktorna, men känns inte helt Okej att hijacka dem :)
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av limpan4all »

För den sortens last kan du koppla in dig precis vart som helst utan att någonsin ställa till problem (för bilen i övrigt).
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av PeterH »

Koppla in dig där stereon (bilradion) kopplas in 8)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av Walle »

Precis som limpan säger så är det ju en pyttelast som absolut inte under några omständigheter behöver varken eget batteri eller egen säkring. Jag hade kopplat in mig på matningen till baklyktorna om jag hade varit lat och inte orkat dra ny sladd framifrån bilen.

Som jämförelse kan jag nämna att min billaptop drar 70-90 W och det händer att jag glömmer den på över helgen. Brukar inte vara några problem att starta, men då har jag dock dubbla 90 Ah-batterier.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av Glenn »

har inte volvo 240 glödtrådsvakt ? ..isåfall blir det ju lite bökigare.

Själv hade jag kopplat in mej på ciggtändaruttaget, antingen med en propp, eller helt enkelt på dess matning..
Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av DjAlbert »

Dragkrok? Bara att koppla in sig där.
Dock är det väl ingen i den meningen styrd tråd där, bara +12V och ljus, men inget som inte går att lösa med ett relä.
Annars finns på en del modeller en fördragen kabel till motorantenn, kolla vid radion hur den är kopplad,
och om det går, koppla den på tändningskabeln till radion, sen anslut din pryl på den i bagaget. Jorda i plåten, d.v.s var som helst
i en gammal Volvo.
Användarvisningsbild
blastur
Inlägg: 192
Blev medlem: 13 mars 2007, 00:07:26
Ort: Göteborg

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av blastur »

Jag får helt enkelt se över elschemat en gång till. Tack för alla svar.

Jag har dragkrok, men jag har inte kollat om det finns nån el där (och isf vad för slags kontakt).

Vad är glödvaktstråd och på vilket sätt ställer det till problem om jag skulle koppla in mig på baklyktorna?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av Glenn »

En glödtrådsvakt tänder en lampa i instrumentpanelen om en lampa pajar, dessa brukar bli väldigt förvirrade om man kopplar in fler förbrukare efter den mäter.

På moderna bilar där allt är elektronik kan dragkroksmontering bli en riktigt dyr historia om man måste byta datorboxar pga detta och annat i stil med backvarnare osv. (Hej audi.. )
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hur mkt ström producerar en bil?

Inlägg av PeterH »

Oftast byter man väl iofs inte "databoxen" utan skickar in en ny mjukvara med info att man kopplat in exempelvis dragkrok... Om du har drag på bilen måste det väl finnas uttag för släp, kan inte tänka mig att man får koppla på ett släp utan belysning/indikering :humm:
Skriv svar