Sida 1 av 3

batterier, + - ?

Postat: 20 januari 2011, 20:29:48
av Breikus
Jo.

Man får lära sig att strömmen går från plus till minus. Elektroner är negativt laddade. Min ellärare i skolan sa att man säger att strömmen går från plus till minus men att strömmen egentligen går åt andra hållet eftersom minus-sidan har överskott på negativt laddade elektroner som vill rusa bort till den andra tomma sidan, som har ett underskott på elektroner och sidan är då positivt laddad, typ.

Om nu fallet är att strömmen går från minus till plus i verkligheten, hur fanken funkar det i bilen??
Strömmen kan ju knappast gå från minus, ut till chassit och Sen genom alla belastningar för att sen sluta i batteriets andra pol??

Re: batterier, + - ?

Postat: 20 januari 2011, 20:37:54
av ds77
Bild

Re: batterier, + - ?

Postat: 20 januari 2011, 21:12:23
av Walle
Breikus skrev:Jo.

Man får lära sig att strömmen går från plus till minus. Elektroner är negativt laddade. Min ellärare i skolan sa att man säger att strömmen går från plus till minus men att strömmen egentligen går åt andra hållet eftersom minus-sidan har överskott på negativt laddade elektroner som vill rusa bort till den andra tomma sidan, som har ett underskott på elektroner och sidan är då positivt laddad, typ.

Om nu fallet är att strömmen går från minus till plus i verkligheten, hur fanken funkar det i bilen??
Strömmen kan ju knappast gå från minus, ut till chassit och Sen genom alla belastningar för att sen sluta i batteriets andra pol??
Varför inte? Din lärare har rätt, och det funkar likadant i bilar.

Edit: Om du tänker dig det motsatta, om elektronerna verkligen hade flödat från plus till minus, vad hade den reella skillnaden varit? Att elektronerna först flödat genom belastningen och SEN genom chassiet. Det finns ingen anledning till att det skulle vara mer troligt än tvärt om :)

Elektronerna rör sig för övrigt inte speciellt snabbt. Det handlar om millimetrar i timmen.

Re: batterier, + - ?

Postat: 20 januari 2011, 21:47:03
av danei
plus jordade bilar funkar också. Eller nja men det beror inte på att de är plus jordade.

Re: batterier, + - ?

Postat: 20 januari 2011, 22:11:17
av TomasL
Det är en gammal inarbetad sak.
Innan man visste vad elektrisk ström var för något, det var väl Volta, har jag för mig, trodde man att strömmen gick från Plus till Minus.
När man väl kom underfund med vad elektrisk ström är, konstaterade man att den tidigare uppfattningen egentligen var fel.
Nåväl, för att inte krångla till det, bestämde man sig att behålla det gamla invanda begreppet.
Så, Strömmen går från Plus till Minus, MEN elektronerna går från Minus till Plus.

Det saknar egentligen praktisk betydelse normalt sett, då det bara handlar om att fixera en punkt att utgå ifrån.
Det enda tillfället det har betydelse (elektronernas riktning alltså) är vid galvanisk korrosion.

Vilken sida som är förbunden med bilkarossen saknar betydelse, strömmen går fortfarande från Plus till Minus.

Re: batterier, + - ?

Postat: 20 januari 2011, 22:19:49
av electronix
"plus jordade bilar funkar också. Eller nja men det beror inte på att de är plus jordade."

:-D Tänker du på Lucas? Mannen som uppfann mörkret. :-D

Re: batterier, + - ?

Postat: 20 januari 2011, 22:33:19
av danei
Japp. Men jag har hört andra säga att Lucas prylar var helt okej. Problemet var att det var brittiska ingenjörer som integrerade dem på bilar. Typ generator under läckande vattenpump, den blir inte långlivad. Men nu tappade vi nog spåret alldeles.

Re: batterier, + - ?

Postat: 21 januari 2011, 01:00:27
av Glenn
TomasL skrev: Det enda tillfället det har betydelse (elektronernas riktning alltså) är vid galvanisk korrosion.
..Och just det är afaik anledningen att man har minusjord i bilar numera.

Re: batterier, + - ?

Postat: 21 januari 2011, 02:30:07
av säter
Glenn, jag har för mig att det är precis tvärtom. Att +jord är det optimala ur korrosionsynpunkt.

Re: batterier, + - ?

Postat: 21 januari 2011, 02:36:45
av GFEF
Galvanisk korrosion är orsaken att telesystem har pluspolen
koplat till jord bokstavligen

Land-Rover bilar med stålram och aluminum täckplåtar
var anledningen till plus till karossen på brittiska bilar.

Re: batterier, + - ?

Postat: 21 januari 2011, 12:15:03
av jesse
Angående att vända upp-och-ner på de fysikaliska begreppen: Det var nån forskare (1600-1700 tal tror jag) som var övertygad om att kyla var en substans. Han gjorde en massa experiment som skulle bevisa den saken. Men kylan var svår att kapsla in i behållare - den läckte alltid ut. Det blev en ganska stor vetenskaplig debatt innan teorin vederlades. Som tur var behöll vi inte det begreppet som konvention. Tänk dig en solig sommardag: Oj vad lite kyla vi har idag i luften. Måste nog fylla på lite i kroppen från vattnet (bada/duscha). :D

Frågan om strömmen genom chassit: Chassit är jättestort, och elektronerna väljer just att gå genom glödlampor och annat för att ta sig till pluspolen. Det är ju magiskt! Hur kan dom hitta just lampan, att ta sig igenom??? Tänk om dom går vilse och letar efter pluspolen i kofångaren istället. Vad händer då? :humm:

Tur att bilen har gummidäck, annars skulle ju elektronerna kunna resa ner i jorden och spridas överallt.... till Paris eller London... :wacko:

Re: batterier, + - ?

Postat: 21 januari 2011, 12:59:18
av prototypen
Tänk om alla elektroner skulle leta sig till Strömstad, det skulle ge innevånarna lite spänning.

Haha

Protte

Re: batterier, + - ?

Postat: 21 januari 2011, 13:10:38
av LHelge
Eller om de var tvugna att åka till Warzawa för att hitta Polen.

Re: batterier, + - ?

Postat: 21 januari 2011, 19:36:54
av NickeNy
:mrgreen: :bravo:

Re: batterier, + - ?

Postat: 21 januari 2011, 20:00:20
av xraid
så det finns ingen bevandrad här utan bara lustiga skämt . hur fungerar det förutom tradition av plus till minus fast det är minus till plus ...

i simulerings program samt scheman så ritar man + till - men det spelar ingen roll ? ...