Batteridesulfator, användningstips?
Postat: 20 januari 2011, 17:25:56
Jag har byggt ihop en batteridesulfator lite på skoj för jag tyckte det verkade som ett lagom litet projekt, kopplingsschema finns här (12V version):
http://alton-moore.net/graphics/desulfator.pdf
Mitt bilbatteri börjar bli dåligt så jag hade tänkt att testa "desulfatorn" någon helg när jag inte ska använda bilen ifall något skulle gå fel.
Jag har lött ihop allt nu på ett prototypkort och lött dit batteriklämmor, samt kört den med mitt spänningsaggregat och kretsen verkar dra 0,06A vid 14,4V och mosfeten har en utspänning (drain-source) på nästan 50V (-50V ska det nog vara) vilket verkar stämma med beskrivningen i pdf filen här ovan.
Mitt kort blev 10 x 10cm.
För de som är intresserade kostade alla delar 236kr på elfa (inklusive batteriklämmor)
Det som kostar pengar är den stora spolen och de keramiska kondensatorerna.
Har någon här provat en sån här hokus-pokus manick förut och har en uppskattning av hur lång tid det skulle ta för ett bilbatteri?
Jag förstår att de beror på skicket på batteriet men jag tänkte mer om det rör sig om en dag eller en vecka?
Förmodligen ska jag koppla batteriet till en 2A laddare medan jag kör med den här grejen kopplad till batteriet.
edit:
Jag ordnade till några lödningar igår och satte igång desulfatorn tillsammans med laddaren och de har puttrat på i ungefär 24 timmar nu.
Laddaren slog jag av nu för jag var lite rädd för att batteriet skulle bli överladdat.
Spänningen på batteriet är 12,65V när laddaren har varit avslagen ett tag och den verkar stanna där.
Nu tänkte jag låta den köra ett tag innan jag sätter på laddaren igen.
http://alton-moore.net/graphics/desulfator.pdf
Mitt bilbatteri börjar bli dåligt så jag hade tänkt att testa "desulfatorn" någon helg när jag inte ska använda bilen ifall något skulle gå fel.
Jag har lött ihop allt nu på ett prototypkort och lött dit batteriklämmor, samt kört den med mitt spänningsaggregat och kretsen verkar dra 0,06A vid 14,4V och mosfeten har en utspänning (drain-source) på nästan 50V (-50V ska det nog vara) vilket verkar stämma med beskrivningen i pdf filen här ovan.
Mitt kort blev 10 x 10cm.
För de som är intresserade kostade alla delar 236kr på elfa (inklusive batteriklämmor)
Det som kostar pengar är den stora spolen och de keramiska kondensatorerna.
Har någon här provat en sån här hokus-pokus manick förut och har en uppskattning av hur lång tid det skulle ta för ett bilbatteri?
Jag förstår att de beror på skicket på batteriet men jag tänkte mer om det rör sig om en dag eller en vecka?
Förmodligen ska jag koppla batteriet till en 2A laddare medan jag kör med den här grejen kopplad till batteriet.
edit:
Jag ordnade till några lödningar igår och satte igång desulfatorn tillsammans med laddaren och de har puttrat på i ungefär 24 timmar nu.
Laddaren slog jag av nu för jag var lite rädd för att batteriet skulle bli överladdat.
Spänningen på batteriet är 12,65V när laddaren har varit avslagen ett tag och den verkar stanna där.
Nu tänkte jag låta den köra ett tag innan jag sätter på laddaren igen.