El-panel "för nybörjare".

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nifenfejja

El-panel "för nybörjare".

Inlägg av Nifenfejja »

Hoppas inte denna tråd är för simpel för er på forumet, men som nybörjare på el-installation behöver jag hjälp.

Mitt projekt är att byta ut delar av elen i vår segelbåt.
Segelbåten har 12v system, med en förbrukarbank och en startkrets; med gruppväljare som fördelar.
Mitt största problem är att göra elpanelen !

Då jag inte är så bevandrad i elkomponenter och panel design är det i huvudsak 3 saker jag har besvär med:
* Brytare till förbrukarna.
* Panelfronten.
* Säkringar.

Brytare jag söker är en vippbrytare; antingen "pinne" i rostfritt eller rund svart brytare ev som indikerar med diod eller med vit del av brytaren som indikerar på "på". Brytaren ska "se bra ut" på en svart panelfront.
Brytaren ska förstås klara 12v, DC. 1 polig. "På/Av". Vara av god kvalitet, men prisvärd (dvs inte för dyr).

Säkringar. Mina funderingar har gått mellan vanliga flata säkringar (bilsäkringar) i panel (bakom frontpanelen), vanliga 220v "hus-automatsäkringar" eller använda brytare med automatsäkring i. Säkringar ska vara på 10A (mest troligt).
Det bästa alternativet skulle troligen vara brytare med automatsäkringar.

Panelfront: Jag har ritat en panelfront i Adobe Illustrator (vektorprogram) med 16 brytare. Min tanke vara att låta laserskära eller med annan metod,
rita ut brytarna och text under brytarna. Denna text ska vara i vitt.
Jag har inte hittat någon som gör detta dock, alla tipps skulle uppskattas mycket !

Elkomponenter och smarthetsklureri är en jungel för mig som inte har så stor koll på detta.
Är det någon som kan bidraga med lite smarta tankar och förslag på vad jag behöver, och var jag hittar dem.
Var gärna detaljerad vad gäller produkter och var jag hittar dem till bra pris !

// Ingemar H
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: El-panel "för nybörjare".

Inlägg av AndersG »

Du kan ju kolla in min panel här: http://www.dalton.ax/battmeter

Brytarna är från Elfa, fördelningsgrunkorna likaså, automatsäkringarna från Biltema.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

AndersG. Snyggt jobb med batteriövervakningen. Något jag själv är intresserad av att bygga. Jag har NiFe batterier på ca 800 Ah. Något man väl måste ta hänsyn till. Är det fritt att bygga efter dina layouter och program för privat bruk? I så fall hoppas jag få återkomma med frågor när det blir dags.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Hej & Välkommen till forumet!

Är du här för att du är intresserad av elektronik och vill lära dig mer, skapa något eget osv. eller är du bara intresserad av att ro iland ditt projekt?

Jag tänker att det kanske är overkill att t.ex. lära sig etsa kretskort för ett enda projekt.

Du pratar om prisvärda brytare i samma mening som "laserskära".
Jag vet inte vilka kontakter du har men laserskuret låter mycket dyrare än t.ex.

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Strom ... sakringar/
Nifenfejja

Inlägg av Nifenfejja »

Tack för snabba svar !

AndersG, jag är mycket intresserad av batterimätning men inser att det är långt över min kapacitet att göra själv. Så jag har siktet inställt på
en BattMeter3 (odelco), som jag hört gott om. Den har säkert samma funktion som din, till ett högre pris; men i bland måste man tyvärr inse att man inte kan lösa allt.

Och Tony, vad jag hört ryktats så kan man få en laserskuren panel för ca 6-700kr, med eget orginal. Det kan vara acceptabelt för en egen design. Men jag hittar ingen Svensk tillverkare. En ristad panel kostar ca 600kr, men jag antar att laserskärning kan ge djupare skär och kan ev erbjuda fler material än min lokala "ristare".
Biltemas paneler är Ok till priset de tar, men jag skulle gärna använda en egendesign. Dessutom är jag lite allergisk mot dessa röda knappar. Men tack för förslaget, om allt annat går i kras; kanske jag hamnar där.

AndersG viken typ av brytare/säkringar har du valt ?
Kan du eller någon annan rekommendera bra val av brytare och säkringar från ELFA eller annan leverantör.
Vad ska jag tänka på vad gäller brytar/säkringar eller automatsäkringar med brytare för segelbåtsbruk ?

Tack igen för era snabba och bra svar !
Nifenfejja

Inlägg av Nifenfejja »

Och jag missade detta.
Jo Tony, jag är intresserad av att ro i land mitt lilla projekt, och lära mig mer om elektronik på samma gång.

Jag kommer säkert aldrig bli någon konstruktör som kan mäta mig med elkunnandet från denna sida,
men jag vill lära mig så mycket att jag kan och vet hur mina system fungerar. Och jag vill kunna bygga
på och förfina dessa. Just nu är det segelbåtsprojektet, men det kommer fler. Nästa gång kanske det är en
lådbil med mer avancerade funktioner. Jag inser att man kan göra det mesta själv med kunskap och ganska
små medel; jag har inte el-kunskapen än och det är därför jag ber om hjälp.
Om någon du känner får hjärtstopp eller drabbas av något annat olyckligt, så kanske de får
känna av mitt huvudområde. Man kan inte vara expert på allt, har jag insett; men kan kan ju försöka.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Är det fritt att bygga efter dina layouter och program för privat bruk?
Japp. Så länge det är icke-kommersiellt. Notera även artikeln i Elektor.
AndersG viken typ av brytare/säkringar har du valt ?
Säkringarna är som sagt från Biltema. Brytarna är Elfa, kan kolla upp artnummer senare. Vad du alltid skall tänka på är att du MÅSTE ha en smältsäkring som huvudsäkring då du har automatsäkringar.

Jag gjorde layouten i Visio och hade en lokal firma att fräsa panelen. Tror det kostade ca 40€
Nifenfejja

Inlägg av Nifenfejja »

Alltid smältsäkring om automatsäkring.
Menar du då den huvudsäkring jag har, omedelbart efter batteribanken ?
Och (här har jag hört lite olika), hur stor bör denna säkring vara?
Eller menar du att jag ska ha en säkring omedelbart före panelen ?

Någon som har andra tipps på vippbrytare 12v, för panelen i segelbåten, gärna med art.nr hos handlaren, och
kanske varför just den brytaren är att föredraga framför andra.

Och alternativet: Vilken automatsäkring, med brytare ska jag välja ? Och kanske varför, behöver den kosta 205kr st eller finns det
bra och prisvärda som kostar mindre..... När bör jag akta mig för "för billigt" ? Man får ju i allmänhet vad man betalar för, men vad är rimligt
för en elpanel i segelbåt ?

AndersG. Du är ett veritabelt geni. Jag kollade in din Batt meter sida igen, och blir imponerad.
Det finns säkert andra, riktigt flinka elgenier här på forumet; men tack för att du tog dig tid att svara och vara så öppen och hjälpsam med dina råd !

// Ingemar H
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Bra, Det är rätt inställning!

Titta på vippomkopplare i metall (droppomkopplare) med flatstiftsanslutning.
40-K-895 från Mekonomen ser lovande ut.
Gummitätning till ovan: 40-K-891C

Flatstift är de enklaste sättet att ansluta (förutsatt att du har vettiga verktyg).
Köp en kabelskotång av proffsmodell t.ex:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... elskotang/
(Vill du ha proffskvalité köp Abiko)

Flatstiftshylsorna skall vara helisolerade eller bättre: helisolerade med krympslang.

Se till att få lite marginal på strömmen t.ex: om din last drar 10A så väljer du en brytare som tål 15 eller 20A.
Brytaren skall tåla mer ström än du säkrar med.

Exempel: Last 8A, Säkring 10A, brytare 15A, kabel 1,5 kvadrat.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Och alternativet: Vilken automatsäkring, med brytare ska jag välja ?
Biltema, De har tydligen bytt modell sedan jag byggde dock:
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Strom ... ring-12-V/

Personligen håller jag säkring och brytare separat, men du kan även använda vanliga för 220V för dinskena, bara du tar sådana som funkar på 12V. De tar dock mera plats.
Nifenfejja

Inlägg av Nifenfejja »

Superkommentarer, mer förslag och tipps på brytare och automatsäkrings brytare?!
Ni är ess !
Vilka rekommenderar ni från Elfa eller annan elgrosist ?

// Ingemar
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Minns faktiskt inte om jag köpte vippbrytarna på Elfa eller Kjell, men det är helt vanliga, rektangulära 6A/250V, 10A125V. Kolla dock när du köper hurdana flatstiftare de har. Mina hade en litet speciell sort, så jag måste köpa speciella flatstiftkontakter för att få det att passa.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Kanske inte riktigt vad trådskaparen önskar, men eftersom Biltema har nämnts.
Var på Biltema igår och såg en hel vägg full med elprylar till båt.
Bl.a. fanns en touchpanel med 10 eller 12 tangenter, med eller utan tryck.
Det fanns brytare, automatsäkringar, lampor, uttag m.m.
Jag har inga produktnummer, men det är väl bara att söka på Biltemas hemsida, eller besöka en butik för att få inspiration.
Nifenfejja

Inlägg av Nifenfejja »

AndertsG och andra: Kan man köra med vippbrytare för AC 220V eller 120V till mitt DC 12V båt system?
Blir inte brytaren skadad eller sliten av ev ljusbåge från DC 12 V eller beror det på kvaliteten på brytaren?

Jag har bläddrat bland brytare och hittar få på Kjell eller Elfa (eller andra), som
är för DC 12V och klarar laster upp mot 10A. Det finns massor av brytare för
AC 230V och ner mot DC 20V; klarar dessa 12V DC ? Har lite svårt att tolka
alla specifikationer och vad som är "måste krav" för mitt system.

Jag har varit inne på Biltema och inspekterat.
Jag ser en del nackdelar (som jag upplever det) med panelerna som du nämner ovan:
Fasta automatsäkringar från 4 - 8 A, som jag ändå måste byta ut eller i alla fall är låst till.
Brytare och automatsäkringar känns lite "smäckiga", och skenor (-/+) svajiga och tunna.
Jag är inte stormförtjust i formatet, och designen.

Jag såg ochså de tunna tuch-panelerna; inte helt dumma men jag är osäker på kvaliteten på sikt.

Jag försöker göra ett system som passar min båt, gärna egendesign där jag får bidraga med en egen stil (ristad panel);
den ska ochså ha kvalitet som håller och som jag inte behöver oroa mig för på många år. Allt detta till lagom utgift.
Jag jämför med paneler från bla Blue Sea, dessa kostar dock upp mot 7000kr för en ca 10 brytarspanel, och då blir det
inte heller egendesign. Prislapp för panel med brytare och säkringar med installation får komma upp mot 1/3 eller 1/2
av en Blue Sea panel, hade jag planerat.

Tar gärna emot fler tipps på brytare och säkringslösningar och tankar till mina frågor, ovan.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Vad har du tänkt bryta för strömmar egentligen om du räknar med ljusbågar? Är du osäker så kolla vad tillverkaren anger. Jag har bara små strömmar, typ <10A i min båt.
Skriv svar