Intelligenta bakljus

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Joe
Inlägg: 1807
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Intelligenta bakljus

Inlägg av Joe »

Funderar på att bygga egna bakljus till min traktor, önskemålen är följande:
Röd, Orange och Vita lysdioder i klar kapsling.
DC-Bus typ DC-LIN. LIN Over Powerline Communication
Ingjuten i klar polyester för slagtålighet och kapsling. Gjutplast P74

Och innan moralförespråkarna kommer och berättar att det aldrig blir E-märkt och bryter mot lagar osv så vill jag bara säga: Det skiter jag i!
Det kommer att bli bättre än det dom stoppade dit -65. För er nyfikna så är det en BM 350 "Boxer"

Nåväl, tillbaka till ämnet:
Tänkte mig en cirkulär lampa, yttre ringen består av röda dioder som drivs på 50?% och 100% för bromsljus. Blir säkert lite exprimenterande med ljusstyrkan.
Regleringen av ljusstyrkan sker mha motstånd, detta för att få en gnutta värme som i sin tur hjälper till att tina ev is på "linsen"
Inuti så blir det större delen med orange dioder och lite mindre vita mixat. Detta för att inte få nån oanvänd del, då orange ljus är det jag är ute efter, se nedan. (Och så ska man inte blinka för sväng när man backar...)
Huvudsyftet är att få orange "blixtljus" vid snöröjning, vilket jag tänkte mig skulle skötas lokalt med en mcu. Då behöver man bara skicka enkla kommandon över bussen.
Jag har förhoppningar att det räcker med en +12V ledare och jord via chassiet. Jovisst det är inget större besvär att dra en extra kabel, men behöver man inte så behöver man inte!


Funderingar:
Protokollet behöver inte vara LIN men hur gör man en DC-bus? (Billigast) Överlagrad frekvens?

SMD eller hålmonterat, vad är bäst vid temperaturväxlingar när allt är ingjutet?

Hur blir spridningen från lysdioderna när de blir ingjutna? Göra negativa linser i gjutformen?

Behöver jämföra lumen från ett glödlampe bakljus så inte de röda dioderna bländar..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27419
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av danei »

Förhållandet mellan bak och broms bör vara mer åt 20/100 än 50/100. Kolla på skillnaden i dag.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av blueint »

Intressant lösning med LIN nätverk på 19,2 kbit/s. Gissningsvis överlagrad med en kapacitans på DC ledningen?
Annars kan man helt enkelt lägga en separat twistad ledning med en gäng mikrokontrollers.

Någon som sett vart man kan köpa SIG40, ISL40 kretsarna?
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av eqlazer »

Inte risk med för stor sammanblandning av bromsljus och blinkers om de ligger i varandra? Att blinkersen dränks helt av bromsljuset.
Varför vita och inte bara orange? Backljus??

Enklast vore väl att köra med separata ledare för de olika funktionerna, för att först testa konceptet. Då blir det ju enkelt att koppla in det på befintligt elsystem, fast det är ju inte så mycket på en Boxer :)
När väl konceptet ser ut att fungera, börja labba med mer avancerad styrning/kommunikation.
Joe
Inlägg: 1807
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av Joe »

Med ~50% avsågs strömmen då en lysdiod inte är linjär i förhållandet ström/ljusstyrka.

Själva utformningen är inget revoultionerande, finns redan en hel del med det utseendet.
BildBakljus Ø 140mm med bak-stopp-blinkers

Vita = Backljus

Huvudsyftet är som sagt att få orange blixtljus, det kan jag förvisso köpa från Kina för kaffepengar. Men vart ligger utmaningen i det?
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2529
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av bit96 »

Bild
Ska bli kul att följa.
Använder du färdiga kretsar, eller bygger du nåt eget?

Har själv tänkt lite i dessa banor att sätta på lite mer moderna strömsparande diodljus på mina fordon.
Men färdiga lampinsatser med dioder kostar ju nästan mer än mina gamla militär/veteran/jordbruksfordon.

Angående E-märkning, hur svårt är det att rita på ett versalt E. :roll:
Men man kanske kan köpa färdiga glas och bygga sina egna dioder bakom?
Joe
Inlägg: 1807
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av Joe »

Tja, jag har hittat MAX2991, TDA5051A och ST7540
TDA5051 är tyvärr bara specad 0-70C

Enda jag inte hittar är hur man kopplar in dessa på ett DC nät.
Detta är okänt vatten för mig..

E-märkningen gäller inte om man byter ljuskälla; Glödlampa <> Led
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av blueint »

MAX2991 hänvisar till MAX2990 (10-490kHz OFDM-Based Power Line Communication Modem).

I vilket fall som helst så tror jag du komplicerar det mer än nödvändligt.

En DC spänning kan ha en AC spänning överlagrad ovanpå. Man skiljer ut AC spänningen genom att ansluta en kondensator i serie. Om AC spänningen är liten så spelar det ingen roll för DC förbrukaren annars får man lägga in en spole i serie till förbrukaren.

Ren praktiskt borde det gå att ansluta en ledig I/O port på en mikrokontroller i serie med en kondensator till matningsspänningen. Och kunna både skicka signaler och ta emot dom. Sen behöver du bara skicka något som en annan mikrokontroller kan tyda.

Om AC spänningen vid mottagaren är för liten så anslut den till A/D ingången och lägg in ett program som avkodar.
Joe
Inlägg: 1807
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av Joe »

MAX2991 är ju bara AFE (analog front end), själva signalhanteringen.
Tänkte använda något halvfärdigt så man slipper hålla på att räkna på filter.. Gärna med minimalt med yttre komponenter.
ST7540 verkar rätt så enkel.

Läste nånstans att 4kHz fungerar bäst för "normala" kablar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27419
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av danei »

Vad har du för dioder? Normalt är de klart mer linjära än så. Eller har jag fått det helt om bakfoten?
Joe
Inlägg: 1807
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av Joe »

BildKälla
Som jag skrev i första inlägget blir det säkert lite testande.


Ingen som har nån erfarenhet av ingjuten elektronik i polyester?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av v-g »

Jag har många timmars erfarenhet av ingjuten elektronik, särskilt att få bort den förb... gjutmassan :D

Köper man avsedd gjutmassa tror jag att det inte är några problem om elektroniken funkar bra utan gjutmassa först dvs.
Användarvisningsbild
jonnorberg
Inlägg: 850
Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
Ort: Årsta

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av jonnorberg »

Hur blir det med störningar på bussen pga generator o dyl?
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av Gustav180 »

Att designa elektronik för fordon är inte så lätt som det låter. Systemspänningen 12 V gäller bara om motorn inte är igång. När fordonet brukas, så kan den variera från ca 5 V vid start och ca 14,5 V vid normal laddning. Om laddningsregulatorn slutar att fungerar går generatorspänningen upp till ca 19 V och om det är gapp i batteripolen kan spänningen när det glappar nå värden runt 40 V. All fordonselektronik måste dimensioneras för detta.

Jag bytte själv bakljus en gång i tiden till de "rätta färgerna". Bakljus skall vara rött och 5W, bromsljus rött och ca 20 W och blinkers gula. Håller man sig till detta, så bör det bli godkänt och då slipper du en massa byråkratiskt trassel.

Bussar måste vara störningstolleranta. Optokabel är ett sätt att lösa det på, men det borde fungera med RS485 och tvistad parledning. CAN är också användbart, men lite mer komplext. Tempspec -40/+85 är att rekommendera. Hålmonterat är sitter fast bättre än ytmonterat bara om de sitter i plätterade hål. Dessutom klarar de temperaturväxlingar bättre då benen tar upp de mekaniska spänningarna som orsakas av temperaturändring.

Du behöver nog inte gjuta in om kapslingen är tillräckligt kraftig. Men lackning är troligen ett måste för att klara miljön.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31450
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Intelligenta bakljus

Inlägg av MadModder »

När man gjuter in lysdioder i klar gjutmassa förlorar lysdiodens kapsel all form av linsfunktion. Det blir precis som om du hade sågat av toppen på dem.
Skriv svar