Intelligenta bakljus
Intelligenta bakljus
Funderar på att bygga egna bakljus till min traktor, önskemålen är följande:
Röd, Orange och Vita lysdioder i klar kapsling.
DC-Bus typ DC-LIN. LIN Over Powerline Communication
Ingjuten i klar polyester för slagtålighet och kapsling. Gjutplast P74
Och innan moralförespråkarna kommer och berättar att det aldrig blir E-märkt och bryter mot lagar osv så vill jag bara säga: Det skiter jag i!
Det kommer att bli bättre än det dom stoppade dit -65. För er nyfikna så är det en BM 350 "Boxer"
Nåväl, tillbaka till ämnet:
Tänkte mig en cirkulär lampa, yttre ringen består av röda dioder som drivs på 50?% och 100% för bromsljus. Blir säkert lite exprimenterande med ljusstyrkan.
Regleringen av ljusstyrkan sker mha motstånd, detta för att få en gnutta värme som i sin tur hjälper till att tina ev is på "linsen"
Inuti så blir det större delen med orange dioder och lite mindre vita mixat. Detta för att inte få nån oanvänd del, då orange ljus är det jag är ute efter, se nedan. (Och så ska man inte blinka för sväng när man backar...)
Huvudsyftet är att få orange "blixtljus" vid snöröjning, vilket jag tänkte mig skulle skötas lokalt med en mcu. Då behöver man bara skicka enkla kommandon över bussen.
Jag har förhoppningar att det räcker med en +12V ledare och jord via chassiet. Jovisst det är inget större besvär att dra en extra kabel, men behöver man inte så behöver man inte!
Funderingar:
Protokollet behöver inte vara LIN men hur gör man en DC-bus? (Billigast) Överlagrad frekvens?
SMD eller hålmonterat, vad är bäst vid temperaturväxlingar när allt är ingjutet?
Hur blir spridningen från lysdioderna när de blir ingjutna? Göra negativa linser i gjutformen?
Behöver jämföra lumen från ett glödlampe bakljus så inte de röda dioderna bländar..
Röd, Orange och Vita lysdioder i klar kapsling.
DC-Bus typ DC-LIN. LIN Over Powerline Communication
Ingjuten i klar polyester för slagtålighet och kapsling. Gjutplast P74
Och innan moralförespråkarna kommer och berättar att det aldrig blir E-märkt och bryter mot lagar osv så vill jag bara säga: Det skiter jag i!
Det kommer att bli bättre än det dom stoppade dit -65. För er nyfikna så är det en BM 350 "Boxer"
Nåväl, tillbaka till ämnet:
Tänkte mig en cirkulär lampa, yttre ringen består av röda dioder som drivs på 50?% och 100% för bromsljus. Blir säkert lite exprimenterande med ljusstyrkan.
Regleringen av ljusstyrkan sker mha motstånd, detta för att få en gnutta värme som i sin tur hjälper till att tina ev is på "linsen"
Inuti så blir det större delen med orange dioder och lite mindre vita mixat. Detta för att inte få nån oanvänd del, då orange ljus är det jag är ute efter, se nedan. (Och så ska man inte blinka för sväng när man backar...)
Huvudsyftet är att få orange "blixtljus" vid snöröjning, vilket jag tänkte mig skulle skötas lokalt med en mcu. Då behöver man bara skicka enkla kommandon över bussen.
Jag har förhoppningar att det räcker med en +12V ledare och jord via chassiet. Jovisst det är inget större besvär att dra en extra kabel, men behöver man inte så behöver man inte!
Funderingar:
Protokollet behöver inte vara LIN men hur gör man en DC-bus? (Billigast) Överlagrad frekvens?
SMD eller hålmonterat, vad är bäst vid temperaturväxlingar när allt är ingjutet?
Hur blir spridningen från lysdioderna när de blir ingjutna? Göra negativa linser i gjutformen?
Behöver jämföra lumen från ett glödlampe bakljus så inte de röda dioderna bländar..
Re: Intelligenta bakljus
Förhållandet mellan bak och broms bör vara mer åt 20/100 än 50/100. Kolla på skillnaden i dag.
Re: Intelligenta bakljus
Intressant lösning med LIN nätverk på 19,2 kbit/s. Gissningsvis överlagrad med en kapacitans på DC ledningen?
Annars kan man helt enkelt lägga en separat twistad ledning med en gäng mikrokontrollers.
Någon som sett vart man kan köpa SIG40, ISL40 kretsarna?
Annars kan man helt enkelt lägga en separat twistad ledning med en gäng mikrokontrollers.
Någon som sett vart man kan köpa SIG40, ISL40 kretsarna?
Re: Intelligenta bakljus
Inte risk med för stor sammanblandning av bromsljus och blinkers om de ligger i varandra? Att blinkersen dränks helt av bromsljuset.
Varför vita och inte bara orange? Backljus??
Enklast vore väl att köra med separata ledare för de olika funktionerna, för att först testa konceptet. Då blir det ju enkelt att koppla in det på befintligt elsystem, fast det är ju inte så mycket på en Boxer
När väl konceptet ser ut att fungera, börja labba med mer avancerad styrning/kommunikation.
Varför vita och inte bara orange? Backljus??
Enklast vore väl att köra med separata ledare för de olika funktionerna, för att först testa konceptet. Då blir det ju enkelt att koppla in det på befintligt elsystem, fast det är ju inte så mycket på en Boxer

När väl konceptet ser ut att fungera, börja labba med mer avancerad styrning/kommunikation.
Re: Intelligenta bakljus
Med ~50% avsågs strömmen då en lysdiod inte är linjär i förhållandet ström/ljusstyrka.
Själva utformningen är inget revoultionerande, finns redan en hel del med det utseendet.
Bakljus Ø 140mm med bak-stopp-blinkers
Vita = Backljus
Huvudsyftet är som sagt att få orange blixtljus, det kan jag förvisso köpa från Kina för kaffepengar. Men vart ligger utmaningen i det?
Själva utformningen är inget revoultionerande, finns redan en hel del med det utseendet.

Vita = Backljus
Huvudsyftet är som sagt att få orange blixtljus, det kan jag förvisso köpa från Kina för kaffepengar. Men vart ligger utmaningen i det?
Re: Intelligenta bakljus

Ska bli kul att följa.
Använder du färdiga kretsar, eller bygger du nåt eget?
Har själv tänkt lite i dessa banor att sätta på lite mer moderna strömsparande diodljus på mina fordon.
Men färdiga lampinsatser med dioder kostar ju nästan mer än mina gamla militär/veteran/jordbruksfordon.
Angående E-märkning, hur svårt är det att rita på ett versalt E.

Men man kanske kan köpa färdiga glas och bygga sina egna dioder bakom?
Re: Intelligenta bakljus
Tja, jag har hittat MAX2991, TDA5051A och ST7540
TDA5051 är tyvärr bara specad 0-70C
Enda jag inte hittar är hur man kopplar in dessa på ett DC nät.
Detta är okänt vatten för mig..
E-märkningen gäller inte om man byter ljuskälla; Glödlampa <> Led
TDA5051 är tyvärr bara specad 0-70C
Enda jag inte hittar är hur man kopplar in dessa på ett DC nät.
Detta är okänt vatten för mig..
E-märkningen gäller inte om man byter ljuskälla; Glödlampa <> Led
Re: Intelligenta bakljus
MAX2991 hänvisar till MAX2990 (10-490kHz OFDM-Based Power Line Communication Modem).
I vilket fall som helst så tror jag du komplicerar det mer än nödvändligt.
En DC spänning kan ha en AC spänning överlagrad ovanpå. Man skiljer ut AC spänningen genom att ansluta en kondensator i serie. Om AC spänningen är liten så spelar det ingen roll för DC förbrukaren annars får man lägga in en spole i serie till förbrukaren.
Ren praktiskt borde det gå att ansluta en ledig I/O port på en mikrokontroller i serie med en kondensator till matningsspänningen. Och kunna både skicka signaler och ta emot dom. Sen behöver du bara skicka något som en annan mikrokontroller kan tyda.
Om AC spänningen vid mottagaren är för liten så anslut den till A/D ingången och lägg in ett program som avkodar.
I vilket fall som helst så tror jag du komplicerar det mer än nödvändligt.
En DC spänning kan ha en AC spänning överlagrad ovanpå. Man skiljer ut AC spänningen genom att ansluta en kondensator i serie. Om AC spänningen är liten så spelar det ingen roll för DC förbrukaren annars får man lägga in en spole i serie till förbrukaren.
Ren praktiskt borde det gå att ansluta en ledig I/O port på en mikrokontroller i serie med en kondensator till matningsspänningen. Och kunna både skicka signaler och ta emot dom. Sen behöver du bara skicka något som en annan mikrokontroller kan tyda.
Om AC spänningen vid mottagaren är för liten så anslut den till A/D ingången och lägg in ett program som avkodar.
Re: Intelligenta bakljus
MAX2991 är ju bara AFE (analog front end), själva signalhanteringen.
Tänkte använda något halvfärdigt så man slipper hålla på att räkna på filter.. Gärna med minimalt med yttre komponenter.
ST7540 verkar rätt så enkel.
Läste nånstans att 4kHz fungerar bäst för "normala" kablar.
Tänkte använda något halvfärdigt så man slipper hålla på att räkna på filter.. Gärna med minimalt med yttre komponenter.
ST7540 verkar rätt så enkel.
Läste nånstans att 4kHz fungerar bäst för "normala" kablar.
Re: Intelligenta bakljus
Vad har du för dioder? Normalt är de klart mer linjära än så. Eller har jag fått det helt om bakfoten?
Re: Intelligenta bakljus

Som jag skrev i första inlägget blir det säkert lite testande.
Ingen som har nån erfarenhet av ingjuten elektronik i polyester?
Re: Intelligenta bakljus
Jag har många timmars erfarenhet av ingjuten elektronik, särskilt att få bort den förb... gjutmassan 
Köper man avsedd gjutmassa tror jag att det inte är några problem om elektroniken funkar bra utan gjutmassa först dvs.

Köper man avsedd gjutmassa tror jag att det inte är några problem om elektroniken funkar bra utan gjutmassa först dvs.
- jonnorberg
- Inlägg: 850
- Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
- Ort: Årsta
Re: Intelligenta bakljus
Att designa elektronik för fordon är inte så lätt som det låter. Systemspänningen 12 V gäller bara om motorn inte är igång. När fordonet brukas, så kan den variera från ca 5 V vid start och ca 14,5 V vid normal laddning. Om laddningsregulatorn slutar att fungerar går generatorspänningen upp till ca 19 V och om det är gapp i batteripolen kan spänningen när det glappar nå värden runt 40 V. All fordonselektronik måste dimensioneras för detta.
Jag bytte själv bakljus en gång i tiden till de "rätta färgerna". Bakljus skall vara rött och 5W, bromsljus rött och ca 20 W och blinkers gula. Håller man sig till detta, så bör det bli godkänt och då slipper du en massa byråkratiskt trassel.
Bussar måste vara störningstolleranta. Optokabel är ett sätt att lösa det på, men det borde fungera med RS485 och tvistad parledning. CAN är också användbart, men lite mer komplext. Tempspec -40/+85 är att rekommendera. Hålmonterat är sitter fast bättre än ytmonterat bara om de sitter i plätterade hål. Dessutom klarar de temperaturväxlingar bättre då benen tar upp de mekaniska spänningarna som orsakas av temperaturändring.
Du behöver nog inte gjuta in om kapslingen är tillräckligt kraftig. Men lackning är troligen ett måste för att klara miljön.
Jag bytte själv bakljus en gång i tiden till de "rätta färgerna". Bakljus skall vara rött och 5W, bromsljus rött och ca 20 W och blinkers gula. Håller man sig till detta, så bör det bli godkänt och då slipper du en massa byråkratiskt trassel.
Bussar måste vara störningstolleranta. Optokabel är ett sätt att lösa det på, men det borde fungera med RS485 och tvistad parledning. CAN är också användbart, men lite mer komplext. Tempspec -40/+85 är att rekommendera. Hålmonterat är sitter fast bättre än ytmonterat bara om de sitter i plätterade hål. Dessutom klarar de temperaturväxlingar bättre då benen tar upp de mekaniska spänningarna som orsakas av temperaturändring.
Du behöver nog inte gjuta in om kapslingen är tillräckligt kraftig. Men lackning är troligen ett måste för att klara miljön.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31450
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Intelligenta bakljus
När man gjuter in lysdioder i klar gjutmassa förlorar lysdiodens kapsel all form av linsfunktion. Det blir precis som om du hade sågat av toppen på dem.