Går inte sampla från Microchip längre.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

går inte att registrera sig för mig.

(och nej, jag körde inte med någon skräp-email)

provade med meduza - datakungen - se och meduza - mordor - se, problemet kommer när jag väljer sverige som land, då kommer errorn direkt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag tycker det är ganska okej att beställa samples. Visst ska man inte sampla och sen sälja kretsarna som vissa gör eller sampla i massor.

Ett företag som Microchip lär ju sälja miljontals kretsar om dagen till företag runt om i världen. För deras del måste sampling vara en liten bråkdel av deras marknad. Sen är det väl den bästa reklamen. Studenter som "inte har råd" att köpa kretsarna skaffar PIC kretsar (istället för att sampla från andra µC-företag) och lär sig hur man använder dom. När de sen är produktutvecklare på något företag så kanske de börjar använda PIC eller andra Microchipkretsar i sina produkter. Dessutom lär det ju locka nybörjare.

Nu kanske "samples-företag" inte tänker så eftersom de har "Company" som obligatorisk men jag tycker att det är så :D
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

jag skrev Private Person i company fältet när jag reggade mig.. jag sysslade MYCKET med Pic under en tid (ledsnat nu) jag har nog runt 200st pic kretsar liggande.. mest större modeller.. typ 16f877a osv..
jochez
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 juli 2005, 23:20:48

Inlägg av jochez »

Förlängde dom inte det på grund av så bra gensvar!?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Ok du menar det fria portot (du kanske skulle ha citerat eftersom ditt inlägg nte verkar rellatera till det näst föregående inlägget...) så tor jag inte det. Dete finns ingenting på deras site om det längre... Har du provat ?
jochez
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 juli 2005, 23:20:48

Inlägg av jochez »

Fick ett brev hem att det var förlänkt med portofritt men det kanske inte gäller alla. Och hur länge det gälde vet jag inte och brevet har jag slängt!
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

Jag skulle gladeligen betala för Microchipkomponenterna om de kunde skicka med vanlig post. Fast då vill ju Tullverket ha hanteringsavgift, moms, skatt, tull igen och skatt på momsen. Beställde en gång GPS mottagare från utlandet och då kastades det på ett par hundra av tullverket förutom 25% skatt... tydligen en avgift bara för att de beaktar ärendet.

Kostar frakten 300:- med FedEx är det inte så hett att beställa hem några komponenter som hobbypulare. Det är en bister verklighet. Därför tycker jag att de kunde haft kvar sampleverksamheten till privatpersoner, om de än kunde reducerat den något enormt, säg max 6 chip åt gången någon gång om året. Känner en person som samplade över 10 paket med rätt dyra kretsar på ett år bara för att "hamstra". Knappast nödvändigt.

Nu funkar det iofs bra för mig... folk med universitets-email beviljas.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Jag reggade hos microchip utan problem men kontoaktiveringsmailet har inte dykt upp än och det är en månad sen jag reggade.
Mascot
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 mars 2005, 08:24:30

Inlägg av Mascot »

Hur lång tid brukar det ta för dom att komma om man beställer samples från Microchip?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Kan ta flera veckor ...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Hm, till Hälsingland kanske... :-)

Men, jag är inte helt säker, men det brukar väll vara normal postgång från Phillipinerna, 6-8 arbetsdagar. Det gick snabbare för något år sedan då det kom med FedEx, UPS eller vilken det nu var...
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Orättvist ... tog sex veckor för mig
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Och du är säker på att ingen av kretsarna var "restad" ?
Det är ganska vanligt, speciellt om man har valt nya "heta" kretsar.
Sample-leveranserna är väll inte direkt prioriterade av Microchip.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

... möjligt. Känner inte till orsaken.
Skriv svar