Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av Swemill »

Ganska säker på att det är ett äldre Hilma.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av CNC Viking »

Det kommer ifrån en utvecklingsavdelning som sattes upp i början på 60-talet och framåt.

Där var det mest Deckel-maskiner som mindre fräs, jiggborr, stickelslip mm. Allt var utrustat med kompletta tillbehör, rubbet alltså som stickhuvud, spiralfräsapparat, delningsapparat, rundbord, tiltbord, original centrikator, d:o ursvarvningsverktyg, 2 sorters spännhylsor kompletta satser 1-25mm, osv. Alla maskiner var grå till färgen.

Jag undrar bara om det inte finns nån möjlighet att det skulle kunna vara ett Deckel-skruvstycke då, fast färgen är ju grön förstås - inte grå.
Hur ser ett Deckel-skruvstycke ut?
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av Swemill »

Jag har sett liknande (likadana?) skruvstycken som kallats för "Deckel", men frågan är om de verkligen gjorde egna? De verkar i varje fall vara likadana som Hilma's och Deckel använde kanske dessa som "sina" när det gällde utrustning till maskinerna.?

JJ-produkter har t.ex några sådana Deckel under beg. men tittar du på gamla Hilma så har jag för mig att de ser likadana ut.
Lundgren
Inlägg: 168
Blev medlem: 20 september 2008, 09:25:13
Ort: CheeseCoast
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av Lundgren »

Det är inte omöjligt att Deckel har gjort "egna" skruvstycken, jag vet att Schaublin har gjort minst ett hydrauliskt iaf!

Här kommer lite "roliga" Hilma bilder för den intresserade!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av Swemill »

Är det dina Lundgren?
Jag funderar på att sälja mitt biffiga 200mm hydrauliska Hilma för att köpa (eller byta) 2st 125mm. Är ganska svårt vad man ska begära för ett sådant bara... Hittar man rätt köpare, som redan har ett likadant så kan det ju kanske va värt en hel del.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av CNC Viking »

Även om mitt inte är lika kantigt som de ni visar så är nog mitt definitivt ett Hilma. Det ser man på bilderna i Lundgrens katalog. Näst intill identiska komponenter.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av CNC Viking »

Här är ju mitt skruvstycke! (de första bilderna i tråden i denna länk). Då är det med säkerhet ett Hilma. Deckelfräsen, en FP1'a är också identisk med vad som fanns i verkstan jag nämnde.


http://www.practicalmachinist.com/vb/de ... to-211160/
Lundgren
Inlägg: 168
Blev medlem: 20 september 2008, 09:25:13
Ort: CheeseCoast
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av Lundgren »

Jajamensan Swemill det är mina skruvstycken, perfekt med 3 likadana!
Att hitta rätt köpare till ett 200mm hilma blir inte det lättaste :( inget man konkar runt på direkt.
Vi har 2 st såna 200mm på jobbet och travers är ju ett måste! (om man inte VILL knäcka ryggen?)

Hitta 125or för rimliga pengar och i fint skick verkar dock vara jäkligt svårt? Har kikat ganska länge nu!
(mina är 160mm vilket är perfekt för min maskin vill jag påstå, eller jo det beror ju lite på vad man kör men dem passa mig som handen i handsken!)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av DW »

Då får vi öppna denna fina tråd igen. Idag fick jag tag på ett Hilma, 700mm långt och säkert lika tungt i Hg.
Priset var helt klart bra, lite mer än längden fast i kronor :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av Swemill »

Då har du gjort en bra affär! :tumupp: Var det på auktion som det blev så bra pris?
700mm... måste väl va 200mm bredd då?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av DW »

Auktion, japp. 200 x 700mm. Äntligen ett med vridplatta på. Det kommer och ha sin plats på Dah Lih mcv när
den kommer hem. Hoppas på att taket spikas på nästa vecka på nya delen av verkstaden.
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av Swemill »

Låter trevligt! Hur gick det med backup / batteribyte på maskinen? Har du haft den igång?

Angående skruvstycket så är det bara att hoppas att din rygg är bättre.... Har för mig att det väger ca 125kg! Jag har ett exakt likadant men jag lär inte släppa det för den pengen om du vill ha två...
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av DW »

Hallå Swemill,
Av batteribytet blev inget av, jag upptäckte till min förvåning att jag fått ett mail från Leif K. på Maskin Fransson AB med filer på.
Jag gjorde en förfrågan angående om de hade setupkopia till min maskin och fick svar direkt men missade att det var filer med.
Sen vill jag inte springa för mycket nere på terminalen där den står. Det står ju andras gods på de 9000m².
Risken att koppla fel finns ju. Så jag känner mej rätt trygg med orginalfilerna. (kopia finns även i Örebro)

Ryggen är helt kass, men jag har en snygg sjukgymnast, man får göra det bästa av livet :wink:

125kg bra att du kände till detta.
Då tar jag bil med släp. Av blir med hjälp av motorlyft + palldragare så löser det sej!
Evaldos
Inlägg: 257
Blev medlem: 2 december 2008, 18:55:40
Ort: Falköping

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av Evaldos »

Aha, det var du som vann den auktionen, jag bjöd också, men hann inte bevaka till slutet. :cry:
Grattis till ett bra köp, jag vet ett likadant till salu om någon är intresserad.
mvh
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av DW »

Evaldos: Det var ju bra för mej det hade nog bliv dyrt annars 8)

Hämtade hem primadonnan idag! Undrar vad man kört i detta, jag har aldrig sett ett så fint begagnat skruvstycke
någon gång. Kolla under, endast en vacker patina från en sommarbris :tumupp: :)
Efter lätt putsning o rengöring i diesel så vart det än bättre!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar