Avalanchedioder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
upper

Avalanchedioder

Inlägg av upper »

På det företag där jag är verksam finns sedan tidigare en applikation där likriktning av en trefasspänning sker med en konventionell sexpulskoppling.
Då sekundärspänningen från den transformator som används är avsevärd består varje ”ben” av ett antal likriktardioder.
Den diodtyp som tidigare använts har varit av så kallad avalanchetyp.
Min fråga är nu om ett sådant val är nödvändigt då det högst avsevärt begränsar utbudet av diodtyper.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Avalanchedioder

Inlägg av Henry »

Eftersom det är avalanchedioder och högspänning så kan det ev vara så att de agerar som ett väldigt enkelt överspänningsskydd eftersom om spänningen går över ett visst värde, som är beroende på avalanchedioderna, så börjar de att leda i backriktningen. Detta kortsluter utgången lite snabbt vilket drar ner spänningen alternativt tom gör att säkringen går för att skydda det som är anslutet till utgången mot för hög spänning.

Så det kan mycket väl hända att det tyvärr måste vara avalanchedioder av exakt samma typ där, såvida ni inte hittar ekvivalenter, men om detta nu verkligen är orsaken till att det används avalanchedioder där vet jag inte då jag inte vet något mer än det du skrev och bara baserar mitt svar på detta.

Det finns billiga passiva komponenter som kanske skulle kunna användas för att få samma funktion att vid en viss spänning så börjar de leda men de kortsluter utgången i så fall men kostar små summor och det är kanske billigare att byta ut denna och en säkring än ett antal avalanchedioder.

Vet inte om ett transientskydd med rätt tändspänning ev annars skulle kunna fungera som alternativ och då byta ut dioderna mot vanliga dioder och montera transientskyddet parallellt över den likriktade utgången med en snabb säkring i serie före skyddet. Går spänningen över transientskyddets värde så börjar den leda och går i kortslutning vilket gör att säkringen går. Händer det hela snabbt så kan transientskyddet klara sig men rek att bytas ändå.

Detta är dock ingenting jag själv prövat men tycker det borde kunna fungera men kan inte garantera något.
Skriv svar