En mil har blivit längre!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JockeE
Inlägg: 330
Blev medlem: 4 augusti 2004, 08:46:50

En mil har blivit längre!

Inlägg av JockeE »

Idag började jag en kurs vid namn "Metoder och processer vid elektronikproduktion" (på LiTH). Läraren började föreläsa om mönsterkortstillverkning och berättade bland annat om måttenheter som brukar användas, varvid han självsäkert förklarade att en mil är en hundradels tum. Eller som han uttryckte det, 10 tusendels tum.
Jag protesterade självklart och hävdade att en mil är en tusendels tum, men han var bergsäker på sin sak :roll: Jag har väl rätt, eller har jag gått och blivit helt efterbliven?
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

1 mil =0,001 inch
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Det finns ju en anledning till att det heter mil. Milli = tusendel. Mil är således en "milli-inch".
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Man kan också säga ett en mil blivit mycket kortare :D

Men just den här sortens mil är mycket riktigt en tusendels tum, standardavståndet mellan pinnar på DIP och liknande är ju 100 mil och även 2,54mm.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

lol, var det Amir? den gubben är lustig. Eller var det kanske den darrande pensionären? ;)

Om det är samma kurslitteratur, dvs "Byggsätt för elektronik" skriven av en Danielsson kan du ju hänvisa till sidan 32 där det klart och tydligt står 1 mil = 0.001 tum :D

aja, kursen e skum, man ska läsa en bok och sen skriva tenta utifrån det, föreläsningarna gav inte alltför mycket... lästa 110 sidor av 380 och klarade tentan galant.
Trots det kändes både kursen och litteraturen relevant om man nu tänker ge sig in på elektroniktillverkning.
Användarvisningsbild
JockeE
Inlägg: 330
Blev medlem: 4 augusti 2004, 08:46:50

Inlägg av JockeE »

Visst är det Amir :)
Jodå, det är den boken vi har. Köpte den nyss, den är DYR! Ska se om jag kan övertyga honom med hjälp av boken.

Jag valde kursen mest för att kunna göra lite proffsigare mönsterkort. Har hört att mönsterkortslabbet är ganska välutrustat :D
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jag undrar just om det inte är typ detta med komponentbeteckningar eller något sådant har vilselett din lärare.

1206 > SKULLE man ju kunna tro betyda 12*6 mil fastän det är 120*60 mil

Du kan väl visa honom en IC-krets som är 600 mil bred. :)
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Jo visst är mönsterkortslabbet välutrustad, kan göra dubbelsidigt, genomplätera, maska, etc, i princip allt. Tror till och med nån provat flerlager genom att limma flera kort :P

Men tro inte du kommer in där bara genom den kursen ;) vi fick en snabb genomgång men ingen access.

Hörde dock att den nystartade elektronikförenigen EON har det på gång, dom skulle ev. få utbilda folk på labbet och så. Har ju tidigare varit problem med ansvarsbiten och försäkringar etc, vet inte om det är löst men man lär väl blir varse.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

konsigt att EON lyckas fåt till det när jw inte fick något. Ända skillnaden som jag ser det är att jw är öppen för alla. Just nu är den väll lite vilande.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Jo vi får väl se vad som händer...
Verkar ju vara mycket snack och lite verkstad om tillgången till labbet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Minst sagt. Men visst fanns det ett valigt labb väldigt lätt den här gången.
Användarvisningsbild
JockeE
Inlägg: 330
Blev medlem: 4 augusti 2004, 08:46:50

Inlägg av JockeE »

frejo skrev:Men tro inte du kommer in där bara genom den kursen ;) vi fick en snabb genomgång men ingen access.

Hörde dock att den nystartade elektronikförenigen EON har det på gång, dom skulle ev. få utbilda folk på labbet och så. Har ju tidigare varit problem med ansvarsbiten och försäkringar etc, vet inte om det är löst men man lär väl blir varse.
Jaså, vilken otur. Aja, kunskaperna kommer säkert till användning iaf :roll:

Den där elektronikföreningen verkar intressant, hur får man kontakt med den?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vilken av dom?
Användarvisningsbild
JockeE
Inlägg: 330
Blev medlem: 4 augusti 2004, 08:46:50

Inlägg av JockeE »

Jag syftade på föreningen som omnämndes i inlägget jag citerade/svarade på. EON alltså.
Men alla elektronikföreningar på Campus Nkp är av intresse :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Förlåt. Det var ju ganska uppenbart. Jag tror att det är bärt att du pratar med frejo. Han är med där. jw är en äldre förening. Men efter att ha jobbat med att få en lokal i flera år utan att hitta en så har föreningen blivi mer och mer vilande. Det kommer inte nya medlemmar om man inte kan erbjuda så mycket. Men det är vi som står bakom den eldrivan soffan bland annat.
Skriv svar