OBD II eller CAN
Postat: 5 november 2010, 00:25:15
Jag tänkte bygga/införskaffa någon form av interface för att kunna hålla koll på olika värden från bilen, en äcklig Saab 900 årsmodul 95. Utan turbo så då är det väl inte trionic som precis ALLA har hackat och mixtrat med redan.
Jag blir lite förvirrad
av alla protokoll och signaltyper så jag har några generella funderingar som förmodligen behöver redas ut innan jag börjar fixa.
Det finns en kille som reversat saabs i-bus (CAN?).
http://pikkupossu.1g.fi/tomi/projects/i-bus/i-bus.html
Där han använder lawciels canusb för att ansluta till bilen, jag försöker söka efter en billigare version av denna men hittar inget vettigt.
Varför är det så hemskt dyrt att kommunicera med CAN-bussen?
Detta kanske går att lösa med någon pic som har CAN implementerat som sedan kan vidarebefordrar all rådata till en dator, troligen via rs232?
Sen en annan sak som förvirrar, söker man efter en CAN-adapter hittar man nästan uteslutande billiga OBD II adaptrar.
OBD II, går denna trafik på samma bussnät som can? Varför säljs vissa billiga obd2 med massa text om CAN annars?
Många frågor som vanligt
Jag blir lite förvirrad

Det finns en kille som reversat saabs i-bus (CAN?).
http://pikkupossu.1g.fi/tomi/projects/i-bus/i-bus.html
Där han använder lawciels canusb för att ansluta till bilen, jag försöker söka efter en billigare version av denna men hittar inget vettigt.
Varför är det så hemskt dyrt att kommunicera med CAN-bussen?
Detta kanske går att lösa med någon pic som har CAN implementerat som sedan kan vidarebefordrar all rådata till en dator, troligen via rs232?
Sen en annan sak som förvirrar, söker man efter en CAN-adapter hittar man nästan uteslutande billiga OBD II adaptrar.
OBD II, går denna trafik på samma bussnät som can? Varför säljs vissa billiga obd2 med massa text om CAN annars?
Många frågor som vanligt
