Problem med ISP-PRO

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Problem med ISP-PRO

Inlägg av Chrille »

Har köpt en ISP-PRO för att programmera PIC kretsar men nu har jag råkat ut för ett problem. Har en annan programmerare som jag har använt tidigare men den hade inte stöd för så många kretsar.
Om jag programmerar en PIC med den gamla programmeraren fungerar den perfekt men programmerar jag samma PIC med ISP-PRO så startar PIC:en om så fort jag rör på en potentiometer som jag använder tillsammans med POT kommandot i PicBasic.
Är inte detta lite underligt, någon som vet vad som kan vara galet?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Har du kollat config-inställningen ? SÅ att du inte har valt in RC-klocka, watchdog och eller något annat knepigt ? Kolla config-filen en gång till. Har kört med tre olika isp-pro och alla har gått bra..
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Nu fick jag igång den. :)
Kollade lite i den dokumentation som föjlde med och där finns följande koppling:
Bild

Om jag inte har med den dioden som finns där så blir felet som jag beskrev innan men tar jag med dioden fungerar allting bra.
Har jag dock ett 10k motstånd på R2 som det också står att jag ska ha så startar inte PIC:en upp men den går att programmera.

Kan jag ha programmeraren inkopplad till kopplingen jag arbetar med sammtidigt som det är spänning fram ifrån t.ex. en transformator utan att programmeraren tar skada?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

R2..

Inlägg av bengt-re »

Det har jag aldrig använt och det funkar ändå för mig. Vill du en restswitch så sätt den mellan jord och diod/resistor-punkten. Funkar utmärkt. Du kan mata isp-pro bakvägen ifrån målsystemet utan några som helst problem. Se bara för guds skull till att inte vända på matningen för då vet jag inte om isp-pro´n överlever..
Skriv svar