Gasdriven lödpenna?

Exekile
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mars 2005, 03:11:32

Gasdriven lödpenna?

Inlägg av Exekile »

Hejsan,
Jag är just nu inne i ett "Spendera pengar" stadium.
Jag funderar därför att köpa en gasdriven lödpenna (Så man kan ta med)
men frågan är ju om den funkar?
Om det är någon som har en sådann så får ni jätte gärna berätta vad ni tycker om den? Hur länge räcker gasen och hur mycket kostar en tub?
Går det bra att löda med den eller får den aldrig bra värme?
Jag ska ju ändå bara använda den för små hobby projekt, inget stort.

Här har ni länk: http://www.clasohlson.com/WAG.asp?cp=Eq ... N&sw=12451
Det är den gasdrivna lödpennan för 398 kr (Inte för att det finns någon annan men ändå)

Mvh,
Niklas

Edit: Hittade precis 3 st gasdrivna lödpennor på kjell.com, så om ni hellre kommenterar dom så gör det :)
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Jag har Classes. Gasen i den räcker en kvart ca så det är inte så länge.
Men en påfyllningstub kostar 30 spänn och varar förvånande länge så det spelar inte så stor roll. Var uppe på taket och lödde en koaxkabel med den häromkvällen. Fungerar skitbra :).

Jättebra att krympa krympslangar med också.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag använder iblant en gasdriven vid arbete på fältet, fungerar kanonbra. Det är en Weller Pyropen med piezostart. Det är dåligt med värmekontroll och det är därför inget man gör finlir med om det inte är definitivt nödvändigt.

Jag köpte en annan på Bauhaus och den fungerar väl men det är inte speciellt mycket värmekraft i den.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Har också en Weller Pyropen, funkar kanon. Tycker att gasen varar länge.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Weller pyropen..

Inlägg av bengt-re »

En fin sak man kan ha den till är att krympa krympslang. Sätter man på blåmunstycket så kan man dra dit krymplang även om man är på ett tak eller i en mast och det blir attans så mycket snyggare än att krympa med direktkontakt med lödkolvsytan.
Bärt
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 april 2005, 23:59:17

Kan det vara något det ?

Inlägg av Bärt »

Vad är det för fel på el ?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Fördelen med gas är ju att den är fältmässig. Du kan ha med den i fickan/bilen/cykeln eller på taket och bara ta fram och löda friskt.
Det är ju inte direkt praktiskt att dra upp en skarvsladd för att löda en antenkabel på taket.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tänk om det blir strömavbrott och man akut måste bygga något. :lol:


Synd bara att man inte har ett gasdriver osciloskop också :wall:


Weller Pyropen kan jag verkligen rekomendera. Har själv använt en sån flera gånger och känner några som har en. Funkar alldeles utmärkt och aldrig några problem.
Bärt
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 april 2005, 23:59:17

Men hallå !

Inlägg av Bärt »

Vakna, går strömmen så inte tänker man på att löda något?????? verkar bara onödigt, jag köpte en lödkolv på skärholemens marknad på 10 spänn och den funkar kanonbra ! Men snart är det slut på tenn, jag prövade med att smälta ner en gammal tennljustake jag hade, men den smälter knappt och blir bara kulor av det när jag försöker löda. Hade detta gått bättre med gassvetsen som ni tycker att man skall löda med ? Dessutom, får man ha en gassvets i lägenhet ? Är inte det lite farligt ?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Du saknar fluss. Sen är det en del(60%) bly i.

Tror ingen misstycker om man har en svets modell tändare hemma.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Jisses..

Inlägg av bengt-re »

Har ingen talat om för dig att gamla tennljusstakar kan vara värda 100 gånger mer än din lödkolv.... Köp riktigt lödtenn på clas ohlson, eller jula, eller elfa. Det är nog svårt att löda med gamla ljusstakar, dessutom så är det lite fel form.. RÄtt smidigt att han det i en tråd och som föregående talare sa, löder du med ren metall så MÅSTE du ha fluss. Tror att clas ohlsson har det också, annars finns det på elfa.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Svenpon 2.0 ?
Bärt
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 april 2005, 23:59:17

aha

Inlägg av Bärt »

Men är det dyrt då ? Elfa ligger väl vid ikea ? Det vaknar något till liv, jag har hört talas om att man skall kladda på något. Jag tror att vi gjorde så i skolan, men då hette det harch har för mig, men är det samma sak ? Bara ett annat namn ? som att vissa flingor heter start, men ändå är det likssom flingor ? JO, kom på det att det var mormors gamla ljusstakar - det var inte så smart att smälta på dom och funka inge bra heller. men jag ville löda klart och vad gör man då ?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

I ditt fall så hade jag nog väntat oavsett vilket och istället beställt riktigt lödtenn, istället för att tex smälta ner sin mormors tennljusstake från säg 1893 som kanske varit värd ett 4 siffrigt belopp. :)

Fördelen med gaslödpennor är ju att man får upp värmen så snabbt istället för att behöva vänta några minuter. Sen så är den ju också så mångsidig.

Jag har en enkel variant dock inte lödpenna utan enbart en som har en öppen låga, det är helt sanslöst vilket energi det finns i den lågan. Kan hetta upp kopparytor som är 3*3 cm och 1mm tjocka så att lödtenn flyter ut på dom, det krävs det energi till.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Förrsten Bärt, så är det ingen som tvingar dig att köpa en gasdriven lödpenna, det är heller ingen som bryr sig om om du eldar upp mormors gamla antikviteter.
Skriv svar