Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
d0ggelito
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 oktober 2022, 19:45:28

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av d0ggelito »

Hej, snubblade över detta forum av ren slump när jag googlade och likt andra i denna tråden har jag 2st igbter som är kortslutna i min häll på spisen felkod E6, smeg SSK60IMX8 och har följande frågor:

Självdör transistorerna eller blir dom kortslutna som följdfel? Ser inget konstigt på kortet och har inte lödit bort dom än för att mäta diodbryggan.

Vad kan man använda för utbytes igbt om man inte hittar just den modellen med samma beteckning? Halvledare är inte min kopp med te :shock:

BIfogar bild
IMG_20221003_200952.jpg
Oerhört tacksam för svar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Haralt »

Düggelito,
Garantin då? Du har väl garanti på spisen/ugnen? Hur lång är den? Börjar du löda på kretskorten avsäger sig nog tillverkaren alla garantier.

Köpa en ny spis/Ugn vad skulle det kosta?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Henry »

Självdör transistorerna eller blir dom kortslutna som följdfel? Ser inget konstigt på kortet och har inte lödit bort dom än för att mäta diodbryggan.

Dom går sönder om dom drivs för hårt eller utsätts för statisk elektricitet på fel ställe eller blir kontinuerligt överhettade, att dom går i kortslutning är ett väldigt vanligt fel hos mosfetar när de går sönder. Dessa trissor är medvetet lite undermåliga av tillverkarna så att de precis ligger på gränsen så att de skall haverera efter en tid så det inte håller för länge. När dessa går i kortslutning så brukar även likriktarbryggan haverera.
Elfel1
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 januari 2023, 12:33:53

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Elfel1 »

Tack till Danny och alla andra som bidragit till denna tråd, tack vare er har jag lyckats få hällen att leva vidare en stund till.
Bakgrund vi fick plötsligt problem med att hällen blinkade till, klickade, slog av och på sig. Just klickandet var det var det symptomet som var mest karaktäristiskt (misstänkt relä?), detta tycktes komma från vänstra sidan, den sida som har störst plattor som också därför används mest och gärna med P (boost).
Hällen är en IKEA Smaklig (Electrolux 58 gad dc au 94959439700 på insidan) anno 2015, som det fortfarande finns reservdelar att köpa till, (hade en stark ovilja till att köpa en ny häll då jag varit väldigt nöjd med denna så ett lagningförsök gjordes after upptäckten av denna tråd).
Vid öppnande fanns inga direkta misstankar, inga missfärgningar eller svulna kondensatorer, transistorerna såg nya ut, inga konstigheter vid vid mätning heller, inga kortslutningar. Till slut togs det vänstra kretskortet lös, då rådet löd om reläet förekommer då och då från Danny, och mycket riktigt så hade en av lödningarna till reläet falerat, vid omlödning och ihopsättning så fungerar hällen som den ska igen.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Gott att tråden kunde hjälpa dig. Det gör mig glad.
Bra jobbat :tumupp: :)
Gbandlin
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 januari 2023, 13:22:01

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Gbandlin »

Hej!

Jag har plöjt tråden och lärt mig massor om induktionshällar men har ett problem som jag inte hittar. Hoppas att någon kan tipsa innan jag ger upp!

Har en Husqvarna QHC 6501X som har rätt många år på nacken och på sistone börjat krångla. När den näst största plattan stått på en stund och blir varm slår hällen av och felkod E4 visas. (Det räcker med att en het kastrull flyttas till bakre högra hällen för att detta ska hända.)

Jag har öppnat men ser inte några synliga problem, lite damm bara…

Någon som har en aning om vad det kan vara?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Du har problem med temperatursensorn i plattan.
Den ska hålla ca 1KΩ vid 25°C.
Ovanligt att de havererar. Kontrollera att du inte har dålig kontakt till den.
Gbandlin
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 januari 2023, 13:22:01

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Gbandlin »

Tusen tack för svar!

Jag är långt ifrån elektronikexpert men allmänt händig och det hade ju varit fantastiskt om det gick att fixa själv 👍👌
Första utmaningen blir då att lista ut hur temperatursensorn ser ut och var jag hittar den…
Har du tålamod så är väldigt tacksam :-)
Gbandlin
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 januari 2023, 13:22:01

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Gbandlin »

Imponerad! 🙏🙏🙏
Tog loss sensorn, provade att byta ut från en fungerande platta och då var problemet borta. Skrapade därefter bort det röda isoleringsmaterialet på den felaktiga sensorn och den visade sig att ledaren var helt lös.
Nu ska jag prova att löda fast.
Undrar om det röda isoleringsmaterialet måste ersättas…
Förslag på något annat material som kan funka liknande annars?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Haralt »

Det Danny säger är i stort sett lag, bara att lyda. Hade man haft en pacemaker som krånglade skulle man utan vidare tvekan lämna in den på lagning hos Danny.

Tänker du löda med vanligt lödtenn som smälter vid ca 250 oC, eller vad det är? Det kanske ska lödas med lödtenn med högre smälttemperatur?
Gbandlin
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 januari 2023, 13:22:01

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Gbandlin »

Det är en bra fråga och min kunskap är för grund märker jag.
Har precis provat med mitt vanliga lödtenn. Hoppas att det inte blir problem.
Sen är frågan om det gummiartade isoleringsmaterialet går att ersätta med något annat.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Henry »

Det där gissar jag starkt på har varit punktsvetsat, kan lossna om det är lite dåligt gjort.

Silkonen är där för att det skall vara vattentätt, högtemperatur silikon borde kunna funka.
Gbandlin
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 januari 2023, 13:22:01

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Gbandlin »

Det närmaste jag kommer i hyllan är pannkitt. Det är i vart fall värmetåligt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av mrfrenzy »

Till lambdasonder crimpar man ju kablarna för att det ska tåla temperaturen. Borde fungera här också om man använder rätt storlek så det blir bra kontakt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Henry »

Vad du än har på så får det inte vara elektriskt ledande då det kan bli fel värden från sensorn som ev ger problem i värsta fall.
Skriv svar