Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Gott att du hittade problemet :) :tumupp:

Jag bör ha en komplett sensor i gömmorna om du är intresserad.
PM'a mig i så fall.
Gbandlin
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 januari 2023, 13:22:01

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Gbandlin »

Nu har jag stekt korv och hällen funkar finfint.

Tusen tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

:) :tumupp:
BGE
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 februari 2023, 12:29:37

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av BGE »

Elfel1 skrev: 22 januari 2023, 12:50:39 Tack till Danny och alla andra som bidragit till denna tråd, tack vare er har jag lyckats få hällen att leva vidare en stund till.
Bakgrund vi fick plötsligt problem med att hällen blinkade till, klickade, slog av och på sig. Just klickandet var det var det symptomet som var mest karaktäristiskt (misstänkt relä?), detta tycktes komma från vänstra sidan, den sida som har störst plattor som också därför används mest och gärna med P (boost).
Hällen är en IKEA Smaklig (Electrolux 58 gad dc au 94959439700 på insidan) anno 2015, som det fortfarande finns reservdelar att köpa till, (hade en stark ovilja till att köpa en ny häll då jag varit väldigt nöjd med denna så ett lagningförsök gjordes after upptäckten av denna tråd).
Vid öppnande fanns inga direkta misstankar, inga missfärgningar eller svulna kondensatorer, transistorerna såg nya ut, inga konstigheter vid vid mätning heller, inga kortslutningar. Till slut togs det vänstra kretskortet lös, då rådet löd om reläet förekommer då och då från Danny, och mycket riktigt så hade en av lödningarna till reläet falerat, vid omlödning och ihopsättning så fungerar hällen som den ska igen.
Har exakt samma häll med exakt samma symptom. Kan ju därför hoppas det är samma fel. Kan tyvärr inte hitta Dannys rekommendation till dig. Var finns det relä du lödde om?
Nifelhem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 december 2013, 18:00:39

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Nifelhem »

Jag fick hjälp med reläbekymmer på sidorna 81-82. Passar på att tacka Danny än en gång. Fick samma fel på den andra halvan av spisen för ett tag sedan. Då var jag relälödningsexpert och fixade det på ett kick. :vissla:
MrSuperFlux
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 november 2022, 18:09:53

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av MrSuperFlux »

Jag har gått läst en hel del i tråden men inte hittat någon som verkar ha samma problem som jag har. Jag har en Whirlpool ACM 751/BA. En av plattorna fungerar dåligt, vid medeleffekt så indikerar den att den inte känner igen kastrull/stekpannan. Det låter också ungefär som om man satt på en kastrull som inte kan användas med induktion (ett pulserande ljud).

Om man drar på maxeffekt så börjar plattan värma men det låter fortfarande illa (så jag stänger av fort).

Jag öppnade upp och kollade och det verkara var två mer eller mindre identiska kort. Ett kort driver två plattor så det borde inte vara något problem med själva nätdelen. Hittade inga elektrolyt-konsenatorer som verkade misstänkta.

Någon som har en idé om var man kan börja felsöka?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Kolla dåliga lödningar.
Kontrollera att plattans anslutningar till modulen inte glappar.
Annars brukar det vara plastfilmskondingarna som gett upp för den strulande plattan.
Särskilt de vita cylindriska kondingarna.
Då får du det felet du beskriver.

Whpl480121102909.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MrSuperFlux
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 november 2022, 18:09:53

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av MrSuperFlux »

Stort tack! Då vet jag var jag ska börja leta. Anslutningarna till modulen har jag kontrollerat men jag börjar med plastfilmkondningarna.
deejay
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 mars 2010, 14:17:33

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av deejay »

Hej!
Har en Husqvarna QHIB650P på arbetsbänken från svärfar.
Den ger Error E7 i en sekund, 01 i en sekund, som upprepas.
Felet kommer efter någon minuts användning på vänstra sidan och har enligt uppgift också hänt på högra sidan men inte lika frekvent.
Fläktarna är OK och går som dem skall verkar det som. Tempgivarna mäter liknande värden på alla fyra.
Någon som har en servicemanual på denna eller något annat som kan peka åt vad det kan vara?

Tack på förhand!

/Andreas
VID_20230323121112.mp4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Den felkodar för fläkten.
Kan vara att den degat igen och går trögt.
deejay
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 mars 2010, 14:17:33

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av deejay »

Danny skrev:Den felkodar för fläkten.
Kan vara att den degat igen och går trögt.
Betyder 01 något speciellt?
Jag kunde återskapa felet på höger sida också men det känns som det är den vänstra modulen som skickar felkoden då man direkt kan starta upp den högra delen men inte den vänstra.

Fläkten går, övervakas strömförbrukning på fläkten så den känner om den går trögt?

Felet kommer så snabbt, känns inte som att den överhettar.. IGBTerna är kalla. Fläkten blåser ju mest bara mot dem... Kanske sitter en tempgivare på kortet också och inte bara uppe vid lindningarna?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Felkoden är E701.
Elektroniken övervakar strömförbrukningen av fläkten.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Nicke74 »

Har fått en Cylinda häll som har problem med att den inte känner igen att det står en kastrull på en av plattorna.
Det är en rätt ny häll bara ett år ungefär men köptes av konkurslager så ingen garanti på den
Modell IHI5271S

Har öppnat den men lite osäker på ur dessa induktionsplattor fungerar
Det går ju ner en tunn blå kabel som jag gissar är NTC sensorn som indikerar värme. Men hur funkar själva induktionen och identifieringen om en kastrull står på plattan.

Går ju två grova kablar till själva induktionsplattan. Sitter magneten som sluter i serie med dessa eller hur kan jag mäta vad som är trasigt.
Själva induktionsplattan sitter fast på den stora plåten.

Kan man på något sätt mäta på induktionskablarna och identifiera vad som är fel och vad går att byta ut?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Nicke74 »

Hmm, undra om jag kanske hittade felet

Började med att byta plats på induktionsplattorna i anslutningen men felet stannade kvar på samma ställe enligt indikeringen så nu vet jag själva induktionsplattorna är hela

Sen så hittade jag detta på kretskortet.
Se bifogade bilden, Ser ut som att lindningen är av, antar att det är en spole, den sitter rakt ovanför den platta som har problem också
Så ska jag bara identifiera exakt vad et är för komponent och var jag kan få tag på en ny likadan.
Såg lite ut som att kablarna till induktionsplattan hade klämts mot denna komponent vid montering

Skulle detta kunna vara felet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Henry »

Det är definitivt något som orsakar något problem. Det ser ut att kunna vara ström avkännande grej som är lite speciell och om det går att få tag på som reservdel låter jag vara osagt.
Skriv svar