Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Det är 651'an du ska köpa.
Det av två anledningar.

1. 611'an har en dåligt konstruerad touch där det krävs väldigt många
tryck för att ställa in effekten, som kan driva en till vansinne.

2. 611'an delar alla fyra plattorna på en gemensam induktionsmodul som
gör att den "tacktar" till vansinne när många plattor används samtidigt.
Det är för att fördela den begränsade effekten den har tillgång till.

651'an är mycket bra. Med touchslidern är det mycket lätt att ställa in önskad effekt.
Den har också två separata induktionsmoduler till vänster och höger sida så
effekten kan utnyttjas maximalt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av sodjan »

Tack för input! Mycket värdefullt. Om du ser/vet någon annan modell som Elon har (våran lokala vitvaruhandlare jobbar med dom) så är alla tips välkomna. Det är bara inbyggnadsmåttet som är givet...
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Haralt »

Här ganska färsk, feb 2022, test av induktionshällar av Råd o Rön
https://www.radron.se/tester/vitvaror/induktionshallar/
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag bytte kök och vi satte in induktionshäll, eftersom vi nu är 22 år in i 2000 talet och framtiden är här.
(och vår 4 år gamla E lux strular med överslag och kass termostat men det fixar Adnan från Malmö som hämtade den o ger den second life)

Min fru accpeterade hällen eftersom hennes gamla emaljerade grytor och pannor fungerar och jag har visat henne denna tråden och intygat att det mesta går att laga med expertkunskaper och lite orädsla för 230VAC appliance. Inte första gången...

Den låter, främst på boosttlöge.
Olika typer av tickande, surrande och knäppande som jag antar är modulering av effekten.
Kylfläkten surrar, speciellt när man kör på max och pressar boosten till max. Man kan notera dessa ljud för det är rätt otypiska "köksljud".

Men köksfläkten låter mer och utan den så går brandlarmet ifall man steker ngt...
Ellet ungarna (ok sodjan du är inte där)
Köksradion. Allt maskerar ljuden från hällen..

Och det går fort. För fort ibland med stekpannan.. Fick vänja mig av med att sätta på stekpannan och göra annat... Det är så vinkom på det med köksfläkten. Min fru var inte lika glad att bästa gjutjärnet koksade... Mycket olja senare är det ok.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av sodjan »

Materialet från Råd&Rön (väl värt 69:-) var intressant. Körde en av testerna på vår häll,
"Pastavatten" testet. Tid för 2 l vatten till kokpunkten. Testerna låg i snitt på 5-6 min.
Frånsett att det är lite svårt att definiera "kokpunkten", det är ju en lite flytande
skala från att det börjar sjuda vid 70-75 till att det kokar, så var mitt resultat:

Start: 17 C
2 min: 24 C
4 min: 43 C
5 min: 51 C (snabbaste hällen)
10 min: 86 C
12 min: ca 95 C. Klart, jag anser det nu kokar och vi hade hällt i pastan...

Sen så är det ju en annan osäkerhet här. Om induktionshällen har en dubbelt
så stor elförbrukning/effekt under tiden så blir ju totalen den samma. Har någon
sett en test där man faktiskt jämför total effektförbrukning och inte enbart tiden?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av sodjan »

Ursäkta "spammandet", men bara en liten dubbelkoll...
Det här är väl en 3-fas inkoppling? Det är tre proppar märkta "spis" i propp-schemat.
Alltså kopplat enligt det undre alternativet "2N"...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Din häll är kopplad med 2faser+nolla. Så är även induktionshällarna kopplade.
Tänk på att fixa till ventilationen när du byter till induktion. Annars överhettar den.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är två faser och en nolla- 2X230VAC alltså. Det är vad du behöver till en induktionshäll, och de flesta hällar av idag. Men kolla så du har 16A i gruppcentralen.

Be elektrikern sätta dit Perilexuttag till hällen med 2N och sedan har du tredje fasen till ev ugn. De flesta hällar har en lös kabel men det finns lösa Perilexkontakter såklart.

Ugnar brukar ha en Schuko, så man får sätta dit ett sådant uttag från Perilexen om man inte har en kombo.
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2 oktober 2022, 14:10:27, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av rikkitikkitavi »

sodjan skrev: 2 oktober 2022, 12:37:44 Materialet från Råd&Rön (väl värt 69:-) var intressant. Körde en av testerna på vår häll,
"Pastavatten" testet. Tid för 2 l vatten till kokpunkten. Testerna låg i snitt på 5-6 min.
Frånsett att det är lite svårt att definiera "kokpunkten", det är ju en lite flytande
skala från att det börjar sjuda vid 70-75 till att det kokar, så var mitt resultat:

Start: 17 C
2 min: 24 C
4 min: 43 C
5 min: 51 C (snabbaste hällen)
10 min: 86 C
12 min: ca 95 C. Klart, jag anser det nu kokar och vi hade hällt i pastan...

Sen så är det ju en annan osäkerhet här. Om induktionshällen har en dubbelt
så stor elförbrukning/effekt under tiden så blir ju totalen den samma. Har någon
sett en test där man faktiskt jämför total effektförbrukning och inte enbart tiden?
Hällen behöver avsäkras enligt leverantören, räkna 16A. Du menar nog total energiförbrukning? Du kan räkna med 80% verkningsgrad ungefär. Det är högre än på en halogenhäll.
Högre effekt * kortare tid alltså = lägre effekt* längre tid.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av sodjan »

Jo, men man får ju hoppas på att man får mer "värme per kW".
Annars så ger ju dubbel förbrukning på halva tiden ingen vinst.
Sen så är det ju en viss vinst i att inte hällen i sig behöver värmas
upp först, innan stek/kokkärlet börjar värmas från hällen.

Huvudpropparna i skåpet på utsidan är 3x16A. Ser ut att vara
även 16A till spis, ugn och elpanna. Ska vara OK alltså (?).

Jag fattar inte riktigt detta med "2 faser plus nolla", är även nollan avsäkrad?
Det sitter alltså 3 st 16A proppar monterade i grupp 1 (även i grupp 2 och 3).
Eller används helt enkelt inte en av propparna till spisen?

Ursäkta om det är dumma frågor, men jag är inte starkströmstekniker... :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Haralt »

Är det porslinsproppar du har i Grupp 1, så kallade Diazed? Sitter det 16A(grå) proppar i alla tre propphuvarna, eller är en propphuv tom och saknar proppen?
Nollan är säkert inte avsäkrad.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, induktionshällen förbrukar mindre energi än en halogenhäll som i sin tur förbrukar mindre än en vanlig spisplatta för att koka upp vatten eller göra vad man vill.
Energin i spolen har ingen stans att ta vägen utom som förluster i pannan liksom. Magnetfält => resistiva förluster.

16A avsäkring BÖR räcka, men jag har inte kollat på din häll men det vore konstigt annars.

Hällar går på 230VAC och då behöver man en nolla för att få det.

Nollan är inte avsäkrad (eller skyddsjord såklart). Summan av strömmen från de två faserna är alltid < 16A (i detta fallet är det så) så nolledaren är okej med detta eftersom de två faserna är förskjutna (trefasteorin)

För att enkelt förklara det så har man fördelat de två halvorna i hällen på var sin fas, de får alltså 16A 230VAC vardera och har en nolla från centralen.
Men på plinten måste man bygla över, det är alltså elektriskt helt isolerat inne i hällen mellan halvorna. Så ut så på din befintliga häll också.

1 fas+ nolla = vanligt 230VAC i uttagen.
2 fas + nolla = 2 st 230VAC. Så är det överallt där du har olika eluttag, de sitter ofta fördelade över faserna. Man kan ha olika uttag i ett rum på olika fas. Mäter man spänningen mellan uttagen kan man alltså få 0, 230 eller 400VAC beroende på vilka stift man stoppar in instrumentet i.

Hällen hade gått lika bra på en enfas 230VAC matning avsäkrad på 32A, givet man har kabel för det och byglar korrekt. Möjligen anslutningsplinten inte kan ta emot en kabel för 32A eller så. Men sådant har vi inte i Svenska Hem så...
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av rikkitikkitavi »

Skriver ett svar till för att inte klödda ihop det, men det är lite OT.

Har du 3 säkringar a 16A till ugnen? Det var en sjuhelvetes ugn. 11 kW...
Samma med tvättmaskinen 3 säkringar a 10A?
Elpannan köper jag. inte ovanligt med 6-10kW elpatron i dessa. När ni tar dit elektriker för att koppla in, be hen titta över gruppcentralen och tavlorna.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av sodjan »

Grupp 1, 2 och 3 har 3 st. 16A "proppar" (alltså de gamla av porslin) vardera monterade.
De har en grå "plätt" i änden och jag skruvade ur en och verifierade att det är 16A.

Övriga proppar har en röd plätt och är 10A, inkl tvättmaskinen.

Jag kan inte avgöra om det faktiskt förbrukas något genom samtliga proppar.

Grupp 4 (tvättmaskin) har 3 st. 10A proppar. Är inte säker på hur den är ansluten, går inte att se bakom maskinen.

Ugnen är en Siemens varmluftsugn. Inget speciellt med den för övrigt.

Vi har haft en del problem med snedbelastning mellan faserna då en av huvudsäkringarna "där ute" har gått.
Alltid samma. Dock var det några år sedan sist, kanske bara har lärt oss vad man inte kan köra samtidigt...
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Haralt »

Jag tittade på maskinskylten på en spis Gram Modell EK 9630-90(med 4 kokplattor, ugn med grill) från 1990-talet, och anges märkeffekt 9600 W. 230 V/400 V 50 Hz. Man ska ju kunna ha allt på samtidigt.
Skriv svar