Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Mät upp nätdelen som ska strömförsörja manövermodulen.
Övervaka spänningen och se om den försvinner när den stänger ner.

Kolla även kopplingsplintarna upp till hällen så där inte är glappkontakt/gått varmt.
JimPer
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 maj 2019, 10:57:45

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av JimPer »

Jag kollade strömmatningen fram till kopplingsplinten men hittade inget som skulle vara tokigt. Mätade upp matningen fram till manöverkortet (kortet under hällen, visst tänkte jag rätt?) Hade lös kontakterna fram till kortet, såg inget som såg onormalt ut. Fick 10v när jag mätte upp. Körde ugnar och spis, men problemet dök aldrig upp. Trots 2 ugnar igång och 3 plattor. Ska fortsätta imorgon och montera tillbaka hällen uppepå ugnen, nu har jag kört bredvid. Tänkte att om det blir värmeutveckling under hällen från ugnen kanske problemet uppstår.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Kan ha varit glappkontakt så det ordnat upp sig nu? Du kan ju alltid hoppas :)
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Rossen »

Jag köpte en stuga i våras och fick på köpet en lös och oanvänd, men gammal, Ikea/whirlpool induktionshäll.
Fick för mig att försöka koppla in den ikväll och det gick inte superbra (även om det blev ett coolt blått sken under glaset, enligt frugan)

Hällen har anslutningarna L1, L2, N1, N2 och jord.
Jag kopplade som folk på Byggahus forumet berättade:
L1-L1
L2-L2
N1+N2-N
Jord-Jord
Perilex uttaget är kontrollmätt så det finns nolla framdragen.

När strömmen slogs på så brann en varistor som sitter på den ena av N anslutningarna (ser inte vad det andra benet går till) och jordfelsbrytaren löste ut.
Jag är 99,5% säker på att jag kollat perilex uttaget och kabeln så att faser och nolla ligger rätt mellan uttag/kabel.

Gjorde jag helt fel som kopplade ihop nollorna på detta sätt?
Kan jag koppla på något annat sätt, byta varistorn och förhoppningsvis tuta och köra?
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Bo.Siltberg »

Det är rätt inkoppling i hällen. Men det finns ju en del okända faktorer här som du bör dubbelkolla.
Finns nollan på rätt plats i perilexuttaget?
Sladden ska ha en blå neutralledare som är kopplad till stiftet för nollan. Du kanske har en gammal sladd med trefas utan nolla?
Med lite tur räcker det med att byta varistorn.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Rossen »

Det är just den enda biten jag inte trippelkollat ännu, att nollan går till rätt pinne. Jag gissar att varistorn blir ledsen om den skulle få 400v där det ska vara 230.

Perilex sladd utan nolla är det, den har tre pinnar plus jord, jag "löste det" genom att byta plats på L1 och N i uttaget. Sladden summrades före och efter för att säkerställa att rätt pinne gick till rätt färg i andra änden.
Och innan jag får elsäkerhetspolisen på mig; detta är provisoriskt så det skriker om det :mrgreen:


EDIT: De två nollorna i hällen hade inte kontakt med varandra vid summring på anslutningarna.
JimPer
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 maj 2019, 10:57:45

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av JimPer »

Tänkte uppdatera angående min häll som uppförde sig mystiskt, så har den sen jag sist provkörde, fungerat utan anmärkning. Vet inte vad felet kan ha berott på men gissar (och hoppas) att det var glapp i anslutningen till manöverkortet på hällen.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Bo.Siltberg »

Rossen skrev: 13 oktober 2021, 22:52:53 Det är just den enda biten jag inte trippelkollat ännu, att nollan går till rätt pinne. Jag gissar att varistorn blir ledsen om den skulle få 400v där det ska vara 230.

Perilex sladd utan nolla är det, den har tre pinnar plus jord, jag "löste det" genom att byta plats på L1 och N i uttaget. Sladden summrades före och efter för att säkerställa att rätt pinne gick till rätt färg i andra änden.
Och innan jag får elsäkerhetspolisen på mig; detta är provisoriskt så det skriker om det :mrgreen:


EDIT: De två nollorna i hällen hade inte kontakt med varandra vid summring på anslutningarna.
Oj, ett felkopplat perilexuttag är inte bra. Det behöver du åtgärda, plus byta sladdställ så du får en perilexstickpropp med nollstift.
Och dubbelkolla allting en gång till ;)
sumpan
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 november 2021, 09:33:52

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av sumpan »

Hallå på er.
Jag har en spishäll som spökar.. jag skulle behöva 2st IGBT transistor. De verkar ju tyvärr vara slut överallt.. det råkar inte finnas någon vänlig själ som har två stycken över?

Se länk:
https://se.farnell.com/infineon/aikw75n ... -247,%20st
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Jag har.
Jag svarade på ditt PM den 26 nov...
sumpan
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 november 2021, 09:33:52

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av sumpan »

Hej
Ok jag måste nog missat det. Skulle man kunna få köpa 2st av dig?

Med vänliga hälsningar
Johan Sundbom
Nifelhem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 december 2013, 18:00:39

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Nifelhem »

Har en Husqvarnaspis som krånglar. Den vänstra delen av hällen slår av i princip omedelbart. Får ingen felkod heller.
Högra delen av spisen fungerar. Ugnen fungerar. Allt slocknar när man slår på någon av de vänstra plattorna.
Det klickar några gånger i spisen sedan slår den av.

Tur att det är lång tid till den stora matlagningshelgen. :|

Någon som har nåt tips hur jag ska angripa detta? Spisen är lite drygt 5 år. Har fungerat klanderfritt fram till nu. Jäkligt trevlig faktiskt med gammelvardags rattar istället för touchknappar.

Öppnade och knäppte kort på innanmätet. Ser inget som uppenbart har exploderat. Mätte resistansen genom benen på vad jag gissar är IGBT:er (svarta, trebenta saker monterade på kylflänsarna). Samtliga visade lika värden.

Modell: QSI6134W
Serienummer: 543 10025
Prod nr:94794207600
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Elytarna i nätdelen havererar ofta på dessa moduler.
Kolla även lödningarna på relät, som har en tendens att släppa.
Kylfläkten händer också ibland havererar, men då får du felkod.
Nifelhem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 december 2013, 18:00:39

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Nifelhem »

Tack för att du tar dig tid att fundera på detta.

inget vidare bra på elprylar så jag behöver fråga en del, förmodligen helt uppenbara saker.
Reläet (1st?) gissar jag är det vita med beteckningen HF105F-1? Finns att köpa på Conrad. Är det lika bra att byta när man ändå river upp spisen igen? Tycker mig höra en del "reläklick" innan spisen stänger av.
När det gäller nätdelen är jag borta. Är det en del av det kort vi ser på bilden eller sitter den bak på spisen där kabeln går in som en separat del?
Ska det bytas kondensatorer tänker jag att jag behöver riva för att se vad som måste beställas.
Kan nätdelen i så fall vara "2-delad" och orsaka de problem jag upplever?

Tack än en gång för visat intresse
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Ja precis. Du behöver inte byta relät. Bara löda om.
Nätdelen är denna:
Modul nätdel.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar