Ny på forumet + Frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Exekile
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mars 2005, 03:11:32

Ny på forumet + Frågor

Inlägg av Exekile »

Hejsan,
Mitt namn är Niklas, går andra året på elektronik programmet.
Jag hittade detta forum precis, och är väldigt angelägen att läsa dessa intressanta topics om olika ideer.

Jag vill börja med en fråga, inte särskillt viktig men kan vara kul att veta.
Ikväll så var vi hemma hos en kompis där vi höll på att koppla in ljud i hans bil. Jag vet inte så mycket om att koppla hit och dit, eftersom jag aldrig gjort det tidigare, så jag kollade mest på. När allt var klart så tyckte dom att slutsteget hade för lite effekt, och då kom en och sa "Då får du väl brygga det". Han berättade sedan att brygga ökar effekten på slutsteget, men han visste inte om hur man gjorde, men han skulle kolla upp det senare. Frågan är alltså vad detta bryggning betyder? Och hur åstadkommer man det i teorin? Och är det en bra lösning?

Tack på förhand,
Niklas
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Bryggkoppling betyder att istället för att driva ena polen på högtalaren med signalen från slutsteget och koppla den andra till jord så kopplar man högtalaren mellan utgångarna på två slutsteg och driver det ena med en inverterad signal. Alltså får man ut dubbelt så hög spänning över högtalaren, och därmed dubbelt så hög ström och fyra gånger så hög effekt...

Å andra sidan så går det åt dubbelt så många slutsteg, och någon krets för att invertera signalen (vilket redan kan finnas inbyggt visserligen). Det belastar givetvis också stegen hårdare, en 4 ohms högtalare ser ut som en 2 ohms last för steget.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Instämmer med cyr.

Bryggning av slutsteg är ett vedertaget trix inom både billjuds - och PA-industrin. Man får ju ut fyra gånger så stor effekt och nackdelarna är inte många. Vad man måste ha koll på är högtalarsystemets impedans, den får vid bryggning absolut inte understiga det dubbla av slutstegets lägsta rekommenderade lastimpedans, då överbelastas steget.

Att bgga ett eget bilslutsteg som kan leverera "jättemånga tusen watt" rekommenderar jag inte dig att göra så här i början av din karriär som elektronikintresserad. Titta exempelvis här.
Exekile
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mars 2005, 03:11:32

Inlägg av Exekile »

Tack för svaren, nu förstår jag lite mer.
Att bgga ett eget bilslutsteg som kan leverera "jättemånga tusen watt" rekommenderar jag inte dig att göra så här i början av din karriär som elektronikintresserad.
Har inte ens haft en tanke på något sådannt! Jag bara frågar detta om bryggning eftersom jag var intresserad av vad det var och hur det fungerade, eftersom min vän inte kunde förklara det.

Jag har däremot en till fråga.
Här hemma så består min stereo av en Denon DRA 585-RD(Förstärkaren),
Två st Linn keosa högtalare, och en technics cd spelare. Problemet med detta är att jag skulle vilja ha mer bas, men jag kan inte koppla in en extra bas eftersom jag inte har en lågnivå-utgång. Är det möjligt att bygga/köpa ett delningsfilter, och sedan köra en separat bas från en av högtalaringångarna, o ha delningsfiltret på så att det bara blir dom rätta frekvenserna? Eller finns det någon annan lösning?

Tack på förhand,
Niklas
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Ja delningsfilter fungerar bra.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Om du skulle koppla in ett passivt delningsfilter parallellt på en av kanalarena och köra en bas på det skulle du belasta en av kanalerna onaturligt mycket. Dessutom stjäla effekt från högtalaren som redan är inkopplad. Är du helt säker på att du inte har lågnivå utgång? Att koppla in ett aktivt filter och ett separat slutsteg för basen är betydligt bättre

Men om du bara vill ha en bas på en kanal och en vanlig högtalare på den andra går det ju naturligtvis bra om förstärkarn orkar driva den. Fast du skulle ju få en ganska besynnerlig 'stereo'....
Exekile
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mars 2005, 03:11:32

Inlägg av Exekile »

Macce skrev:Om du skulle koppla in ett passivt delningsfilter parallellt på en av kanalarena och köra en bas på det skulle du belasta en av kanalerna onaturligt mycket. Dessutom stjäla effekt från högtalaren som redan är inkopplad. Är du helt säker på att du inte har lågnivå utgång? Att koppla in ett aktivt filter och ett separat slutsteg för basen är betydligt bättre
Jag är nästan säker på att jag inte har en lågnivå utgång, eftersom jag försökte kolla upp det för ett tag sedan, men hittade ingen. Om vi nu säger att jag hade en lågnivå utgång, hade jag inte bara kunnat köpa en aktiv subbas eftersom det har ett inbyggt slutsteg, eller har jag fel? Jag är inte så kunnig inom ljud som jag hade velat vara. Saken är också det att jag inte har alls mycket pengar, och därför vill komma undan så billigt som möjligt med bra ljud.

Fler tips uppskattas, gärna billiga alternativ. Jag kommer även ihåg att jag pratade med nån som sa att jag har ju bara 2 kanaler, men jag har ändå flera uttag på varje kanal (Två uttag, så jag skulle kunna koppla in fyra högtalare totalt) så då borde väl inte basen stjäla effekt från en av högtalarna? Ledsen om jag föreslår något idiotiskt.

MVH,
Niklas
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jajemen en s.k aktiv subbas har ett inbyggt steg bara för basen så den behöver du inget extra till, bara plugga in lågnivå och brassa på

Har du två utgångar på varje kanal? Då skulle du kunna koppla in extra högtalare där isåfall
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Är du verkligen säker på att du inte har en lågnivå utgång ?

(inte ens pisskassa 100kr´s bandspelare från överskottsbolaget brukar sakna sådana)

Alla RCA-kontakter samt 5-polig DIN är lågnivå.
Leta efter REC-OUT (Dit kopplas kassettdäcket).

Sen finns det ju Högnivå till Lågnivå -omvandlare, eller bygg en själv (spänningsdelare bestående av 4 motstånd; 2 per kanal).
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Tony:Min fiiina förstärkare har heller inga lågnivåutgångar :evil: ....tyvärr. Det är för övrigt en naim NAIT2.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Ok, ber om ursäkt; Inte min mening att såra någon.

Det är väl som med phono-anslutningen; Eftersom ingen använder den så finns det heller ingen anledning att kosta på en sådan.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

saknar Phonoingångarna...
därför jga bygger min egen förstärkare... såatt jag får phonoingång =)

Samt att lågnivå-ut är ett rätt nytt påfund som bara finns i recievers / hemmabiosystem.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

13th.Marine: Ser fram emot resultatet, skulle själv vilja bygga något...
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

En aktiv bas är nog smart, många sådana har dessutom högnivåingång, dvs inbyggd högnivå -> lågnivå..
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

evert2: gör jag med =)
men just nu ligger det stilla =( finansieringen är väääääldigt låg =) ska sälja hojjen så blire nog bra... (räknar med att få lägga ut 5000 till =S)
Skriv svar