Sida 1 av 6
Labbagg 0-25V 0-7A (äntligen FÄRDIGT!)
Postat: 26 september 2010, 17:39:24
av kankki
Dags att bygga ett labb-agg. Har redan ett 2A labb-agg jag byggde för länge sedan men det har ingen strömbegränsning, och jag är trött på att byta säkringar!
Utgår ifrån ett
Electronics-lab schema med lite modifikationer.
Har byggt ihop en en fungerande breadboardprototyp.
Verkar som det läcker igenom lite 100hz och annat skit. Får väl ösa på lite fler avkopplingskondingar. Jag använder ganska dåliga keramiska kondensatorer så jag måste kanske byta ut dem.
Kylfläns m.m.
Ska byggas i ett gammalt AKAI kassettdeck
Projektet kommer dock inte framskrida särskilt snabbt. Skolan..

Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 26 september 2010, 21:40:13
av Electricguy
Se där ja, de verkar vara ett stående koncept!!

ett av mina första labbagg byggde jag också i ett kasettdäck!

Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 28 september 2010, 20:18:06
av kimmen
Jag använde också ett kassettdäck!

Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 28 september 2010, 20:40:22
av kankki
^De e najs! Hur fixade du frontpanelen?
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 28 september 2010, 21:46:07
av stenD
@kimmen
liten fråga vad står det på panelen vid current low/high switchen?
Inte dåligt med 4kw från ett kassettdeck
Du kanske skulle beskriva ditt nätagg i en projekttråd då den har tre lite ovanliga inställningar
output on/off
current setpoint
OVP
vet inte om jag sett alla tre i ett och samma nätagg förut
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 28 september 2010, 22:56:45
av Tekko
Att fixa frontpanelen på ett kassettdeck e en baggis, bara kapa till en bit aluplåt å sätt dit, såhär blev det när jag gjorde just detta på ett gammalt kassettdeck:

Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 28 september 2010, 23:00:11
av PeterH
Nu var det säkert "trycket" (alltså själva texten) som avsågs...

Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 28 september 2010, 23:12:24
av Tekko
Skriva ut på paper, sen sätter man genoskinlig plast med lim på baksidan över.
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 29 september 2010, 00:27:11
av kimmen
Frontpanelen är gjord som Tekko beskriver. Det sitter aluminiumplåt fastskruvad på fronten och sedan är det vanligt papper som det är skrivet på. Pappret hålls fast med självhäftande plast men jag hade inget lim mellan pappret och plåten. Hade det varit större "öppna" ytor utan reglage kanske det skulle bli bättre med lim där också av något slag men det funkade bra på min panel utan. Den har hållit ganska bra men har blivit lite skadad längst upp till vänster för jag brukade ofta ställa det på högkant förut.
@stenD
Den knappen ställer om mellan högt och lågt strömområde. På det höga strömområdet går det att ta ut 3,5A och på det låga 2A. Använder man det låga området går det att komma upp till c:a 36V men på det höga endast c:a 18V men då med mer ström. Strömgränsvärdena är valda efter vad transformatorn, som kom från en förstärkare, klarar. Det stod faktiskt skrivet på den både spänningsmärkning och strömmärkning för alla lindningarna! Det är inte alls vanligt i konsumentelektronik.
Lysdioden "High tap" visar om den höga eller låga spänningen från transformatorn är vald. Det current range-knappen gör är att inaktivera omkopplingen till den högre spänningen om det höga strömområdet är valt. Transformatorn som sitter i är en 18-0-18V 3,5A som i princip kopplas om mellan fullbryggelikriktning (c:a 50V olastat) och mittappad helvågslikriktning (c:a 25V olastat) och knappen finns för att kunna utnyttja den högre strömkapaciteten på det låga spänningsområdet.
Knappen till vänster om den väljer om strömmätaren skall visa det inställda strömbegränsningsvärdet (setpoint) eller utströmmen (output).
Den svarta brytaren (output on/off) till höger är bara seriekopplad med utgången. Den är mycket praktisk för att t.ex. kunna först ställa in spänning och strömbegränsning och sedan slå på lasten.
OVP-ratten styr en krets som kortsluter utgången med en tyristor om det inställda värdet överskrids. Jag gjorde den faktiskt som en omkopplare med 3V-steg upp till 24V och sedan 6V-steg. Det hade kanske varit bättre med en steglös inställning egentligen. Den svarta knappen under stänger av utspänningen när den trycks in så att tyristorn skall sluta leda.
Ja jag kanske borde göra en projekttråd. Jag har faktiskt det handritade schemat någonstans här i röran.

Jag har dock fått lite problem med det och det är att det verkar glappa när låg utspänning är inställd. Det skulle möjligen bara kunna vara potentiometern som är lite dålig. Slår man lite på det så börjar det dock fungera igen, och man känner sig precis som ryssen i Armageddon.

"This is How We Fix Problem in Russian Space Station!"
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 29 september 2010, 08:52:10
av stenD
Ok, snappat.
Glappet kan ju vara en lödning också, även en omkopplare.
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 29 september 2010, 11:22:03
av kimmen
Mmm. Det finns några kontakter i den också som jag misstänker.

Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 29 september 2010, 16:01:58
av hassefikonkasse
@Kimmen. Jag tycker du har lyckats jävligt bra med både smarta funktioner och
ett snyggt utseende!

Typiskt EF bygge!
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 29 september 2010, 19:34:33
av kankki
Ska försöka fixa en snygg frontpanel. Har kapat till en bit från ett gammalt datachassi. Borde vara tillräckligt stadigt. Vad tror ni om att fästa ett papper med klarlack?
Blir nog tyvärr inga uppdateringar på ett tag

Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 1 oktober 2010, 13:20:02
av MiaM
@Kimmen:
Smart och snyggt det där med frontpanelen, tackar för tipset!
En varning förresten gällande OVP, den där grejen vill man nog ha en säkring på ifall man skulle få för sig att ladda batterier och gör bort sig. En bilsäkring funkar nog rätt bra till det där... Annars kan ju en brytare på OVP-kretsen, eller en batterisymbol invid maxläget, kanske vara en bra idé.
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Postat: 3 oktober 2010, 00:12:12
av kimmen
Jo, helt sant. Det sitter en säkring i serie med utgången just av den anledningen och för att skydda om man skulle koppla in ett batteri med fel polaritet.