L297 och L298

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

L297 och L298

Inlägg av Chrille »

Hade tänkt att bygga några drivkort till stegmotorer med hjälp av kretsarna L297 och L298. Har läst på forumet att några har använt sig av dessa till sina drivkort så jag har några frågor.
Om jag har fattat det rätt så använder chopper styrningen en högre spänning för att på en kortare tid kunna få upp den rätta strömmen genom lindningarna i stegmotorn men hur vet jag vilken högsta spänning jag ska mata in till L298 kretsen?
Vad är det som avgör vilken den högsta tillåtna strömmen blir?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det står på första sidan, första raden i databladet:

http://www.tecel.com/data/l298.pdf

46V alltså

Edit: när det gäller strömmen, kolla vad dina motorer klarar. jag tror L298 tål 2A per lindning men det kanske beror på omständigheterna, läs igenom databladet...

/Johan
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Databladen har jag läst och även att max spänning är 46V men kvittar det alltså om jag matar den med 46V eller 20V?
Är det så att jag ska sätta högsta möjliga spänning för att kunna uppnå så hög hastighet som möjligt på stegmotorerna?

Mina motorer är ganska små och ska bara ha 0,6A så då ska det inte vara några problem. Jag tänkte först att där kanske skulle vara någon strömbegränsing men jag tänkte nog lite galet där, dom borde ju inte dra mer ström än dom behöver.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Du har nog missuppfattat lite: de drar 0,6A vid den driftspänning som anges!

Du kan mata med mer, det ger en del snabbare motor men den kommer att överhettas och dö.

Ska du ha snabbare motorer måste du skaffa motorer med mer kraft till att börja med, det går förvisso att mata med högre spänning men då måste du ha en snabb strömbegränsar på så de inte smältar.

Motorena är alltså inte strömbegränsande i sig, de är enbart som ett motstånd inför DC. Ohms lag säger helt tydligt att det bränns av 4x så mycket effekt om man öker spänningen över ett givet motstånd till det dubbla.
P=U²/R
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Nu blev det lite rörigt.... :roll:

Anledningen till att jag ska köra med L297 och L298 är att dom har chopper styrning i sig och att jag vill få upp hastigheten på stegmotorerna.

Känner inte chopper styrningen av strömmen i lindningarna och gör att man kan få upp hastigheten på stegmotorerna?
Körde med en annan krets innan som inte hade chopper men då började stegmotorn missa steg över en viss hastighet.

Varför måste det vara mer kraft i motorerna för att kunna få upp högre hastighet? Jag kör dom obelastade nu.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

du styr strömmen med en potentiometer kopplad till L297 så det ska gå fint, bara att dra upp tills motorerna blir lagom varma :)

/Johan
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ok det verkar bra. Då ska jag prova och se om jag får upp bra hastighet.

Ungefär vilken hastighet får du upp dina stegmotorer i strombom?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Har inte mätt men kan tippa på ca 1000steg/sekund med belastning. Dock är jag inte riktigt nöjd med bara halvsteg, ska bygga ett drivkort med mikrosteg senare...

/Johan
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Tror jag skulle behöva mer fart på mina än så men jag får se hur fort det går när jag väl är klar med kortet.
Jag har växellådor på mina motorer så det blir inte så stor belastning för motorerna men så måste jag har ganska hög fart på motorn för att det ska bli hyfsad fart efter växellådan.
Skriv svar