Bärplansbåten
Postat: 20 september 2010, 18:55:30
Nu var det ett bra tag sedan jag senast hade tid att visa mig här på forumet. Det blir visst
som Jimmy spådde, jag får dyka upp lite då och då med nya projekt.

Nu är det i alla fall dags igen. Det är tid för gymnasieprojekt, och det ska byggas bärplansbåt.
Det har alltid frustrerat mig att "båtar drar så mycket bränsle", vilket ju i de flesta fall är sant.
Ta en normalstor personbil med motor på 150hk, och kör några mil i 70km/h. Ta sedan en
mindre kabinbåt med 150hk och kör samma sträcka i drygt 35 knop. Bränsleförbrukningen skiljer
med omkring en faktor 10.
Om jag lyfter upp båten ur vattnet på bärplan och minskar friktion och formningsmotstånd med
kanske en faktor 10, så borde det väl innebära en viss förbättring.
Vissa säger att alla naturligtvis skulle använt bärplansbåtar idag om det nu vore så bra, och att
det således inte fungerar. Jag och vännerna tänkte i alla fall göra ett försök, så ser vi om det går.
Skolans procedurer innefattar mycket pappersvändande för loggföringens skull, men vi ändrar på
det denna gången och kör lite videoblogg. Första avsnittet är uppe:
http://hydrofoilproject.se/?p=12
Vi ska troligen använda en V-hybrid-konfiguration för bärplanen, med två förliga ytskärande plan
i V-formation, samt ett ensamt aktre icke-ytskärande plan. Här syns främre V-konfigurationen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... il_old.jpg
Många (riktiga) bilder kommer snart, jag lovar. Ingen mer utfyllnadsgrafik.
Bu eller bä, vad tycker ni?
/ Joel
edit: Länkar
som Jimmy spådde, jag får dyka upp lite då och då med nya projekt.


Nu är det i alla fall dags igen. Det är tid för gymnasieprojekt, och det ska byggas bärplansbåt.
Det har alltid frustrerat mig att "båtar drar så mycket bränsle", vilket ju i de flesta fall är sant.
Ta en normalstor personbil med motor på 150hk, och kör några mil i 70km/h. Ta sedan en
mindre kabinbåt med 150hk och kör samma sträcka i drygt 35 knop. Bränsleförbrukningen skiljer
med omkring en faktor 10.
Om jag lyfter upp båten ur vattnet på bärplan och minskar friktion och formningsmotstånd med
kanske en faktor 10, så borde det väl innebära en viss förbättring.
Vissa säger att alla naturligtvis skulle använt bärplansbåtar idag om det nu vore så bra, och att
det således inte fungerar. Jag och vännerna tänkte i alla fall göra ett försök, så ser vi om det går.
Skolans procedurer innefattar mycket pappersvändande för loggföringens skull, men vi ändrar på
det denna gången och kör lite videoblogg. Första avsnittet är uppe:
http://hydrofoilproject.se/?p=12
Vi ska troligen använda en V-hybrid-konfiguration för bärplanen, med två förliga ytskärande plan
i V-formation, samt ett ensamt aktre icke-ytskärande plan. Här syns främre V-konfigurationen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... il_old.jpg
Många (riktiga) bilder kommer snart, jag lovar. Ingen mer utfyllnadsgrafik.

Bu eller bä, vad tycker ni?
/ Joel
edit: Länkar