Sida 1 av 2

Varvtalsregulatr för AC-Motor?

Postat: 13 oktober 2003, 08:32:31
av Fagge
Tjena.
Är det någon som har en ritning på en varvtalsregulator för en 220V / 125mA AC motor?.

Postat: 13 oktober 2003, 12:44:23
av danei
är det en asynkron- eller synkonmotor?

Postat: 14 oktober 2003, 08:32:32
av Fagge
Vetefan, de är en 120mm fläkt.

Postat: 14 oktober 2003, 11:49:00
av danei
Då är det en asynkron motor. det är nog lite för bökigt för att det ska vara roligt att bråka med. Ska man varavtalsreglera en AC motor behöber man en frekvensomriktare. MAn får likrika spänningen och generera en ny frekvens. Om du fortfarande vill bråka med det kan jag rekomendera boken "Elmaskiner"

Postat: 21 november 2003, 12:59:33
av Bengt
Nja, så är det faktikt inte. Det går at styra hastigehten på andra sätt med nackdelen att fläkten/motorn blir svagare. Jag håller precis på och testar en varvtalsstyrning till en 230 V fläkt (asynkonmotor). Jag styr den genom att driva den med olika former av hela och halva perioder och skapar på så sätt en ny fiktiv frekvens. Vissa lite konstiga varianter tycks fungera fast man inte skulle tro det. Det gäller bara att se till att man inte matar någon DC till motorn eftersom det mättar järnkärnan.

Postat: 21 november 2003, 13:30:31
av Fagge
BENGT.
Har du nån ritning som du vill dela med dig på regler kortet?.

Jag har hört nånstans att man ska kunna ändra varvtalet, med hjelp av några kondensatorer!, Nån som vet nått mer om detta?.

Postat: 21 november 2003, 15:23:15
av danei
Ska du styra med Bengts metod, skulle en pic styrd dimmer med anpassat program funka perfekt. Fanns ritning i senaste allt om elektonik

Postat: 21 november 2003, 18:43:11
av hebbe
I elmotorbranchen brukar man säga att 2 applikationer med asynkronmotorer kan regleras med en ljusdimmer/motstånd e.l: fläktar och pumpar.

Orsaken är fläktar och pumpar har lågt moment vid lägre varv. Det stiger kvadratiskt (inte ens linjärt alltså).

Annars brukar det vara motsatsen, t.ex lossrivningsmoment i mekaniska maskiner. Då är det frekvensomriktare som gäller.

Postat: 21 november 2003, 19:18:12
av danei
Jo men nu var tanken att bygga en sunkig frekvensomriktare på samma grund som en dimmer. Det är inte samma sak som en dimmer. Men det kan ju kanske gå det med.

Postat: 21 november 2003, 19:42:04
av hebbe
Kanske det skulle gå att skapa en frekvensomriktare genom att pulsa ut vissa 50Hz perioder, ja :-) Fast det är ju skillnad på modulerings- och motorfrekvens.

Då skulle man kunna köra 50Hz, 25Hz, 12.5, 6.25 och moduleringsfrekvenser av det... Fast elektroniken blir nästan lika komplicerad som en frekvensomriktare. Egentligen kan man lägga in en massa PWM pulståg i en EPROM som kan bli en billig frekvensomriktare. Man väljer hastighet på adressbanker och en räknare loopar perioderna.

Postat: 21 november 2003, 19:48:54
av danei
Det skulle bli stor skillnad på hur komplext bygget skulle bli. Jag är inte så säker på att du har förstått vad vi pratar om. Ska man bygga en riktig frekvensomriktare måste man gå via DC

Postat: 21 november 2003, 20:00:37
av hebbe
Frekvensomriktare:

Likriktare, elektrolyt, H-brygga av transistorer, drivelektronik.

Postat: 21 november 2003, 20:18:17
av danei
Och den varian vi pratare om.

2 trasistorer eller 1 triac samt drivelektronik

Vilken verkar innehålla flest komponenter?

Postat: 21 november 2003, 21:16:44
av hebbe
Triac och styrelektronik som frekvensomriktare:

50Hz switchfrekvens ger för dålig upplösning på högre varv, fast kan fungera på lägre hastigheter. Fläktar och pumpar har sitt arbetsområde koncentrerat kring högre varvtal (där momentet är högt).

Det finns egna dimrar anpassade för motor/fläktdrift.

Postat: 21 november 2003, 21:44:09
av danei
Läs Bängts inlägg en gång till så kanske du förstår vad det handlar om. Det är ingen som har sagt att det är en snygg lösning, men den är billig.