Ändra volymen på 8 kanalers ljud

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Ändra volymen på 8 kanalers ljud

Inlägg av Klorex »

Hej

Sitter och funderar på hur man skulle kunna bygga en lite ljud hub till allt ljud vi har i lgnh har klurat ut det mesta med mina begränsade kunskaper.

Men det är ju så att jag vill kunna ha en Master Volym på allt ljud bhöver jag då en 8 polig potensiometer eller finns det något sätt att koppla den så jag styr men endast en enpolig? Råkar nämligen ha en 10k potensiometer med en pol.

Mute knapp kan jag väl ordna genom att koppla in på jord för alla kablar kan väl dela denna eller?

Skulle behöva lite hjälp här har alldrig sysslat med ljud innan.

Övriga komponenter jag har att tillgå är väl diverse transistorer, strömbrytare, motstånd, dioder osv.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Vad är det för signalnivåer, line eller från förstärkare? Är det samma ljud till alla eller 8 induviduella kanaler?

Ett första förslag men jag vet inte om det passar. Till mastervolym kan du ha 8 st spänningsstyrda förstärkare som kopplas i serie med orginalljudet. Spänningen och därmed volymen kan du styra med en potentiometer.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Annars så har jag sätt potentiometrar som har spår på baksidan där man kan koppla in nästa potentiometers axel, & på så sett kan man stacka hur många puttar som helst!.

Och vissa puttar har ingen axel utan ett fyrkantigt hål rättigenom där man kan trycka in en axel genom alla puttar!.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Måste man inte använda L-pad när det är ljud? Har för mig det...
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Inlägg av Klorex »

Det är signal in som ska styras.

Tänkte om det fanns någon annan lösning då jag inte har nån lust att beställa ny komponenter.

Hade nån tanke om att använda 8st transistorer som styrs via potensiometern skulle det kunna fungera?
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Inlägg av Klorex »

Hmm men stacka 8 pottar skulle ta en del plats och det vill jag nog undvika. Fungerar det inte om jag kopplar in varje kanal på en egen transistor och använder en ensam signal (styrd av en pot) för att styra dessa? Jag har inte så stor koll på El o ljud men jag börjar lära mig. Och det är förståss viktigt att inte ljudkvaliten försämras nämnvärt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så enkelt som en pott och några transistorer går det nog inte att göra det.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Nej, en transistor klarar inte att göra jobbet. Det krävs massor av transistorer, alternativt några op-förstärkare plus kringkomponenter om man ska bygga det själv. Det verkar som du desstutom vill att det ska ta liten plats. Om man bygger med aktiva komponenter och det är en mer eller mindre fast installation ska den väl vara nätdriven, det tar ju en del plats även det.

Analog Devices har en VCA-krets som ser intressant ut och heter SSM2164, läs databladet.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du ska göra. Signal in, är det 1 line-nivå signal som ska gå ut på 8 kanaler eller är det 8 olika som går till de 8 kanalerna? Om det är 1 insignal så varför inte bara dämpa den? Då finns det ju inget behov av att krångla till det i onödan.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

han ska väl kunna sänka volymen på 8 olika kanaler med samma "ratt"
Syntex
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 oktober 2004, 10:43:17

Inlägg av Syntex »

Är detta regelbrott, att nämna att jag har en 2 x 7-kanalers enhet, analog midistyrd mixer med program till pc?
Bild
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Fagge skrev:Annars så har jag sätt potentiometrar som har spår på baksidan där man kan koppla in nästa potentiometers axel, & på så sett kan man stacka hur många puttar som helst!.

Och vissa puttar har ingen axel utan ett fyrkantigt hål rättigenom där man kan trycka in en axel genom alla puttar!.
Har ungefär samma problem som Klorex.. Har kopplat ihop DVDn med ett 5.1 datorljudpaket. Ungefär vilket värde på pottarna skulle passa? Kan man mäta fram på nåt vis?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30024
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Volympotar är i det närmaste alltid på 10kOhm. Logaritmiskt.
Och de ska kopplas såhär: (detta är bara för 2 kanaler, men det blir samma sak på alla kanaler: In, Ut, Gemensam jord.)

Bild
Skriv svar