En ny op-förstärkare. Kan man driva ett par hörlurar med

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Skulle du vilja snöa in tokmycket på mikrofonförstärkare så fanns det en hel driva med länkar här:

http://www.discovercircuits.com/M/mircophone.htm
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ok ska beställa TS922 snart men måste ha ett ställbart aktivt diskant filter också.. Har sökt runt massor på discovercircuits och googlat men inte hittat nån. Den måste vara icke-inverterande eftersom TS är enkelmatad. Finns det nån enkel lösning?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det måste inte vara en icke-inverterad koppling. Man använder sig av en virituell signaljord till plusingången på OP:n (alltså inte spänningsmatningen)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Aajuste men då borde man kunna göra så här

Bild

Verkar som den funkar i simulatorn iallafall. Man flyttar upp noll potentialen till 4.5V som insignalen måste svänga runt. Jag tror nästan 100k-100k spänningsdelaren på ingången är onödig eftersom utsignalen ut från OP1 svänger runt 4.5V men det blir ju stabilare med kondensator>s. delare

edit: Hmm hela denna filter kretsen kommer kräva rätt mycket utrymme ser jag... :?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det där kan fungera...Eventuellt så kan man ju ha en liten konding (1 uF gissningsvis) parallellt med R2, detta motverkar störningar från matningen något.

För att spara plats så kan du ju ha en del ytmonterade komponenter då.... motstånden å kondingarna.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ok har nu äntligen fått hem min Ts922 och........det funkade inte :evil:
Mäter man på utgången utan belastning verkar signalen tills man ökar förstärkningen uppåt 200ggr då en EXTREMT högfrekvent signal uppstår, skulle gissa runt 20Mhz eftersom inte ens mitt oscilloskop kan se det. Sen om man ansluter hörlurarna och sjönk nivån och när man började öka förstärkningen uppstod ett fasansfullt ljud, såg ut som en sågtand som ökade i frekvens vid ökad förstärkning. Ljudet blev ljusare när jag använde mindre utgångskondensator (oscillator??) suck...
provade även att koppla förbi diskantfiltret och bara köra förstärkning på ena op:n och sen koppla den vidare till en spänningsföljande 741. ingen framgång där heller :( blev samma sak.
blehh ja blir så trött ajg tror ja skiter i det här nu. funkar ju ändå inte. Jag fattar inte varför han fråga mig att bygga en ens. finns ju färdiga liknande kretsar att köpa under 100lappen. Men det mystiska av allt är att jag använder exakt samma schema (fast dubbelmatat) till min förförstärkare som består av två 741:er som har betydligt högre distortion och klarar att leverera mindre ström. Ändå funkar den hur bra som helst.

nu ska jag gå å lägga mig

:tumner:
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

GainBandWidht är begränsad till 3 MHz...detta är ett teoretiskt värde som op:klara vid liten belastninng i verkligheten kanske det bara går att köra till hälften. Men som sagt en hårt belastad op har mindre GBW - därför bör du använda Ena op först till att förstärka spänningen rejält....den efterkommande op:n skall bara förstärka kanske 2-6 gånger eller så. TESTA....sätt också en kondensator (22uF eller så) mellan plus å minus. TESTA!! OP-förstärkare kan tyckas bete sig lite nyckfullt innan man lärt sig alla möjliga felkällor......jag vet :evil:

Edit: Tänk dessutom att om en utav ingångarna på IC-kretsen "hänger i luften" (om du nu inte använder den ena op:n t ex) så kan det orsaka störning och få kretsen att oscillera
Senast redigerad av evert2 18 april 2005, 19:13:47, redigerad totalt 1 gång.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hmmm, vad är det för schema som gäller?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Cyr: kan det vara en Zobelkoppling som behövs till detta tro?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

*ler*

Inlägg av bengt-re »

jodå, vissa har en tendens att börja självsvänga vid för låg förstärkning. Klart irriterande egenhet... Men många morderna op funkar men ner till att leka spänningsföljare, men finns alltid en möjlighet med återkoppling att bygga en resonator istället... Jag har använt en vanlig "bonnop" som hörlursförstärkare utan några finesser och det gick spela så det gjorde on i öronen, iofs men hörlursimpedans på 600 Ohm, men ändå..
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Ljudet blev ljusare när jag använde mindre utgångskondensator (oscillator??) suck...
kondensatorn på utgången fungerar som ett högpassfilter - och gränsfrekvesen blir högre ju mindre konding du använder där.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tack för alla uppmuntrande svar, ja var rätt trött och på dåligt humör förut hehe..

Schemana på mina uppkopplningar är först en vanlig negativt återkopplad op. Eftersom den går på 9V svänger signalen runt 4.5V och tas ut efter en kondensator. Signalen kommer från en mic (motståndet från 9V till micen är inte utritad) Bägge Op förstärkarna är TS922 (dual) och inte 741 som det står i schemat


Bild

Sedan följer ett aktivt filter som finns bild på lite längre upp.

Jag vet inte riktigt hur stor förstärkning diskantfiltret ger, men eftersom förförstärkarn till min förstärkare (använder en lm1458 som i princip är en dubbel 741) inte har några som helst problem med att driva ett par hörlurar känns det som sagt lite skumt att med en op lämpad för hörlursförstärkning inte skulle palla det.
Jag provade ju att koppla signalen ut från första op:n direkt till en separat 741 och körde en ren spänningsföljare på, altså utan förstärkning men samma problem kvarstod :humm: Jag vet inte ifall det har nån betydelse men ja har ju byggt på expriment platta.

evert2>> Jo det är ju så men den högfrekventa signalen fanns inte när jag körde med stor utgångskonding. :S Det konstiga var att ju högre förstärkning jag körde på första op:n ju lägre frekvens blev det. Detta uppstod typ när man överskred sisådar uppåt 50ggrs förstärkning. Innan dess var det inga missljud. Även inställningen på diskantratten hade betydelse på ljudet, kommer inte ihåg hur nu bara.
Det är nån skummt på gång med det här iallafall :| Ska fortsätta med lite mätningar imorrn om jag hinner..

edit: Upptäckte ett fel i ritningen. Återkopplningsmotstånded 4.7K som ligger mot kondensatorn skall vara 470 Ohm, och potten är på 100k
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Öhhh förstärkning = 100k/470 +1 = 213 ggr......är det inte lite mycket? Jag tror det är lämpligare att sätta det till max 100gr...till att börja med.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jasså

Hmm.. kanske det. Men lm1458 i min dubbelmatade förstärkare klarade det ju utmärkt Vore kasst om inte ens en op som är byggd för hörlursförstärkning inte skulle klara det. Fast ioförsej är den ju gjord för att orka _driva_ hörlurarna och kanske inte förstärka spänning så mycket. Jag får en konstig oscillation på utgågen om man vrider upp förstärkningen (utan last). Frekvensen sjunker/ökar om man ändrar diskant filtrets pot..... :S Jag är inte riktigt säker på det där filtret altså :|

Jag har ju provat att köra bara förstärkning på op1 och sen göra en spänningsföljare med en 741. Då orkar den ingenting, menad min dubbelmatade lm1458 (dubbla 741:er) klarar det hur bra som helst. Och det menar jag verkligen.

Bytte en skum konding förut och då verkade signalen se rätt ok ut. Klarade att förstärka upp min låga vissling till nån volt. Jag skulle kunna prova att göra om det så att jag kör bara förstärkning på op1 och gör en spänningsföljare på op2 och skiter i filtret.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Det kan bli lite farligt när man blandar in många komponenter på återkopplingen. Jag förstår mig inte på det där filtret, det kan vara jättebra, men det går att göra enklare högpassfilter med mkt mindre komponenter.

Vad vill du ha för karakteristik på det? Vilka frekvenser skall förstärkas och vad vill du kunna ställa in med trimpotten?
Skriv svar