Mitt hemmabygge [Pan & Tilt CAM]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Mitt hemmabygge [Pan & Tilt CAM]

Inlägg av Logan »

Hej, som ni kanske har märkt så har jag frågat lite små saker som rör mitt lilla proj, men nu kommer de första bilden:D
Bild

Lite probelm som har kommit upp.
1. Sladden, vad för sladd ska jag använda och var blir bäst och sätta min bs2 platta minst 15 sladdar i en
2. Strömmförsörningen till motorer osv :S
3. Skickning av kodinater via seriellporten
4. Dll utformning
5. Hemsidans utformning och kö system...

Men jag har de flästa på god väg men snart kommer det lite till :D
Senast redigerad av Logan 24 mars 2005, 00:05:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

X-Y-kamera skulle jag nog inte vilja kalla kameran, eftersom den jobbar med sfäriska koordinater :)

Det var inte lite frågor du hade!
Du borde nog börja med att läsa på lite om stegmotorer, för att få lite kläm på motordrivningen.
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Motorerna har jag redan fått å snurra osv, varför kan jag inte kalla det x-y cam? jag har ju 2 axlar som blir x och y, (200,12) typ som blir att den ska gå 200 steg på x och 12 på y eller :oops:
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Ja, men det du egentligen ställer in är två vinklar, så egentligen är det väl en thäta-phi-kamera, och det låter ju mycket häftigare :)
Jag har faktiskt också funderat på att bygga en såndär, men jag har så mycket oavslutat innan. Hur långt har du kommit i bygget?
Användarvisningsbild
BarateaU
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 mars 2005, 09:27:40
Ort: Stockholm

Inlägg av BarateaU »

Jag tänkte göra likadant för projekt, dock så blev det aldrig nått. :(

Jag satt och funderade på hur man skulle lösa sladd problemet då kameran ska kunna snurra så måste det vara kabel fritt.

Ingen USB sladd ska hänga från kameran och trassla sig runt sin axel.
Tänkte om man skulle köra med stift kontakter eller vad man ska kalla det.

Som gyro på en BMX så man kan snyrra styret oberoende av broms vajrarna, vet inget ord för att förklara det på rak arm.

Så vid dom rörliga punkterna så ska det bara vara stift kontakter som i en elmotor.

Rund platta med cirklar med kontakt banor sen typ fina koppar sprät som t.ex. lödfläta ligger imot banorna så den kan snurra och ha kontakt med banorna.

Sen så styr man elmotorerna med spänningen man kan få ut från LPT porten när man öppnar och stänger vissa pinnar.
Jag lekte lite med LPT porten för ett par år sedan och styrde led's via ett vb program som öppnade och stängde portarna.

Dock så måste man kunna koppla det på nått vis till http gränsnitt och kunna kontrollera med pilar från webben.

Vem vet, man kanske försöker sig på detta trotts allt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

En sån "rotating joint" kallas också släpringskontakt. Funktionen är exakt som i en bils generator.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Eftersom kameran bara behöver kunna snurra ett varv tycker jag att det borde fungera med kablar.
Användarvisningsbild
BarateaU
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 mars 2005, 09:27:40
Ort: Stockholm

Inlägg av BarateaU »

Jo klart inget hindrar en från att köra med kabel.

Men då måste det finnas begränsning i styrningen så den endast ska kunna gå till en viss °.
Så om man trycker på pilen upp så ska kameran bara gå ett halft varv och inte fortsätta snurra runt fritt.

Fast man vill ha så fritt som möjligt att den ska kunna snurra 100 varv upp och ner om man vill de utan att det ska ta stopp efter den har kommit ett halft var och då får man gå åt andra hållet för att kunna se.

Kanske ute och snurrar helt.
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Får la kalla det pan och tilt kamera :P
Kablarna tänkte jag göra så att dom får hänga efter efter som dom inte kommer att få gå mera än ett varv. Sedan kommer mitt Styrkort som har en seriel gå till en omvandlare som gör det till usb. Där efter en usb splitter så 2 blir en, så drar jag bara en usb kabel med mina 12 volt i samma kabel, dock blir det att modifera den usb kabeln...
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Jag och en polare byggde en sådan i höstas. Ska se om jag kan hitta någon bild.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

vet inte vad du har för stegmotor kontrollerkort men på vissa "kit" kort så finns d ingångar för såkallade gränsläges switchar dvs man sätter helt enklet en lite brytare utav nåtslag.. microbrytare oftast och om man kör på gränsläget/ändläget så stannar motorn och man kan bara köra åt andra hållet...

sedan en rolig ide.. vissa nc program kan man koppla en joystick till så man kan köra axlarna med en joystick.. kanske kan va nå kul om du ska skriva eget prog te den...

[edit]
eller det borde ju gå att bara koppla in en brytare direkt på porten och sen bara genom mjukvaran tala om att om den bryter så ska motorn stanna och enbart kunna köras åt andra hållet
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Man kan ju göra något trådlöst, med 2 stycken mottagare med "adresser" och en sändare. Mottagare + laddningsbart batteri + krets kan du sätta på själva motorn. Sedan gör du typ att skickar man
X123 till sändaren så rör sig X motorn till grad 128 av 320.
Y056 flyttar Y-motorn till grad 56 av 320.

Laddställ kan ordnas med en släpkontakt , på en viss grad, kanske 0, så när motorn befinner sig på 0 så laddas batteriet.
Sedan gör man en krets som ställer moton i 0 om batterinivån blir låg.

Fixa nån trådlös USB som du kan bygga in i kameran , och en mottagare som du sätter i datorn , och VIPS, så har du en pan-tilt kamera som du kan köra runt med hur mycket du vill.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2490
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Sebb> Du är inte medveten om hur mycket jobb/pengar det krävs för det där?

Att bygga en trådlös länk för USB är inget man gör på en eftermiddag.
Jag tror mer på släpkontakter.....
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Tjo igen, nu börjar den snart bli klar :D
Har lite problem med koden för den...

Kod: Markera allt

' {$STAMP BS2}

DIRS = %0000000011111111        'Vilka pinnar vi använder
tid    VAR     Word
x    VAR     Word
y    VAR     Word

Main:
tid = 6
  FOR x = 1 TO 50
    OUTA=%1001
      PAUSE tid
    OUTA=%1010
      PAUSE tid
    OUTA=%0110
      PAUSE tid
    OUTA=%0101
      PAUSE tid
  NEXT

  FOR x = 1 TO 50
    OUTA=%0101
      PAUSE tid
    OUTA=%0110
      PAUSE tid
    OUTA=%1010
      PAUSE tid
    OUTA=%1001
      PAUSE tid
  NEXT
OUTA=%0000
PAUSE 2000
GOTO Main
Denna kod funkar för ena moton. Men hur får jag den andra att snurra med? Har testat lite saker men inget funkar. Dock vet jag att jag har kopplat rätt och allt sådant.
Svante
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 oktober 2004, 23:31:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Svante »

Har du missat att använda y variabeln?

/ Svante
Skriv svar