Re: Senaste reparationen
Postat: 20 juni 2020, 21:26:00
Som jag skrev i griniga tråden förra helgen så stanande ju hojen medans jag körde.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 9#p1539429
Sen i veckan försökte jag få loss förgasaren, men japanerna har ju byggt hojen runt den..
Idag rullade jag ut den så jag fick plats och ljus och började mecka, efter att ha tagit bort hela avgasreningsjoxet (nån burk med massor av slangar, borde avskaffa den helt..) och batteriet, och batterifästet, och luftfilterlocket, och lossat båda ljuddämparna, och lossat pakethållaren så jag kunde lossa bakskärmen och fästet till denna så kunde jag äntligen demontera snorkeln från luftburken och skjuta tillbaka den 3-4cm så att förgasaren preciis kan krånglas upp där.. givetvis efter att ha tagit bort åtta slangar, skruvat bort båda gaswirarna, och chokewiren
upp med den på bänk och isär.. men vad fanken..
Nån tidigare stjärnmeck har tätat med packning på tub som sen har lossnat och hamnat i flottörhuset..
..Sen när jag körde om har en slamsa sugits upp i huvudmunstycket förstås..
Svårt att se kanske, men det sitter alltså en bit packningssmet inne i munstycket och täpper för helt, inte konstigt att den stannade.
Passar förstås på att göra rent och blåsa rent överallt när jag ändå håller på, och då upptäcker jag att ett lock på sidan med vacuumanslutning sitter löst,
enligt servicemanualen är det "air cut-off valve", den sitter så löst att den aldrig kan aktiveras, den ena skruven kan skruvas åt ca två varv, den andra fyra..
Tar isär, kollar skicket på membranet, gör rent och skruvar fast ordentligt.
Sne kommer tråcklandet att få ihop allting, när jag håller på me det så upptäcker jag att slangen till den där cutoff-grejen är sprucken ordentligt och alltså
ändå inte kan ha fungerat.. kapar den och monterar igen.
Provstartar och hojen går jämt och fint, så jag plockar undan alla verktyg, tar på mej stället och tar en provtur.
Hojen går bättre än den någonsin har gjort i min ägo, dels går det ju att gasa nu (anledningen till att jag rev allt), dessutom så försvann tomgångsproblematiken med tjuvstopp, och som om inte det var nog så är den mycket starkare i mellanregistret nu. Den var inte trött innan men känns piggare nu, misstänker att jag kapade 1-2 sekunder på 0-100
Helt klart värt jobbet
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 9#p1539429
Sen i veckan försökte jag få loss förgasaren, men japanerna har ju byggt hojen runt den..
Idag rullade jag ut den så jag fick plats och ljus och började mecka, efter att ha tagit bort hela avgasreningsjoxet (nån burk med massor av slangar, borde avskaffa den helt..) och batteriet, och batterifästet, och luftfilterlocket, och lossat båda ljuddämparna, och lossat pakethållaren så jag kunde lossa bakskärmen och fästet till denna så kunde jag äntligen demontera snorkeln från luftburken och skjuta tillbaka den 3-4cm så att förgasaren preciis kan krånglas upp där.. givetvis efter att ha tagit bort åtta slangar, skruvat bort båda gaswirarna, och chokewiren
upp med den på bänk och isär.. men vad fanken..
Nån tidigare stjärnmeck har tätat med packning på tub som sen har lossnat och hamnat i flottörhuset..
..Sen när jag körde om har en slamsa sugits upp i huvudmunstycket förstås..
Svårt att se kanske, men det sitter alltså en bit packningssmet inne i munstycket och täpper för helt, inte konstigt att den stannade.
Passar förstås på att göra rent och blåsa rent överallt när jag ändå håller på, och då upptäcker jag att ett lock på sidan med vacuumanslutning sitter löst,
enligt servicemanualen är det "air cut-off valve", den sitter så löst att den aldrig kan aktiveras, den ena skruven kan skruvas åt ca två varv, den andra fyra..
Tar isär, kollar skicket på membranet, gör rent och skruvar fast ordentligt.
Sne kommer tråcklandet att få ihop allting, när jag håller på me det så upptäcker jag att slangen till den där cutoff-grejen är sprucken ordentligt och alltså
ändå inte kan ha fungerat.. kapar den och monterar igen.
Provstartar och hojen går jämt och fint, så jag plockar undan alla verktyg, tar på mej stället och tar en provtur.
Hojen går bättre än den någonsin har gjort i min ägo, dels går det ju att gasa nu (anledningen till att jag rev allt), dessutom så försvann tomgångsproblematiken med tjuvstopp, och som om inte det var nog så är den mycket starkare i mellanregistret nu. Den var inte trött innan men känns piggare nu, misstänker att jag kapade 1-2 sekunder på 0-100
Helt klart värt jobbet