Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Senaste reparationen

Inlägg av hassefikonkasse »

Tyckte det kunde vara intressant att se församlingen beskriva sina reparationer,
vad som var fel varför och hur det åtgärdades.
Jag inleder med ett nätagg till en Centrum DVD-spelare som pajade hos brorsan.
DVD spelaren var helt plötsligt avsvimmad när han skulle använda den. Den hade alltså
inte gått sonder under drift utan i standby. Säkringen på 2.5 A hade pulvriserats.
Det är ett switchat nätagg med TNY267P och Elyt 1 och drosseln 3 hade synliga skador.
Kondingen hade hål i toppen och drosseln var sprucken och öppen. När jag mätte elyt 2
var även den trasig, dock syntes inget utvändigt. När jag mätte de fyra 1N4007 så var
tre trasiga. Två ledde i båda riktningarna och en var med avbrott. Allt annat jag testade
verkade vara helt. Jag bytte elyterna till nya 400V men 105 C isf 85 C, bytte drossel och tog
4 st 3A dioder isf 4007. Det var lite knepigt att få dit dom med det korta hålavståndet
men till slut blev det ganska ök. Dioderna hade inte heller några synliga skador. Jag undrar
om det inte var dom eller konding 1 som startade allt. Alla delar sitter i högspänningsdelen.
Efter bytet funkar allt igen och brorsan blev glad att slippa utgiften för en ny DVD.
Han fick dock köpa en dosa Granit för jobbet och tyckte det var billigt. Jag har inte kunskap
att bedöma vad som orsakade allt utan det är bara en gissning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

Ojojoj.. Ännu en lång tråd att följa då :D
Men kan ju va skoj, man lagar ju saker ibland så :)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av limpan4all »

Lagade en Menuett ismaskin från Jula http://www.jula.se/ismaskin-132066 hos en kompis.
Två olika och av varandra oberoende fel.
Ena armen för givaren som indikerar att vattenskålen är i rätt läge var böjd så motorn gick till den timade ut.
En enkel tillbockning och så var den fixad.
Det andra felet var lite knepigare att hitta.
Efter uppstartsekvensen så indikerade den att vattnet var slut.
Det tog ett tag innan jag insåg att den egentligen inte vet om vattnet är slut eller inte.
Vad den gör är att mäta resistansen mellan två punkter i ledningen som går från pumpen upp till "isbassängen".
Utan vatten är det avbrott emellan dessa med vatten så leder det (så det går nog inte att göra vatten på destilerat vatten...).
Så jag plockade isär pumpen och rengjorde delarna noga...
Det tog några gånger men sen så gick den så fint så.
Själva felet var alltså att vattenpumpen inte snurrade pga beläggningar.
Så att man sen var hjälte är ett understatement...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Senaste reparationen

Inlägg av 13th.Marine »

Senaste var nog en kanal i sektionens lab-steg, ett lab 1200C Quattro.
Efter en utlåning så var en kanal stendöd, ingen ville ta på sig nått ansvar.

Efter lite pill så kommer jag in och ser att säkringen till den negativa halvan på det ena steget är kass, byter den och den ryker direkt, efter mycket mätande hittas felet i utgångstrissorna som är kortslutna Bas-Emitter, efter att ha väntat lite på farnell bytte jag dem, och mycket riktigt nu funkar det igen =)

Vill inte veta vad det skulle kosta att reperera det, men ett nytt kostar 26kkr....
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mizzarrogh »

Lagade en rondellsladd. (var bara tvungen att skriva det) :mrgreen:
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

Mizzarrogh
Du får inte "bara" skriva det, vi vill ju veta vad som var fel också!
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Re: Senaste reparationen

Inlägg av HåkanO »

Lagade en Compaq presario f500 som var helt död :) Startade om varannan sekund. Helt svart skärm.
Fick tag på en servicemanual på nätet. Att plocka itu en bärbar utan manual resulterar ofelbart i avbrutna plastdetaljer.

Sen gjorde jag något konstigt som kanske någon insatt kan förklara. Tog bort kylpaketet från processorn och grafikkretsen och
värmde upp grafikkretsen med en varmluftspistol tills den började svettas. Allt enligt instruktion på nätet.

Monterade ihop allt igen och...Nästan kusligt :eh: Men datorn har gått perfekt sedan dess


Håkan
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hassefikonkasse »

Ja sannerligen HåkanO! Det är ett pyssel att skruva med en laptop! Jag öppnade
min gamla ThinkPad härom dagen pga att några stift i CardBus kontakten blivit böjda
då det hade ramlat i en liten plastbit när jag skulle trycka i WiFi kortet. Det var ingen
barnlek att få ihop allt igen. Jag fick 5 st skruvar över! Mot alla odds funkar den igen
och jag skriver nu på den. Vi får hålla tummarna båda två!
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

Skruvar multipliceras när man tar ut dem ur en apparat, inget att vara orolig över alltså om det finns skruvar kvar när man skruvat ihop apparaten :)
Användarvisningsbild
Calle
Inlägg: 656
Blev medlem: 14 mars 2006, 19:52:56
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Calle »

Blir de inga skruvar över när man är klar så har man gjort något fel! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mathias@Åland »

Kan ju också bli tvärtom, dvs. att det fattas skruvar :)

Men vanligast är väl att det blir en bunt över.
Oscar
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 april 2005, 23:16:49
Ort: Finnerödja

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Oscar »

Det här kan nog bli en intressant tråd att följa 8)

Mitt senaste reparationsobjekt är en gammal svartvit 5.5":s TV, inköpt hos classe för mååånga år sedan. TV:n har stått isärplockad i ca 2-3år och nu helt plötsligt fick jag ett infall att laga den ^^, (helt otroligt att jag fick för mig att fixa till den nu men berodde troligtvis på att jag behövde komma åt lite andra grejjer i skåpet där den låg). Hursomhelst visade det sig vara förhållandevis lätt att laga den, omlödning av en ic-krets (D7231) så var det fixat :). Symptomen tidigare var att bilden trycktes ihop i en horisontell linje och därav var det inte så svårt att hitta problemet.
Bild
discomike
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 juli 2007, 11:34:13
Ort: Göteborg

Re: Senaste reparationen

Inlägg av discomike »

Med tanke på allt skivspelarsnack på senaste tiden tänkte jag att jag kunde visa hur drivningen i min ena direktdrivna skivspelare som jag laga för nån vecka sen ser ut:

Var 2 fel, ett sen tidigare att 2 knappar inte fungerade, och det senaste att motorn gick ojämnt + det luktade bränd plast.
motorkortet.jpg
Effektmotståndet låg an mot plasten och orsakade lukten, det går visst lite mer ström än det ska nånstans. Motorn är 3-fas med 15kHz PWM, magneten sitter i skivtallriken, axeln i mitten går genom till en encoder på baksidan för återkoppling.
encoder.jpg
Började med att kolla signalerna från de 3 halleffektgivarna, och encodern, allt såg bra ut, sen PWMen från cpu-kortet, (kunde dock inte se alla faser samtidigt så visste inte om de överlappa eller nåt, men uteslöt fel i styrnignen och gick på det mest troliga = de stora transistorerna).
DSCF3142.JPG
Kapade banorna till lindningarna för att se lättare och mätte och märkte att ena darlington-transistorn var kortsluten, bytte, och såg sen att även ena mosfeten som drev den var halvtrasig, det var lite krångligt att förstå hur allt var kopplat och vilken som var trasig, så fick rita upp schema för att förstå (är lite fel symboler jag vet, och transistorn i slutet ska va darlington-typ)
tCad1.png
De 2 defekta knapparna satt på 2 vitt skiljda platser och var hela så följde sladdarna och banorna och såg att just de 2 som var trasiga gick via några dioder och sen ihop, jämförde med de andra knapparna som fungera och såg att ett 10k pullup-motstånd var trasigt, konstigt att sånt går sönder(och det var inte bara lödningen som var dålig) bytte den och allt fungera.
DSCF3155.JPG
Riktigt skönt å kunna spela lite skivor igen, har haft den nerpackad och tänkt fixa den i 2 år, men inte blivit av förrän nu. Hastigheten är ställbar från 20-120 rpm, och quartz-låsning vid 33,45 och 78 varv, fast borde inte alla hastigheter vara lika stabila?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Senaste reparationen

Inlägg av X-IL »

Min senaste reparation lär väl vara en pepparkvarn med belysning där en kabel var av och lampan trasig, lödde dit ett motstånd och en vit lysdiod istället. Helt onödig reparation, men verkade ju och var så enkel.

Innan dess reparerade jag en DYMO Labelmanager 450D, detta höll dock på att gå åt skogen pga min inkompetens, men i slutänden var det bara lite band som fastnat runt frammatningen, men innan jag kopplat att det var enda felet (har man luyckan öppen funkar inte allt som det ska...) hade jag skruvat isär hela maskinen och dragit två skruvar runda. Men nu funkar den, synd att D1-banden är så förskräckligt dyra bara.

En annan simpel reparation var glödtrådsvakten i min SAAB 9-5, efter lite googlande så blev det 10 minuter med lödpennan istället för 1200kr till verkstaden.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av prototypen »

Jag har reparerat ett helt garage.
Då: stampat jordgolv, smalt, syllringen var bitvis bara fnöske, inga hängrännor
Nu: Gjutet golv, ny syll, färg på väggarna (det fanns förr också men 25 år gammalt) riktiga takstolar, bredare portar, ny takplåt och hängrännor.

Protte
Skriv svar