Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

kodar-holger skrev: 18 december 2021, 10:25:12 > Från början var felet X2 och glättningskondingen dåliga.

Jag har en del såna "Jula Anslut" fjärrströmbrytare som gett upp. Det är X2-kondingen som gett upp. Sitter i serie med ett motstånd och med nån zenerdiod som är strömförsörjning. Tänkte beställa lite ersättare men när jag läser databladen blir jag tveksam. Det står nämnligen "Not to be used in series with the line" på alla jag kollat. Är det något som är semi-safe att ignorera eller vad säger expertisen?

Se till exempel sidan 2 i denna.
https://product.tdk.com/system/files/da ... 923_xy.pdf


Jag tror inte det är någon tillverkare som vill att man ska använda deras X2 kondingar i serie med nätspänningen.
De vill väl inte bli förknippade med dålig design. Bara min teori :)

Här är datablad på två vanligt förekommande X2 kondingar som används flitigt av konstruktörerna i serie med nätspänningen.
Detta är vad de är godkända för:
Approvals.png

https://elektronik-lavpris.dk/files/sup2/R46_2003_1.pdf
https://www.farnell.com/datasheets/199940.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GeekJoan »

Ska det vara ventilationshål på dessa kretsar?
poff.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Klas-Kenny »

Absolut, men det ser ut som att det magiska rök-membranet har börjat läcka på den där. :oops:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GeekJoan »

Idag hade jag ett överslag mellan tre ben så kortet blev lätt förkolnat. Så jag fick skrapa och byta kretsen.
dmd1.jpg
Som tur var hade jag en annan display i skrotlådan som jag kunde ta kretsen ifrån.
dmd2.jpg
Nu funkar den fint igen.
dmd3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Klickmans »

Den här fick nytt liv igen (min finklocka) tack vare lilla frun och reservdelar från Amazon, bara datumet kvar att ställa in.

20211221_202011.jpg
Det gör jag på Julafton.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

2st 22" Tv 12Vdc som fått nytt liv efter polvändning :)

Bild
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Igår råkade jag ha mitt lilla band med LED-stjärnor på alukort framme samtidigt som en trasig kina-LED-pannlampa. Bytte LED-stjärna och den funkade efteråt! Själva LED:en stack upp lite mer än orginal så kunde inte skruva ihop den helt och hållet, men alltid duger den till nått. Glaset var både sprucket och dimmigt. Men lyser gör den.

Idag kom grannen med en grön bosch sån vibrerande såg/multiverktyg som man kan såga rätt in i trä med. Den hade bara stendött. All elektronik såg bra ut, borsten såg bra ut. Mätte lindningarna. Avbrott i den ena. Kollade vad en ny stator skulle kosta, men typ 450kr :/ Trött som jag var tog det ett tag att resonera mig fram till att tråden i lindningen inte gått av mitt i, så kollade vid kontaktinfästningarna och mycket riktigt, där var den av på ett ställe. skrapade och lödde fast tråden (klämd i orginal). Vi får väl se hur länge det håller.. Men kul att hitta felet och laga det. Maskinen var oerhört välkonstruerad, som gjord för att reparera! När den väl var öppen var det bara två skruvar att ta bort för att få bort anslutningssladd, kretskort och motorn. Sladdstället satt dessutom på skruvplintar inne i maskinen, jättesmidigt att byta! statorn satt som i kontakter på kretskortet, otroligt smidigt att ta bort och rotorn var bara att dra ur. Föredömligt byggd imho!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Igår lyckades jag äntligen laga punka på min ena cykel - en cykel kvar att fixa. Säger bara :evil: :evil: :evil: isgrus!!! Hittade ingen flisa i däcket, där sådan skit brukar gömma sig och punktera nästa slang.

Hursomhelst, köpte en reparationssats på Dollar Store och den visade sig bestå av självhäftande laglappar, inte det där eländet med en liten tub solution som försvinner som en löning så fort man öppnat tuben. Dessutom verkade laglapparna fästa och "bonda" med slangen ruggigt bra.

För massa år sedan stötte jag ihop med sådana laglappar och tyckte de var suveräna redan då, men hade inte sett dem på 20+ år, förrän nu.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av AndersG »

IKEA Klädstreck. Ni vet modellen med en trissa i en aluminiumlåda, utdragbar. Snörena hade gått av. Bytte dem till bättre kvalitet och något större dimension.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av AndersG »

Glömde nästan denna. En HP1000 A400 dator, riktiga datorer väger 30 kg, som posten försökte sabba. I slutänden verkar det bara vara mekaniska skador, samt ett trasigt MUX-kort (8-portars seriell).

Hela sagan finns på
groups.io/g/VintHPcom/topic/88479344

Någon som tror sig kunna reparera ett MUX-kort? Själva processorn (Z80) kör, men adressdekodningen är paj.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Förstår varför "AppBoot Riley" såldes så billigt i ETA:s komponentbar... Pga designfel så grillas motordrivaren som är uppbyggd av 4st transistorer och 4st dioder, när man spänningssätter enheten :doh: :bravo:
Efter att ha bytt transistorerna en gång, så gick dom sönder igen när man bröt strömmen pga elmätarbytet..

Så denna gång blev reparationen en modifiering istället:
Bild
En liten lågspännings motordrivare fick ersätta transistor/diod uppkopplingen och voíla plattan kan rotera igen så att Riley kan automatisk docka laddaren :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Har en billig liten batteridriven LED-slinga med "vattentät" batteribox med en tryckknapp på som väljer lite olika blinkningar.
Den har legat ute och jag tyckte sambon kunde lägga den i en plastpåse för extra skydd. Plastpåsen och lådan var full med vatten.
Batterierna urladdade. Som tur var kom plus och minus in på ungefär samma ställe med en skruvskalle emellan som ytterligare kortade avståndet.
All urladdning måste ha skett främst där. Tog ur batterierna. Gjorde rent med elektronikspray (typ etanol). Lödde om några lödningar som såg lite ledsna ut
och lät den torka.

Funkar utmärkt!
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Senaste reparationen

Inlägg av kodar-holger »

Reparation och reparation... Gav mig på en HP9122D för att se om jag skulle kunna läsa mina gamla HP-disketter i den, men det här tror jag inte blir så lätt.

Började med högra driven för den var som förväntat väldigt trög av gammalt torkat fett. Men jag tror bestämt det saknas något här. Finns nog inte på mouser, digikey, reichelt eller ens utsource...
IMGQ1201_1.jpg
Vänstra driven var i och för sig lite mer komplett. Jag vet att huvudet skall vara strax över skivan. På hårddiskar. När dom snurrar. Och det är väl nån 1000dels mm, inte 2mm. (Inte så lätt att se, men kolla reflexen av huvudet i floppyn.)
IMGQ1202_1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Senaste reparationen

Inlägg av pfyra »

Lite leksaker åt barna lagade så nu har de nästan en robot per hand och fot var:
IMG_20220201_223131.jpg
Lär nog bli att avyttra ett antal längre fram...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GeekJoan »

Displaykort med stora 7-segment'are. Sätter dit större motstånd så dom inte brinner ut så jäkla snabbt.
Måste sätta alla resistorer åt samma håll...
smd.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar