Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mankan »

Allt annat vore ju fel, googla "ocd cdo joke" :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

GeekJoan skrev: 4 februari 2022, 15:16:25 Displaykort med stora 7-segment'are. Sätter dit större motstånd så dom inte brinner ut så jäkla snabbt.
Måste sätta alla resistorer åt samma håll...
smd.jpg

Vid min lödlicens så fick man poängavdrag om man inte gjorde det. Men givetvis skall det förstås vara så oavsett, SMD som ytat.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Fortran »

Knappen i arbetsbyxorna sprätta av. Igen.
Som tur är så ville jag ha en ursäkt att stå vid svarven en stund.
Knappen och stiftet är i rostfritt och har något som kanske kan liknas vid presspassning.
Lilla mässingspluppen är bara dekorativ. La i en droppe loctite för säkerhets skull. Hoppas det håller.
DSC_1545.JPG
DSC_1547.JPG
Tyckte det blev riktigt snyggt. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Melkutt »

Lagade en inverter, rätt lätt felsökning denna gång :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Senaste reparationen

Inlägg av carpelux »

Displayen på mitt HP 6632B lab-aggregat bestämde sig för att sluta fungera. Helt plötsligt blev det svart och sedan kom och gick ljusstyrkan i det lite som det behagade. Det är ju en VFD i dem, och det är ju mer eller mindre förbrukningsartiklar så jag var lite rädd att det var game over. Men en VFD brukar ju tappa ljus gradvis och inte helt plötsligt, och dessutom tyckte jag att det brummade lite mer i aggregatet än normalt så det kanske fanns hopp om det i alla fall.

När jag plockat isär det visade det sig att en tantal på displaykortet gått i kortslutning, så efter byte lyser min display så fint igen.

Det är ett monster till aggregat särskilt med tanke på att det ger bara ger 100W ut max, men det kan både leverera och sänka ström så jag gillar det.
IMG_2246.jpg

IMG_2248.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Repprasjon och repprasjon ... inspirerad av folk som svarvar reservoarpennor och köper bra skrivpennor (floating ball eller vad de kan heta) har jag tagit fram mina Parker-pennor och ska köpa patron MEN framför allt har jag rensat ur min reservoarpenna. Det tog ett dygn att få rent den och mot slutet hade jag god hjälp av en spruta (utan kanyl) och kunde pressa vatten fram och tillbaka genom den. Det var nog en hel patron som torkat i den ... :doh:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Igår skulle jag göra en sak med min gamla spectravideo 328.

Försöker starta med didskdrive och det låter konstigt om den, och den lyckas inte läsa.

Får skruva isär den och konstaterar att disketten inte snurrar.

Efter ytterligare isärskruvande och lossplockad rem inser jag att själva spindeln kärvar, jag kan vrida den med händerna men det är knappt.

Då dessa gamla 360k 5.25" drivar inte växer på träd får jag demontera den och lyckas tillslut pressa ur axeln som sitter på svänghjulet ur bronslagret,
rengöra och dutta i lite olja, och sen det svåraste, pressa i den igen.

Nu snurrar den fint.

Så då får jag löda fast de direktlödna kablarna på driven jag var tvungen att löda loss, strömkablarna ersätter jag faktiskt med en kontakt.

Ihop med allt och jaaa! det funkar.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Senaste reparationen

Inlägg av carpelux »

Jag har en Apple 27" Cinema monitor där bakgrundsbelysningen slutat fungera.

Fick nyligen hem nya led-strippar till den från Ali express, så ikväll plockade jag isär panelen och bytte ut dem. Mycket bra passform och när skärmen var ihopsatt så hoppade den igång så fint.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Melkutt »

Senast är en ”mjölk-robot-kamera-mojj” om inte minnet sviktar för mycket så vart den till för att ”se” kvaliteten på mjölken, ägaren bullrade om proteinet och fettet den kollade på.
Tråkiga är bara att man är så ivrig så man inte kommer ihåg att ta bilder, men det har vart vatten i den och det medförde ärgel, dålig kontakt och en boll med rost.
Vart även en bana som hade ärglat bort.

Nästkommande projekt var att byta en värmesäkring till en husbil, ägaren hade kopplat och lyckats kortsluta så säkringen kastade in handduken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Modulen till husbilen känner jag igen :)
Alde värmesystem
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Melkutt »

Stämmer säker bra, farsan kastade till mig den, den kommer från han polare :)
babbage
Inlägg: 635
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av babbage »

Igår när jag skulle gå och lägga mig såg jag att diskmaskinen stod och larmade i30. Tydligen att den "läcker" vatten så att sensorn under maskinen aktiveras. Den stog och körde utloppspumpen och det gick snabbt att se varför. Den fyllde på vatten kontinuerligt genom inloppsslangen. Om man la handen på solenoiden kände man hur den vibrerade och när jag drog ur kontakten slutade den att ta in vatten. Alltså berodde det inte på att skräp i ventilen utan något elektriskt.

Tog ut elektronikkortet och började mäta på triac:ar.
DSC_1223.JPG
Hittade en som var lågohmig mellan terminalerna, TY3001 som är en z0103. Lödde bort den, mätte triacen lös och då var det inte lågohmigt längre. Ok, mätte på pad:arna utan triac. Samma resultat, då blev genast snubberkondensatorn C3065 misstänkt. Snubbermotståndet R3107 visade rätt värde. Tog bort kondensatorn och då blev mätningen på pad:arna för triac:en ok (avbrott). När jag mätte på den lösa kondensatorn var den inte längre lågohmig utan betedde sig som en kondensator. Försökte klämma, trycka på olika sätt men fortfarande var den ok. Slutsatsen var dock att kondensatorn är boven i dramat och när jag lödde bort den släppte någon spänning (eller någon annan mekanisk effekt) så att den "självläkte". Anser den som defekt ändå och vågar inte montera tillbaka. Har ingen ytmonterad keramisk konding hemmas som har tillräcklig spänningsrating för att sitta på den positionen. Litar inte riktigt på triacen heller efter att jag lött av den, och att kringliggande komponent gått sönder. Jag började rota i lådorna och hittade en z0109. Då den har högre dv/dt rating så tänker jag prova om den går att använda utan snubber.

Löder dit z0109 triacen, torkar bort vattnet ur bottenbaljan på diskmaskinen, monterar tillbaka elektroniken. Startar diskmaskinen och det fungerar. Har nu kört klart en hel tvättcykel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

Instrumentansvarige ringde och undrade om jag kunde kolla på en Exfo FOT930 dB-mätare. ”Det blir kortslutning när man stoppar in laddsladden. Det bara sprakar.”

Ja det var ju inte så konstigt. :D
AAAFDD1F-69B3-4CF2-9A3E-060175E09342.jpeg

Lättfix. Nytt jack och det funkar igen.

Skulle det skickats iväg till dem vi har serviceavtal med skulle de i sin tur ha skickat till Exfo i Quebec, då det inte lagas på komponentnivå här. Minst en månads väntetid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Melkutt »

Senaste repen är en KORG Polysix och ett mekaniskt tangentbord

Felsymtom på Synthen var att den brusade högljud och raspade lite när man vred ikring pottarna.
Så jag motionerade pottarna och bytte kondningar, fick den att fungera men bruset vart ännu kvar, hittade tips om att ett kort brukar ha jordproblem, så jag lödde emellan kabel mellan jorden på kontakten till andra sidan på kortet.
Då blev den tyst :)
Rätt skoj då jag aldrig har lyft locket till en synth.
Tyvärr så har jag inga bilder, utan jag fick stjäla en från nätet.
FA945411-20EC-4FEE-AE67-F37984C70208.jpeg
Nästa objekt vart ett tangentbord åt firman som jag jobbar på, tyckte att det var syndigt att kasta det när det vart lätt att laga.
Enterknappen reagerar typ var femte gång, så jag skiftade tryckknapp med ”pause” knappen, passade på att göra rent när man ändå höll på :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul med en Polysix!
Väldigt trevlig synth. (Som visserligen hade varit ännu trevligare med ytterligare en envelope-generator..)
Skriv svar