Sekventiell styrenhet för vanlig bilväxellåda.
Postat: 2 juni 2010, 10:43:01
Halloj,
Jag har dragit igång en ny tanketråd i hjärnan som snurrar kring idén att ta fram en kontrollenhet (mekanik och elektronik) för att styra växellådan i min trackdaybil på elektronisk väg.
Det mjukvarumässiga och elektroniken har jag ganska bra koll på, och jag är inte helt tappad bakom en vagn vid en fräs eller svarv heller. Vad jag inte ha någon koll på är vad jag skall använda för att aktivera kopplingen och växelreglage på växellådan. Jag har googlat mig blodig på linjära aktuatorer utan att hitta någonting som möter de kraven jag har, antingen har dom rätt storlek men är alldeles för långsamma eller så har dom rätt hastighet men är då alldeles för stora. Det är då elektriska enheter jag kolla på, hydrauliska har jag inte ens funderat på eftersom där är min kompetens i princip lika med 0.0. Jag har också försökt hitta något mer traditionellt servo (typ rc servo) fast med lite bättre prestanda, men inte heller där har jag hittat någonting.
Jag behöver med andra ord lite hjälp här. För att ni ska få en uppfattning om vad jag är ute efter så har jag lite siffror att gå på. Om vi startar på lite högre nivå så är tanken att hela växlingsproceduren skall ta mellan 0.1 - 0.2 sekunder. Det vore förstås roligt om man kunde experimentera med snabbare växlingstider men initialt så räcker detta.
Initialt hade jag tänkte mig två stycken linjära aktuatorer att styra växelreglagen och en vridande aktuator till att styra kopplingen med. Om man då delar upp tiden jämt för de olika stegen för en växling borde det bli ungefär så här. 0.03 sekunder för att trycka in kopplingen, 0.04 sekunder för att lägga om växelförarna samt ytterligare 0.03 sekunder för att släppa kopplingen. Kopplingen skall vridas ungefär 35 grader för att fullt ut släppa kopplingen och växelförarna behöver ha en slaglängd på ca: 25-35 mm av vad jag har kunnat se på växellådan.
Idéer på mekaniska lösningar, tips, produkter etc. mottages tacksamt.
/Pontus
Jag har dragit igång en ny tanketråd i hjärnan som snurrar kring idén att ta fram en kontrollenhet (mekanik och elektronik) för att styra växellådan i min trackdaybil på elektronisk väg.
Det mjukvarumässiga och elektroniken har jag ganska bra koll på, och jag är inte helt tappad bakom en vagn vid en fräs eller svarv heller. Vad jag inte ha någon koll på är vad jag skall använda för att aktivera kopplingen och växelreglage på växellådan. Jag har googlat mig blodig på linjära aktuatorer utan att hitta någonting som möter de kraven jag har, antingen har dom rätt storlek men är alldeles för långsamma eller så har dom rätt hastighet men är då alldeles för stora. Det är då elektriska enheter jag kolla på, hydrauliska har jag inte ens funderat på eftersom där är min kompetens i princip lika med 0.0. Jag har också försökt hitta något mer traditionellt servo (typ rc servo) fast med lite bättre prestanda, men inte heller där har jag hittat någonting.
Jag behöver med andra ord lite hjälp här. För att ni ska få en uppfattning om vad jag är ute efter så har jag lite siffror att gå på. Om vi startar på lite högre nivå så är tanken att hela växlingsproceduren skall ta mellan 0.1 - 0.2 sekunder. Det vore förstås roligt om man kunde experimentera med snabbare växlingstider men initialt så räcker detta.
Initialt hade jag tänkte mig två stycken linjära aktuatorer att styra växelreglagen och en vridande aktuator till att styra kopplingen med. Om man då delar upp tiden jämt för de olika stegen för en växling borde det bli ungefär så här. 0.03 sekunder för att trycka in kopplingen, 0.04 sekunder för att lägga om växelförarna samt ytterligare 0.03 sekunder för att släppa kopplingen. Kopplingen skall vridas ungefär 35 grader för att fullt ut släppa kopplingen och växelförarna behöver ha en slaglängd på ca: 25-35 mm av vad jag har kunnat se på växellådan.
Idéer på mekaniska lösningar, tips, produkter etc. mottages tacksamt.
/Pontus