En liggcykel
Postat: 30 maj 2010, 23:06:11
För att göra lite "pyssel" fick jag idéen att jag ville bygga en liggecykel. Jag har aldrig testat en dylik men jag var sugen på att göra det så jag har samlat på mig lite smådelar och hade jag lite tur på vägen.
Vid ett tillfälle på väg till skolan för att hämta stora tjejen kom jag förbi en bil med en kärra efter, på den var det lite gamla möbler, allmänt bråte och 2 cyklar. Då soptippen ligger i en lite annan riktning i en korsning strax efter satsade jag och körde en bit mot soptippen, kastade bilen i vägkanten och hoppade ut och javisst: bilen med släpet kom körande.
Vinkade in dom och frågade om de skulle kasta cyklarna och javisst skulle de det! Om jag fick ta dom? Självklart, nemas problemas, bara bra om de blev återanvänd! Alltså stod jag där med 2 st cyklar som förvisso hade sett bättre dagar men likaväl ett par cyklar - gratis. Den ena hade aluminiumram varför jag rensade den för intressanta delar och kastade den på tippen vid ett annat tillfälle, jag kan ju inte svetsa på aluminium...
Den andra cykel var en fullt avfjädrat med stålram, perfekt! Dess ram hade ett kraftigt böjd topprör som inte var till någon nytta men det fixade vinkelslipen. På ett besök utanför normal öppettid på soptippen råkade ett 25x25x1,5 RHS-profil hänga med hem, jag hade överseende med det och en senare kontroll visade att det skulle passa perfekt till sitsen.
Nåväl, jag har sett många bilder på nätet (googla på "recumbent") och fått lite inspiration men har inte hittat färdiga mått på sitsen och bra beskrivningar med mått finns det inte så gott om heller så jag har improviserat friskt och i mycket gått efter vad jag tycker skulle duga. Det finns en del "såhär kan du bygga en enkel och billig liggcykel, helt utan svets" men de är inte intressanta för mig.
Jag har sett en del där man har styret på den "normala" plats och sedan är det förlängd och allt men jag ville ha "Under Seat Steering" (USS) och en "Short Wheel Base" (SWB). Men min grundidé i det hela ville bli fel, jag vill ha luftvägarna fria och att sitta och hålla ett vanligt styre under rumpan ville ge fel vinkel. Alltså valde jag att ha "lodräta" handtag kombinerat med USS för att få en avslappnad ställning. Med luftvägarna fria menar jag att jag vill släppa att kaggen och lungorna tävlar om platsen när jag cyklar, därför ligg-positionen.
Jag har lagt ner lite pengar och en del tid, pengarna gick till kulbultarna, M8 gängstång, däck, slangar, bromsklossar, broms & växelvajer osv, totalt hamnade det på runt 450:-. Sedan har det gått åt "lite" svetstråd, gas och skärtrissa så jag räknar med att projektet hamnar på 500:- och det är helt OK.
Och bilder kommer en del att vilje se så *pang* här är de:
Översikt, cykeln i sin helhet. Jag har inte påstådd att den är snygg eller vacker men den fungerar och gör det väl med tanke på att det är min första och att den är styckat ihop av skrot och vilda idéer.
Kedjastyring
Hjulen är sparkcykelhjul (100mm) som jag har monterat i en hållare i min borrmaskin och sedan "svarvat" ett spår som passar till kedjan med god marginal. Dessa hjul är sedan monterat på förlängningsmutter (M8) som jag svetsade fast på lämpliga platser.
Kedjan
Det gick åt 2½ kedja på ett ungefär.
Styret
Själva styret är ett avkortat vanligt styre och för att kunde montera det blev jag tvunget att göra lite "roligt". Jag hade några satser styrändar som jag helt enkelt svetsade ihop så att de i ena ändan klämmer fast i det kortade styre och i den andra ändan klämmer fast i de lodräta handtagen.
Handtaget
Jag ville som sagt ha stående handtag och detta blev lösningen. Växlarna styrs med ett vanligt gripshift men är alltså vänd neråt vilket kan utmana min vana med betjäningen en del. Jag har kortat handtagen för att få handen att vila på själva gripshiften, då behöver jag inte flytta handen upp och ner för att växla.
Tramparna
Hade först en för kort "utriggare" men efter testkörning visade det sig att den behövde vara längre, därav den bit på ca: 15 cm som är skarvat in nära framgaffelröret. Detta ville dels medge att jag fick rätt längd mellan säte och trampar och även att jag kunde flytta sätet framåt för bättre viktfördelning.
Styringen & sätet
Sätet sitter fast med bultar som klämmer runt en 30x30x2,0 RHS profil, styrets rör är ett framgaffelrör som är rensat, kortat och vänd upp och ner. Man skruvar alltså fast det i botten, detta medgav att jag kunde svetsa fast en bit plåt som används som arm till styrningen. Tyvärr visade det sig att rörets gods blir tjockare mot botten vilket betyder att hålet blir mindre varför jag fick skära och skarva en del för att få allt på plats.
Framtida saker att göra:
- Svetsa på lite grejer till att hålla lampor och cykeldator. Även lite öglar på baksidan av ryggstödet till att knyta fast saker.
- Lacka träbitarna som utgör sätet.
- Vaddera sätet med det liggunderlag jag har liggande till samma.
- Slipa ner och måla med en förlåtande målning. Den ska inte bli vacker, bara mindre ful.
- Bygga om växlarna till att styras automatisk beroende på hastighet.
Mitt slutmål är att renovera min kajak-kärra och göra en koppling så att jag kan cykla ut med kajaken efter som jag har gjort tidigare. Jag kunde ha byggt om på min "fina" cykel men jag känner inte speciellt för att ställa min 7kkr alu-ram MTB med hydrauliska skivbromsar på ett stråk där det förekommer stora mängder påverkade ungdomar på alla tider av dygnet, jag känner mig ganska säker på att ett sådan hembygge har en del större chans att få vara i frid.
Fördelar med liggcykel:
- Fria luftvägar.
- Inte ont i rumpan.
- Inte strypt blodflöde i ...öööhhhhh... det reproduktiva aggregat, något som är ett seriöst problem för professionella cyklister.
- Intensiv huvud-vändnings-potential!
Nackdelar:
- Balansen är ...intressant... Man har inte samma tröghet som det lodräta människa har.
- Den är en del tyngre - men det är jag å andra sidan också och rent faktisk är det väl viktigast att JAG bantas ner om något ska bantas.
- Man kan inte stå och trampa - men jag gör ändå aldrig det, jag har växlar istället.
- Man kan INTE styra cykeln utan att hålla i styret! Man kan inte hålla balansen som på en vanlig cykel.
- Det är inte bara de "vanliga" cykelmuskler man använder! Jag har träningsvärk efter att ha cyklat runt en mil och det är mycket ovanligt!
Nå, då detta inte är ett elektronikprojekt har jag vald att lägga det under "Övrigt", det är kanske inte så intressant för speciellt många men JAG har haft kul med att bygga och kul med att cykla den och snart kan jag ha kul med att paddla kajak igen! Bra terapi efter en kall och lång vinter i skilsmässans tecken!
Vid ett tillfälle på väg till skolan för att hämta stora tjejen kom jag förbi en bil med en kärra efter, på den var det lite gamla möbler, allmänt bråte och 2 cyklar. Då soptippen ligger i en lite annan riktning i en korsning strax efter satsade jag och körde en bit mot soptippen, kastade bilen i vägkanten och hoppade ut och javisst: bilen med släpet kom körande.
Vinkade in dom och frågade om de skulle kasta cyklarna och javisst skulle de det! Om jag fick ta dom? Självklart, nemas problemas, bara bra om de blev återanvänd! Alltså stod jag där med 2 st cyklar som förvisso hade sett bättre dagar men likaväl ett par cyklar - gratis. Den ena hade aluminiumram varför jag rensade den för intressanta delar och kastade den på tippen vid ett annat tillfälle, jag kan ju inte svetsa på aluminium...
Den andra cykel var en fullt avfjädrat med stålram, perfekt! Dess ram hade ett kraftigt böjd topprör som inte var till någon nytta men det fixade vinkelslipen. På ett besök utanför normal öppettid på soptippen råkade ett 25x25x1,5 RHS-profil hänga med hem, jag hade överseende med det och en senare kontroll visade att det skulle passa perfekt till sitsen.
Nåväl, jag har sett många bilder på nätet (googla på "recumbent") och fått lite inspiration men har inte hittat färdiga mått på sitsen och bra beskrivningar med mått finns det inte så gott om heller så jag har improviserat friskt och i mycket gått efter vad jag tycker skulle duga. Det finns en del "såhär kan du bygga en enkel och billig liggcykel, helt utan svets" men de är inte intressanta för mig.
Jag har sett en del där man har styret på den "normala" plats och sedan är det förlängd och allt men jag ville ha "Under Seat Steering" (USS) och en "Short Wheel Base" (SWB). Men min grundidé i det hela ville bli fel, jag vill ha luftvägarna fria och att sitta och hålla ett vanligt styre under rumpan ville ge fel vinkel. Alltså valde jag att ha "lodräta" handtag kombinerat med USS för att få en avslappnad ställning. Med luftvägarna fria menar jag att jag vill släppa att kaggen och lungorna tävlar om platsen när jag cyklar, därför ligg-positionen.
Jag har lagt ner lite pengar och en del tid, pengarna gick till kulbultarna, M8 gängstång, däck, slangar, bromsklossar, broms & växelvajer osv, totalt hamnade det på runt 450:-. Sedan har det gått åt "lite" svetstråd, gas och skärtrissa så jag räknar med att projektet hamnar på 500:- och det är helt OK.
Och bilder kommer en del att vilje se så *pang* här är de:
Översikt, cykeln i sin helhet. Jag har inte påstådd att den är snygg eller vacker men den fungerar och gör det väl med tanke på att det är min första och att den är styckat ihop av skrot och vilda idéer.
Kedjastyring
Hjulen är sparkcykelhjul (100mm) som jag har monterat i en hållare i min borrmaskin och sedan "svarvat" ett spår som passar till kedjan med god marginal. Dessa hjul är sedan monterat på förlängningsmutter (M8) som jag svetsade fast på lämpliga platser.
Kedjan
Det gick åt 2½ kedja på ett ungefär.
Styret
Själva styret är ett avkortat vanligt styre och för att kunde montera det blev jag tvunget att göra lite "roligt". Jag hade några satser styrändar som jag helt enkelt svetsade ihop så att de i ena ändan klämmer fast i det kortade styre och i den andra ändan klämmer fast i de lodräta handtagen.
Handtaget
Jag ville som sagt ha stående handtag och detta blev lösningen. Växlarna styrs med ett vanligt gripshift men är alltså vänd neråt vilket kan utmana min vana med betjäningen en del. Jag har kortat handtagen för att få handen att vila på själva gripshiften, då behöver jag inte flytta handen upp och ner för att växla.
Tramparna
Hade först en för kort "utriggare" men efter testkörning visade det sig att den behövde vara längre, därav den bit på ca: 15 cm som är skarvat in nära framgaffelröret. Detta ville dels medge att jag fick rätt längd mellan säte och trampar och även att jag kunde flytta sätet framåt för bättre viktfördelning.
Styringen & sätet
Sätet sitter fast med bultar som klämmer runt en 30x30x2,0 RHS profil, styrets rör är ett framgaffelrör som är rensat, kortat och vänd upp och ner. Man skruvar alltså fast det i botten, detta medgav att jag kunde svetsa fast en bit plåt som används som arm till styrningen. Tyvärr visade det sig att rörets gods blir tjockare mot botten vilket betyder att hålet blir mindre varför jag fick skära och skarva en del för att få allt på plats.
Framtida saker att göra:
- Svetsa på lite grejer till att hålla lampor och cykeldator. Även lite öglar på baksidan av ryggstödet till att knyta fast saker.
- Lacka träbitarna som utgör sätet.
- Vaddera sätet med det liggunderlag jag har liggande till samma.
- Slipa ner och måla med en förlåtande målning. Den ska inte bli vacker, bara mindre ful.
- Bygga om växlarna till att styras automatisk beroende på hastighet.
Mitt slutmål är att renovera min kajak-kärra och göra en koppling så att jag kan cykla ut med kajaken efter som jag har gjort tidigare. Jag kunde ha byggt om på min "fina" cykel men jag känner inte speciellt för att ställa min 7kkr alu-ram MTB med hydrauliska skivbromsar på ett stråk där det förekommer stora mängder påverkade ungdomar på alla tider av dygnet, jag känner mig ganska säker på att ett sådan hembygge har en del större chans att få vara i frid.
Fördelar med liggcykel:
- Fria luftvägar.
- Inte ont i rumpan.
- Inte strypt blodflöde i ...öööhhhhh... det reproduktiva aggregat, något som är ett seriöst problem för professionella cyklister.
- Intensiv huvud-vändnings-potential!
Nackdelar:
- Balansen är ...intressant... Man har inte samma tröghet som det lodräta människa har.
- Den är en del tyngre - men det är jag å andra sidan också och rent faktisk är det väl viktigast att JAG bantas ner om något ska bantas.
- Man kan inte stå och trampa - men jag gör ändå aldrig det, jag har växlar istället.
- Man kan INTE styra cykeln utan att hålla i styret! Man kan inte hålla balansen som på en vanlig cykel.
- Det är inte bara de "vanliga" cykelmuskler man använder! Jag har träningsvärk efter att ha cyklat runt en mil och det är mycket ovanligt!
Nå, då detta inte är ett elektronikprojekt har jag vald att lägga det under "Övrigt", det är kanske inte så intressant för speciellt många men JAG har haft kul med att bygga och kul med att cykla den och snart kan jag ha kul med att paddla kajak igen! Bra terapi efter en kall och lång vinter i skilsmässans tecken!