Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av vfr »

Automatiska gräsklippare, t.ex Automower, har ofta en begränsningsslinga runt tomten. Hur gör man för att felsöka en sådan när den har gått av? Förutsatt att man inte vet var den gått av. Eftersom det inte längre är en hel slinga så blir den ju lite svår att felsöka och försöka följa utan att riva upp hela tråden.

Teletekniker har ofta en tonsändare för att följa trådarna i installationer. Skulle en sådan kunna fungera? Den funkar väl genom att använda tråden som en antenn och behöver egentligen inte en hel slinga. Antar att marken används som ett jordplan.

Om vi antar att en sådan skulle kunna funka, finns det då någon som har tips på en färdig sådan som inte gör alltför stora hål i plånboken?

Alternativt tips på hur man bygger en egen sådan.

Edit: Nu börjar nog senildemensen slå till. Jag gjorde ju en tråd om just detta för två år sedan. Där föreslog AndLi (http://elektronikforumet.com/forum/view ... er#p340284) en tonsändare från Kjell. Någon som vet vilken detta är och om den fortfarande finns? Att bygga själv hade ju också fortfarande varit intressant om det finns lite tankar på hur man borde göra...

Edit igen: Hittade en (38098) på Kjell. Antagligen den som syftades. Kostar en 5-hundring, så det verkar ju klart överkomligt. Knappt någon mening att hålla på och bygga själv då.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av Glenn »

Säker på att det inte är sabotage ?

http://www.metro.se/2010/05/20/40231/ba ... sklippare/

:D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av JimmyAndersson »

"Bävern fick nog av robotgräsklipparens oljud. Så han dränkte den i en sjö."

"När Nisse kommit farande i sakta mak har bävern sett honom som en fiende, anfallit och sedan kastat honom på rygg i potatislandet"
"En förmiddag hittade Ulla-Britt Andersson sin robot än en gång på rygg, men denna gång i en sjö vid tomtens gräns."


:rofl


Intelligenta små djur dessa bävrar...
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av electronix »

http://en.wikipedia.org/wiki/Time-domain_reflectometer
Smidigt sätt att mäta avståndet till avbrott, överslag mm.
Här finns lite läsning, om du sedan söker runt lite på http://www.epanorama.net så bör det finnas någon enkel krets som du kan bygga och hänga på oscilloscopet, i vart fall så fanns det en lösning där förut :doh:

Edit: Hittade en länk. http://www.epanorama.net/circuits/tdr.html
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av B1n4ry »

TDR är ju kanon men inser att jag inte vet om TDR oxå fungerar på en enkelledare!?

//B1N4RY
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av electronix »

Spelar ingen roll om det är enkel ledare, det som mäts är "ekot" som alstras när testpulsen möter en avvikelse i ledaren, ekot kan observeras som ett just ett svagt eko av testpulsen på oscilloscopet.
Ekots karaktär är lite beroende av felet/avvikelsens art, t ex så ger en vattenskadad ledare ett lite annat eko än ett avbrott, osv osv.
Det borde ju inte vara alltför svårt att göra en testrigg med samma kabeltyp som i det aktuella fallet och simulera lite olika typer av skador.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av G-man »

Ohm mäta mot jorden kanske? man får ta ett par referensvärden på olika fuktighter och längd på en slinga så får man väl en fingervisning iallafall..
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av vfr »

Nu har jag inhandlat Kjells (eller rättare sagt Wellermans) tonsändare. I fredags på väg ner till tjejen så var jag inom Kjell i Halmstad och tog deras sista. Vidare så funderade jag på om jag kunde testa principen lite enkelt redan under helgen när jag inte har tillgång till klipparinstallationen, nyfiken som man är :) . Det visade sig vara enklare än jag trott! När jag berrättade för brorsan vad jag höll på med, så sa han att jag kunde få komma och felsöka på hans slinga. Han har också en sån gräsklipparslinga och hade avbrott på den väldigt lägligt.

Sagt och gjort. Igår satte vi igång. Lossa slingan från stationen, koppla ena änden till tonsändaren och sändarens andra pol till ett jordspett. Jodå, vi kunde detektera ton i kabeln. Vi konstaterade rätt snabbt var felet var, eftersom det dessutom var rätt tydligt. Det var ett stort hack i kanten på gräsmattan där även slingan bivit avsliten.

Vi lagade temporärt med en labbkabel och testade. Fortfarande avbrott. :? Märkligt...

Nu var ju iofs kardelerna väldigt angripna av oxid eftersom kabeln nog legat på det sättet hela vintern. Men hur vi vickade och prövade så blev det inte kontakt ändå. Då tog vi givetvis fram sändaren och detektorn igen för att se vad den sade. Mycket riktigt så indikerade den ton även förbi det tidigare avbrottsstället.

Vi fortsatte runt slingan med detektorn och hittade ett ställe till där den indikerade avbrott. Här var det inte alls lika uppenbart. Vi kunde iallafall se att det var någonstan på några centimeter när, och tog upp kabeln där och tittade. Jodå, tittade man närmare så såg man att det var ett hack i kabeln. Genom isoleringen på ena sidan, genom kardelerna men inte riktigt genom hela kabeln. Hmmm. Det här hade vi aldrig hittat utan tonsändaren. Vid en snabb titt så såg ju kabeln hel ut, t.o.m efter att vi fått upp den från backen.

Så kontentan är att det var en alldeles lysande test. :bravo: :waving: :happy: Mycket bättre än jag kunde önskat mig. Nu återstår bara att felsöka min egen slinga. Jag var inte hemma förrän vid 22-tiden igår, och då var det lite sent att gå ut och pilla med slingan. Det får bli ikväll!
Användarvisningsbild
jerjo2
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 februari 2006, 20:28:16
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av jerjo2 »

Vilket artikelnummer har den fantastiska tonsändare från Velleman?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av vfr »

Det stod väl i den gamla tråden, om jag inte minns helt fel.

Jag har nu haft ytterligare erfarenheter med den egna slingan och det är väl inte riktigt lika positivt. Problemet är nog brister i Wellemanprylen. Den är väldigt känslig och fångar upp saker ibland när man bara håller den i luften eller drar den längs marken. Man måste köra i tvåtonsläge för att få någon säkerhet alls i det. Det konstaterade jag redan igår. Fördelen igår, på brorsans grejor, var att kabeln gick synligt i dagen tillräckligt långa sträckor för att vi skulle hitta felet. Min slinga ligger lite djupare på en del ställen och då har den däremot svårt att hitta något alls. Jag misstänker att en riktig proffssökare hade gjort ett mycket bättre jobb här. Fast då handlar det ju om lite andra pengar...

Jag skall pröva lite mer och se om jag lyckas även här.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av vfr »

Nu har jag fixat det sista felet på min egen slinga också. :happy:

Jag var lite tveksam efter dom första testerna här hemma. Min slinga är bara synlig/åtkomlig på vissa ställen och jag tänkte att måste man nästan ha närkontakt så försvinner en stor del av poängen. Men en stor skillnad är ju att istället för att noggrannt granska varje centimeter av slingan, så kan man göra stickprov och felsöka enligt "halveringsmetoden". Det är ändå en stor vinst. Sedan så tror jag nog att en riktig proffssändare hade varit bättre på att detektera.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av danei »

Min laddare skriker bara när jag kopplar in slingan. Jag har inte mätt på den alls än.
Är det någon som har någon ritning på en enkel kabelsökare så att man kan försöka hitta avbrottet?
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av slft »

en vanlig am radio går att använda som "tonsökare" dock inte med samma precision

//Ola
paddan
Inlägg: 12
Blev medlem: 3 augusti 2013, 19:48:15

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av paddan »

Det finns ett företag i Solna som hyr ut utrustning för felsökning av slingor. Man kopplar ifrån slingan från ladd-stationen. Sätter ena änden på en basenhet som i sin tur är jordad i backen. Därefter går man med en trådlös enhet efter tomten för att se var kabelbrottet är. styrka o känslighet kan ställas in så man kommer exakt på vart kabelbrottet är. Den känner av kabeln även om den är nergrävd. Tror dom tar runt 300kr Hur enkelt som helst :-) Företaget heter Avloppskameran Stockholm http://www.avloppskameran.se
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av PeterH »

Nu är det sommar igen så jag väcker tråden...

Fungerar Biltemas kabelsökare för att hitta fel på slingan till robotklipparen? Någon som provat med gott resultat?

PS. jag har köpt en AM radio men den är bara skit, kanske fel band men ändå alldeles för dålig känslighet och volym... :|
Skriv svar