El-Gokart
Postat: 18 maj 2010, 20:10:12
Hej, jag och en klasskamrat håller på att bygga om hand gamla gokart till eldrift och göra den autonom såsmåningom.
Vi har hållit på en stund nu så jag tänkte dela med mig lite av projektet.
Jag kan börja att förklara vad den består av;
36V 800W motor från el-scooter.com
3 x 65Ah 12V bilbatteri från misab.com (Riktigt billiga, 325:- styck)
Drivning till motorn är bara 2 parallella mosfets(5mOhm styck) och en rejäl diod.
En enhet på ratten med 128x64 glcd och en pic18F4680 som styr den och en näve knappar.
En enhet vid motorn som genererar PWM, mäter hastighet med magnet+magnet sensor på bak-axeln.
Kommunikationen är rs485 och protokollet är nästan för enkelt, 2 byte, adress och data.
Fler enheter ska på när vi får ordning på automatiskt svängning/bromsning.
Idag byggde jag till så man kan backa genom 2st växlande relän, detta ska styras ev ena processorn så man från ratten kan backa.
Film på första testkörningen som inte något brann på:
Dock tog batteriet slut efter körningen så jag stack och köpte en laddare på biltema... Kineser.... 1 transformator och en diod brygga... Amperemetern hade inte ens egen spole, dem hade virat sekundären några varv extra runt mätaren.. Och inte kablar på insidan, allt var avklippta bitar lackad koppar tråd. Och säkringen gick när jag kopplade in den. Dessa kineser förvånar mig ännu.
Har dock inga bilder under byggandet ännu men ska börja ta lite kort på kommande moment.
Vi har hållit på en stund nu så jag tänkte dela med mig lite av projektet.
Jag kan börja att förklara vad den består av;
36V 800W motor från el-scooter.com
3 x 65Ah 12V bilbatteri från misab.com (Riktigt billiga, 325:- styck)
Drivning till motorn är bara 2 parallella mosfets(5mOhm styck) och en rejäl diod.
En enhet på ratten med 128x64 glcd och en pic18F4680 som styr den och en näve knappar.
En enhet vid motorn som genererar PWM, mäter hastighet med magnet+magnet sensor på bak-axeln.
Kommunikationen är rs485 och protokollet är nästan för enkelt, 2 byte, adress och data.
Fler enheter ska på när vi får ordning på automatiskt svängning/bromsning.
Idag byggde jag till så man kan backa genom 2st växlande relän, detta ska styras ev ena processorn så man från ratten kan backa.
Film på första testkörningen som inte något brann på:
Dock tog batteriet slut efter körningen så jag stack och köpte en laddare på biltema... Kineser.... 1 transformator och en diod brygga... Amperemetern hade inte ens egen spole, dem hade virat sekundären några varv extra runt mätaren.. Och inte kablar på insidan, allt var avklippta bitar lackad koppar tråd. Och säkringen gick när jag kopplade in den. Dessa kineser förvånar mig ännu.
Har dock inga bilder under byggandet ännu men ska börja ta lite kort på kommande moment.