Sida 1 av 2
Gnistbildning
Postat: 11 maj 2010, 15:01:25
av jerry
Jag har en liten fundering som jag skulle vilja ha svar på: Finns det något enkelt sätt att utveckla en gnista med ett vanligt 12v bilbatteri? Att lägga en metallbit över polerna är uteslutet!
Det jag tänkte på var att koppla in en tändspole till batteriet och ett tändspolen till ett tändstift. Det som får mig att grubbla är jordpulsen som fördelaren vanligtvis skickar till tändspolen. Jag hade tänkt mig en pulsgivare och då frågade jag Kjell & Company om deras pulsgivare
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 7660&path= klarar av att skicka jordpulser. Där blev jag hänvisad att fråga på detta forum. Är tacksam för seriösa svar

Re: Gnistbildning
Postat: 11 maj 2010, 17:52:15
av Icecap
Sånt byggde jag för en del år sedan, blev en kraftfull tändning till bilen men då styrd av fördelaren.
Du kan ta en 555'a (en timerkrets som är industristandard och tillverkas av MÅNGA), den kopplas till astabilt läge. Utgången driver sedan en N-MOSFET som i sin tur driver tändspolen. Ett tips är att välja en MOSFET som klarar 800V eller mer, detta är vad min mätning visade att spänningen kom upp på då jag experimenterade.
Någon diod eller snubberfilter ska INTE monteras på tändspolen, detta minskar gnistan.
På detta vis fick jag en blå Bosch standard tändspole att dra gnistor över 17 mm i luften. Behöver du värme i gnistan ska du koppla ett 4,7k högspänningsmotstånd i serie med högspänningen, då jag testade fattade kartong eld efter några sekunder när man höll det i gnistgapet. Testade olika värden på motståndet och just 4,7k var bäst.
Re: Gnistbildning
Postat: 11 maj 2010, 19:05:31
av hcb
>Behöver du värme i gnistan ska du koppla ett 4,7k högspänningsmotstånd i serie med högspänningen
Varför blir det så?
-U. Ndrande
Re: Gnistbildning
Postat: 11 maj 2010, 21:18:52
av Icecap
En gnista har negativ impedans (eller rättare ljusbåge), detta har jag testat då jag höll på med en automatsvets.
Utan motstånd laddas energin ut på mycket kort tid men med motståndet får man tydligen en impedanstillpassning som gör att energin urladdas över längre tid vilket i mina tester gjorde skillnaden mellan att slå hål i kartongen eller att tutta på illa kvickt.
Då jag testade samma saker i tändsystemet på min Volvo 245'a märkte jag att det fanns en skillnad, det var ett besvär att få tag på tändkablar med ren ledare i men jag fick kontakt med en kille från NKT som hade lite rester hemma i garaget, dom fick jag. Utan motståndet körde motorn OK men men motståndet gjorde en ganska kännbar skillnad, speciellt under låga varv och tung last.
Jag tänkte inte över det men upptäckte att jag kunde köra runt 5000 mil med normaltändstift utan att märka något, då jag råkade kolla gapet var det 1,6mm (normalt 0,8-1,0mm) och bilen startade och körde helt utan problem. Jag bytte stiften bara fördi de var ganska slitna men jag kunde nog ha kört många fler mil med dom utan problem.
Re: Gnistbildning
Postat: 12 maj 2010, 08:56:46
av hcb
Intressant. Jag trodde att tändkablarna med inbyggda motstånd enbart var för att minska RF-störningar, men det verkar vara mer komplicerat än så.
Re: Gnistbildning
Postat: 12 maj 2010, 09:15:50
av 4kTRB
Van de Graaff-generator och så driver du bandet med batterimatad motor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Van_de_Graaff-generator
Re: Gnistbildning
Postat: 12 maj 2010, 09:53:37
av Icecap
hcb: tyvärr har de kablar man kan köpa alldeles för hög motstånd till att ge en monster-tändning, de brukar ligga från 20k och upp till 100k, vid 20k är tändningen dålig och vid 100k är den usel.
Det gå att köpa tändningskabel med kopparledare, tyvärr är isoleringen klar PVC som torkar ut och spricker vilket är noll hjälp, de kablar är mest gjord för blöjraggare som optiktrimmer.
Till flygplan finns det dock skärmat kablar med bra och hållbar isolering till tändningen, billiga är dock inte första ordet man kommer på...
Re: Gnistbildning
Postat: 13 maj 2010, 10:24:50
av jerry
Icecap, jag förstår inte riktigt vad du menar att jag ska koppla? Har inte den allra bästa kunskapen.
Re: Gnistbildning
Postat: 13 maj 2010, 10:58:14
av blueint
Gnistan är väl av konstantströmsnatur. Och om man sätter ett motstånd i serie så får man strömbegränsning och därmed bestående process?
Testade att köra ström genom en tråd som glödde. Gick utmärkt med konstantström. För konstantspänning funkar det rätt kasst..

Re: Gnistbildning
Postat: 13 maj 2010, 14:47:38
av Andy
Re: Gnistbildning
Postat: 13 maj 2010, 16:22:12
av Icecap
Ser vettigt ut faktisk.
Dock är de 2 st 1N4005 intensivt idiotisk placerat, de har ingen funktion. Den som sitter mellan spolan och drain ska kortslutas, den andra ska spolas helt.
IRF640 är inte heller något speciellt bra val, den tål upp till 200V vilket är ganska klent om man menar allvar.
Det behövs en transistor som klarar 600V+ och helst 800V.
Om det behövs en "varm" gnista ska det sitta ett 4,7k motstånd i serie med gnistgapet, välj ett högspänningsmotstånd.
Re: Gnistbildning
Postat: 13 maj 2010, 22:57:28
av jerry
Det som är tänkt är att bensin ska antändas i ett rör

Re: Gnistbildning
Postat: 16 maj 2010, 12:24:21
av Andy
Hoppas ingen här blir åtalad för medhjälp till allmänfarlig verksamhet.

Re: Gnistbildning
Postat: 16 maj 2010, 16:45:23
av PF013
Det finns faktiskt ett brott som benämns
allmänfarlig ödeläggelse.

Re: Gnistbildning
Postat: 16 maj 2010, 22:08:12
av jerry
Det är bara ett litet experiment, ska ha det som antändning till en hemmabyggd jetmotor
