Sida 1 av 2

Trafolindning

Postat: 6 maj 2010, 23:33:23
av ebfr
Hej, någon som vet vad man ska fylla en kapslad, omlindad trafo med?
Har lindat om en nättrafo med 2x330 Volt. 2x6,3 och 5 Volt som jag tänkte gjuta in.
Tidigare var den fylld / isolerad med ngt. svart typ beck eller nå´t
:tumupp:

Re: Trafolindning

Postat: 7 maj 2010, 08:45:26
av prototypen
Man MÅSTE inte gjuta in trafon, spänningarna tyder på rörförstärkare och det brukar vara varma och torra prylar.
Ska du gjuta in så BÖR du vacumgjuta och då är det enklast om du lämnar bort det till en motorlindningsfirma som har vucumkammare.

Protte

Re: Trafolindning

Postat: 7 maj 2010, 10:27:31
av ebfr
Okej, jag har lackat och fixerat med shellack men tänkte ändå att man kunde fylla med något.
Den var ju "fylld" tidigare även om detta svarta föll i bitar när jag tog isär den. Kanske för att förhindra brum / vibration?

// Berra.

Re: Trafolindning

Postat: 7 maj 2010, 10:44:53
av prototypen
Fixering är ju bra, det kan hända om tråden inte är fixerad så ligger den och vibrerar med 50 eller 100 Hz och skaver hål på lackisoleringen.

Protte

Re: Trafolindning

Postat: 7 maj 2010, 17:46:17
av Henry
Vet nu inte exakt vad det där svarta är i din men i tex tändspolar till bilar så finns någon svart brunaktig knepig massa och i HV tändtransformatorn i oljebrännare så är denna fylld med vad faktiskt liknar ren tjära. Dessa material är som jag ser det till för att när trafon eller tändspolen blir varm så överförs värmen från lindingarna till denna massa som smälter och när sedan hela massan är smält så överförs värmen till höljet och vad jag gissar kyler på så sätt trafon på ett mer effektivt sätt än om den vore ingjuten i tex epoxi eller liknande.

Om massan har samma funktion i din trafo vad gäller värmeöverföring eller om det är till för att förebygga brum vet jag dock inte men är det för värmeöverföring så bör det väl då vara något likvärdigt man häller i om det finns risk för att trafon blir så pass varm att det behövs men vet dock inte på rak arm vad man kunnat använda.

Re: Trafolindning

Postat: 7 maj 2010, 18:00:42
av ebfr
Har varit och köpt Polyuretanharts på ELFA tvåkomponents som blir halvhårt. :roll:
Hoppas det blir bra.

Bild på bobinen innan ihopmontering.
DSC00570.JPG
Trafon monterad (utan plåtkåpor)
Trafo utan kåpa.JPG

Kanske skulle lägga upp mitt "projekt" på forumet då jag dokumenterar allt med bilder. (stereoförstärkare med 4 EL84, 4 ECC83 2 ECF80 och 1 GZ34 med inbyggt RIAA-steg.)

Re: Trafolindning

Postat: 8 maj 2010, 15:48:02
av ebfr
Klar!! Provkörd, helt ok.
DSC_0052-Edit.jpg

Re: Trafolindning

Postat: 9 maj 2010, 20:02:10
av prototypen
Trådarna som går tvärs lindningen alltså när tråden ska ut genom boobinen från den inre änden av lindningen, den BORDE haft en bit isolerslang på sig så det inte skaver hål på lacken. Men nu är det för sent, hoppas det fungerar ändå.

Protte

Re: Trafolindning

Postat: 9 maj 2010, 21:27:06
av ebfr
Jag lade faktiskt en bit isolering emellan innan jag täckte med sista lagret papper
(det hände lite mellan de två sista bilderna) :happy: :madmodder:

Re: Trafolindning

Postat: 10 maj 2010, 02:56:37
av Henry
Blev ju fint det där. Förresten att ta av alla lamellerna i kärnan, om man inte har turen att det är en delbar variant förstås, tar inte för sällan längre tid än vad man kan tro och är lite smådrygt. :?

Re: Trafolindning

Postat: 10 maj 2010, 13:54:00
av Nerre
Är den lackad är det ju ett rent h-e at få isär dem... Förr brukade vi "blada" isär trafos för att kolla isolationsavstånd men numera skickar vi dem oftast på vattenskärning istället. Fast inte alltid snittet hamnar på rätt plats där.

Re: Trafolindning

Postat: 10 maj 2010, 18:01:36
av ebfr
Den här trafon var så gammal och torr att det var nästan bara att skaka isär den :badgrin:
Trots att E och I låg varannan från olika håll :D
DSC00555.JPG

Re: Trafolindning

Postat: 10 maj 2010, 18:03:59
av bearing
Skulle man inte kunna värma sönder lacken i t.ex en ugn på 275 grader? eller behövs högre temperatur?

Re: Trafolindning

Postat: 10 maj 2010, 18:13:48
av ebfr
Om inte annat så blir det kanske mjukare, MEN....det kommer att lukta skit i hela köket... :lol:
Vet av egen erfarenhet från när jag skulle värma i lager i motorhalvorna till min moppe (på 70-talet)
utan att rengöra noga från gammal olja.

Re: Trafolindning

Postat: 10 maj 2010, 20:05:40
av Norpan
Värmer du till 140-180 grader kan du i de flesta fall plocka sönder trafoplåtarna medans de är varma.
Värmer man så det börjar kola eller bli svartbränt är det risk att det isolerande skiktet mellan plåtarna försvinner så det blir i princip en massiv järnbit istället.