Fjäderbelastad gripklo

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av POS »

Jag slänger ut en fråga här för att se om jag kan få några ideér att jobba vidare på.
Det jag tänkt bygga är en gripklo med en dc-motor och ändlägesbrytare, det som jag vill ha hjälp med ideér till är själva
gripfunktionen.

Så här har jag tänkt att den ska fungera, Klon går mellan fullt öppen och fullt sluten men om det tar tag i nått ska den gripa tag om saken och belasta lagom hårt med hjälp en fjäder eller liknande, men det sak inte vara ytan som tar tag som ska vara fjädrande :humm:
Alltså den ska kunna ta tag i allt som får plats men trycka ungefär lika hårt på allt oavsett storlek och alltid stängas av i slutet läge oavsett om den har last eller inte så motorn inte står och går.

Det var lite svårt att förklara utan bilder men hoppas ni hänger med. :)
Senast redigerad av POS 3 maj 2010, 22:47:54, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av POS »

Gjorde en paintbild som inte säger så mycket...

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=dc2010101915Pbc9b
Bild
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av PeterH »

Om du sätter en fjäder mellan klon och dragfunktionen? T.ex. om du har en kolv (pneumatisk eller hydraulisk) som drar ihop klon sätter du en lagom stark (kanske ställbar) dragfjäder mellan, hela klon kan öppnas av ytterligre fjädrar. Man kan också tänka sig att man mäter trycket på kolven och på det sättet avgör hur hårt den klämmer, genom att kombinera detta med ändlägesbrytare vet man inom vilket område det ökade trycket mäter klämstyrka och inte bara att klon är helt ihoptryckt.

Vi vet ju inget om storlek på det hela, budget och användningsområde. Blir ju enklare med idéer om man vet vad det skall användas till :vissla:
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av limpan4all »

Låt en stegmotor stå för klämningskraften, genom att variera strömmen så varierar du klämkraften.
Super7
Inlägg: 201
Blev medlem: 4 februari 2010, 22:00:18
Ort: Häggeby

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av Super7 »

Att mäta strömmen som motorn drar kanske kan ge ett hum om hur hårt den klämmer ihop gripklon?
i idealfallet så är väl strömmen lika stor från öppet till stängt, kanske inte så i verkligheten men då kanske det går att i någon intelligent motorstyrning avgöra ex.vis via tid att nu har klon stängt sig i x milliSekunder och strömmen får vara max y mA...

Kan inte alls detta men kan inte heller låta bli att spåna lite....
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av POS »

Storleken kan vi sätta till att den ska kunna ta en ölburk i storlek och vikt.
PeterH: Det är som du tänker som jag ungefär vill ha men gärna med en växlad dc-motor.

Limpan: Stegmotor är det lätta alternativet och lite dyrare, det blir drivkort och motor som kostar 50ggr med än en dcmotor
och projektet som det är tänkt till har inte plats för fler stegmotorer :)

Super7: Jag är ute efter en smart mekanisk lösning, ideén är bra men inte det jag söker.


Nån som sett nått och har en länk kanske?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av grym »

storlek?

funkar ju med utväxlade gummiband till hydralik beroende på vilken storlek och kraft du vill ha
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av POS »

Som jag skrev: Storleken kan vi sätta till att den ska kunna ta en ölburk i storlek och vikt.

grym, länk eller bild så jag fattar?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av grym »

utväxlad gummiband?

på vilket sätt som helst bara du inte tänjer gummibandet mer än ca 20-40% av sitt arbetsområde
exempelvis via två bryttrissor
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av PeterH »

POS, du skriver "vi kan sätta storleken och vikten till en ölburk", om det ÄR en ölburk du vill flytta så kan det finnas andra sätt att lösa det på. T.ex. så har ölburkar en kant överst som man kan "haka" fast i (det går åt mindre kraft), har man stor kraft så är det bättre att greppa just på denna kant eftersom en burk är hållbarast vid denna kant, då kanske man inte behöver någon fjäderbelastning alls...

Men som sagt, det är lättare att fundera ut något om man vet vad det gäller... Är t.ex. ditt objekt lika mjukt som en ölburk eller har den speciellt känslig yta? Om det är så att objekten alltid är lika stora skulle jag gjort "gripklon" som ett rör med en slits, drar man ihop slitsen blir röret så pass mycket mindre att burken fastnar utan att ta skada (en större yta fördelar trycket och tenderar att skada mindre). Se bild nedan...

Förtydligande: Röret som används har något större innerdiameter än objektet som skall lyftas. Skåran i väggen görs så bred att det går att trycka ihop röret tills det greppar objektet. Motor fäst på ena sidan av skåran, och mothåll på den andra sidan. Mothållet har ett gängat hål och axeln är gängad med motsvarande gänga. Motorn kan vara en stegmotor eller DC motor. Vill man lyxa kan man montera en ställskruv som hindrar att röret dras ihop mer än tillåtet. Är objektet halt kan insidan kläs med lämpligt material (bitar av sämsskinn eller annat material med hög friktion). Man kan i denna lösning också tänka sig att byta ut motor mot något annat (solenoid, pneumatisk cylinder, linjärt ställdon eller annat som kan göra en linjär rörelse)

Bild

Edit: lagt till förtydligande bild och text.
Senast redigerad av PeterH 4 maj 2010, 12:33:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av orvar-e »

Hur stor får den här gripklon vara ....

Jag skulle nog försöka göra så att jag skaffar en vantskruv av lämplig storlek. Försöker fixa en axel med en gänga som gängas med sols och den andra motsols iaf, och ansluter en motor på ena sidan. Se bilden...... inte den vackraste precis. :)
Så klart får du sätta kullager på varje sida av skruven, och nån lämplig bussning så att det inte blir byrolådeeffekt på gripklona.

Bild
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av H.O »

En DC-motors moment står i direkt proportion till strömmen genom lindningen. Kör den på konstant ström så får du konstant moment men motorns hastighet varierar med belastningen. Så länge gripfunktionen är "linjär" (likt vantskruv modellen etc) så får du samma gripkraft oavsett hur stor "grej" den greppar om. EDIT: Bortsett från att förluster pga friktion etc i skruven ökar vid ökad "gripkraft".

En LM317T eller L200CV kopplad som konstant-ström generator borde funka.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av POS »

Tack för förslagen.
Gripklon ska vara universal och inte alltid greppa samma saker och inte ölburkar det var bara för att beskriva storlek och tyngd.

Jag ska nog fundera vidare och kolla på vantskruvsmodellen kanske i kombination meb H.O´s förslag.
Förhoppningsvis kommer resultatet i en byggtråd i framtiden.

En fördel med vantskruv är ju att den kan gripa med kraft utåt och ta invändigt i saker och det är mycket bra.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av jojje »

Du kan inte göra som Jesper har gjort här, men sätta in en fjäder som begränsar trycket?
Den kan även gripa utåt. På sista sidan finns även en film.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=35058
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Fjäderbelastad gripklo

Inlägg av POS »

Det skulle bli perfekt men det förutsätter att frågorna nedanför har rätt svar.

En stegmotor förstår jag att jag kan bestämma på mm vart den ska stanna och greppa samma sak med ett servo men med en dc-motor och ändlägesgivare gör klon öppen eller sluten det är därför jag vill ha en fjädrande funktion.

Eller kan jag ha dc-motorn stå och trycka ihop klon när det är last, är det vettigt?
Skriv svar