Löparbands spelande
Postat: 15 april 2010, 22:16:22
Hej,
Jo, jag har arbetat på http://treadgaming.blogspot.com/ ett tag nu, och just nu försöker jag lösa ett problem som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.
I princip så handlar det om att analogt kunna styra en spelare i ett spel genom att man går på löparbandet. Tidigare har jag använt en vanlig mus, libUSB och lite mjukvara för att få det att fungera som om man tryckte på tangentbordet. Musen tejpades på löparbandet, och när man kom upp i en viss hastighet skickades exempelvis knappen "W". Detta gjorde då att man gick framåt i ett FPS spel. Men nu vill jag få till så att man kan skicka en analog signal istället. Och, eftersom det är mest strul att försöka lösa det i mjukvara (kan inte installera libUSB 1.0 drivrutiner korrekt i Windows 7), och eftersom spel inte bryr sig om vilken mus man använder (spelen agerar även på musen som används under löparbandet), så tänkte jag lösa detta med ett hemmagjort hårdvara bygge! Dock är jag ny med hårdvara bygge, så jag behöver lite hjälp här.
Som det ser ut nu så lutar det åt att använda Teensy ( http://www.pjrc.com/teensy/index.html ). Sen så är frågan med resten. Någon här som kan ge mig tips hur vad för hårdvara jag borde köpa? Passiv Infraröd Sensor? Fotodiod? Direktlänk till elfa.se eller nått uppskattas. Jag vill ha ett enkelt sätt att kunna läsa in hastigheten på rullbandet. Antingen då genom att hårdvaran är snabb och relativt känslig och kan få ut skillnader på korta avstånd, eller i värsta fall, att jag får sätta dit vita remsor, som man kan använda för att mäta hastigheten...
Vidare var det tänkte att simulera/emulera en XBox 360 kontroll (närmare bestämt den vänstra analoga thumbstick). Dvs, ta input från vad nu passar bäst, köra igenom lite kod, och USB in i datorn! Spel tror det är en Xbox 360 kontrolls data som kommer in... Naturligtvis tar jag gärna emot andra tips för lösning här.
Tack,
Chillance
Jo, jag har arbetat på http://treadgaming.blogspot.com/ ett tag nu, och just nu försöker jag lösa ett problem som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.
I princip så handlar det om att analogt kunna styra en spelare i ett spel genom att man går på löparbandet. Tidigare har jag använt en vanlig mus, libUSB och lite mjukvara för att få det att fungera som om man tryckte på tangentbordet. Musen tejpades på löparbandet, och när man kom upp i en viss hastighet skickades exempelvis knappen "W". Detta gjorde då att man gick framåt i ett FPS spel. Men nu vill jag få till så att man kan skicka en analog signal istället. Och, eftersom det är mest strul att försöka lösa det i mjukvara (kan inte installera libUSB 1.0 drivrutiner korrekt i Windows 7), och eftersom spel inte bryr sig om vilken mus man använder (spelen agerar även på musen som används under löparbandet), så tänkte jag lösa detta med ett hemmagjort hårdvara bygge! Dock är jag ny med hårdvara bygge, så jag behöver lite hjälp här.
Som det ser ut nu så lutar det åt att använda Teensy ( http://www.pjrc.com/teensy/index.html ). Sen så är frågan med resten. Någon här som kan ge mig tips hur vad för hårdvara jag borde köpa? Passiv Infraröd Sensor? Fotodiod? Direktlänk till elfa.se eller nått uppskattas. Jag vill ha ett enkelt sätt att kunna läsa in hastigheten på rullbandet. Antingen då genom att hårdvaran är snabb och relativt känslig och kan få ut skillnader på korta avstånd, eller i värsta fall, att jag får sätta dit vita remsor, som man kan använda för att mäta hastigheten...
Vidare var det tänkte att simulera/emulera en XBox 360 kontroll (närmare bestämt den vänstra analoga thumbstick). Dvs, ta input från vad nu passar bäst, köra igenom lite kod, och USB in i datorn! Spel tror det är en Xbox 360 kontrolls data som kommer in... Naturligtvis tar jag gärna emot andra tips för lösning här.
Tack,
Chillance