Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad
Postat: 8 april 2010, 23:14:53
Hej alla elektronikvänner!
Jag gjorde mitt första inlägg för några timmar sedan i jobb-kategorin (jag söker alltså jobb) och blev ombedd att skapa en ny tråd om mitt examensarbete där jag byggt ett styrsystem som möjliggör skogsmaskinskörning med en Sony PlayStation Dualshock 3 gamepad (och i princip vilken annan USB HID enhet som helst).
Lite kort om projektet:
Jag ville pröva något nytt och eftersom man är en gammal "bondlurk" med generna i både skogs- och jordbruksträsket så fick det bli en elektroniklösning inom den branschen. Min bror är skogsentreprenör och klagade på värk i axlar och armar så då var det ju inte mycket annat att göra än att sätta igång och bygga. Ska jag vara ärlig så kan man ju så här i efterhand ifrågasätta om systemet verkligen är användbart, men det är en annan fråga som man kan diskutera. Examensarbetet har trots allt varit otroligt roligt, lärorikt och framför allt tidskrävande.
Systemet består av tre AVR processorer, 10 DC utgångar (pwm:ade), 16 on/off utgångar, RS232 interface, 2 st USB Host interface, 2 st Bluetooth interface (hade lite hopp om att kunna koppla upp mig mot blåtanden i gamepaden men det gick inte), tre mönsterkort och lite annat krimskrams. Eftersom jag inte lyckades ansluta trådlöst mot gamepaden byggde jag två lådor med blåtandskommunikation emellan:
- en liten låda med en AVR MCU, ett USB interface mot gamepaden och en blåtandsmodul
- en stor låda med bla 2 AVR MCU, USB interface (om blåtanden skulle krångla) och en blåtandsodul
Den stora lådan kommunicerar med skogsmaskinen via massor med kablar, och kommunikationen mellan den lilla och den stora lådan sker alltså trådlöst via blåtandsmodulerna.
Vi har testat systemet i skogen och fällt cirka 20 träd med gamepaden som manöverdon. Jag har försökt engagera någon skogsmaskinstillverkare och få någon att fastna för idéen men det har hittills gått trögt. Någon som har någon bra idé kring vad jag ska göra av systemet nu när jag är klar? Vet ni någon som kan vara intresserad av detta "realityspel"?
Lite bilder finns på http://www.melgos.se (jag startade ett litet företag för att kunna göra avdrag på utläggen) och några bilder läggar jag in här:
Den "stora lådan"

Den "lilla lådan"

Skogsmaskinen

Så här såg det ut

En av blåtandsmodulerna

Bara för jag gillar elektronik var jag tvungen att även bygga om ett labyrintspel med två servon. Man styr labyrinten med ena joysticken eller med rörelsesensorerna i gamepaden. Labyrinten följer alltså gamepadens "vinkel".

Ja det var lite kort om mitt examensarbete. Ha en trevlig dag allesammans! Och vet ni någon som behöver detta, eller mig (se min jobbsökningstråd i den kategorin) så hör gärna av er!
MVH
millen
Jag gjorde mitt första inlägg för några timmar sedan i jobb-kategorin (jag söker alltså jobb) och blev ombedd att skapa en ny tråd om mitt examensarbete där jag byggt ett styrsystem som möjliggör skogsmaskinskörning med en Sony PlayStation Dualshock 3 gamepad (och i princip vilken annan USB HID enhet som helst).
Lite kort om projektet:
Jag ville pröva något nytt och eftersom man är en gammal "bondlurk" med generna i både skogs- och jordbruksträsket så fick det bli en elektroniklösning inom den branschen. Min bror är skogsentreprenör och klagade på värk i axlar och armar så då var det ju inte mycket annat att göra än att sätta igång och bygga. Ska jag vara ärlig så kan man ju så här i efterhand ifrågasätta om systemet verkligen är användbart, men det är en annan fråga som man kan diskutera. Examensarbetet har trots allt varit otroligt roligt, lärorikt och framför allt tidskrävande.
Systemet består av tre AVR processorer, 10 DC utgångar (pwm:ade), 16 on/off utgångar, RS232 interface, 2 st USB Host interface, 2 st Bluetooth interface (hade lite hopp om att kunna koppla upp mig mot blåtanden i gamepaden men det gick inte), tre mönsterkort och lite annat krimskrams. Eftersom jag inte lyckades ansluta trådlöst mot gamepaden byggde jag två lådor med blåtandskommunikation emellan:
- en liten låda med en AVR MCU, ett USB interface mot gamepaden och en blåtandsmodul
- en stor låda med bla 2 AVR MCU, USB interface (om blåtanden skulle krångla) och en blåtandsodul
Den stora lådan kommunicerar med skogsmaskinen via massor med kablar, och kommunikationen mellan den lilla och den stora lådan sker alltså trådlöst via blåtandsmodulerna.
Vi har testat systemet i skogen och fällt cirka 20 träd med gamepaden som manöverdon. Jag har försökt engagera någon skogsmaskinstillverkare och få någon att fastna för idéen men det har hittills gått trögt. Någon som har någon bra idé kring vad jag ska göra av systemet nu när jag är klar? Vet ni någon som kan vara intresserad av detta "realityspel"?
Lite bilder finns på http://www.melgos.se (jag startade ett litet företag för att kunna göra avdrag på utläggen) och några bilder läggar jag in här:
Den "stora lådan"

Den "lilla lådan"

Skogsmaskinen

Så här såg det ut

En av blåtandsmodulerna

Bara för jag gillar elektronik var jag tvungen att även bygga om ett labyrintspel med två servon. Man styr labyrinten med ena joysticken eller med rörelsesensorerna i gamepaden. Labyrinten följer alltså gamepadens "vinkel".

Ja det var lite kort om mitt examensarbete. Ha en trevlig dag allesammans! Och vet ni någon som behöver detta, eller mig (se min jobbsökningstråd i den kategorin) så hör gärna av er!
MVH
millen