Hejsan
kanske någon här som känner till en bra LED-drivare i DIL kapsling (då jag ska löda och montera för hand så vill jag ha en stor kapsel).
Krav:
Driva 3st vita LED med 20mA (1 utgång)
Matningsspänning 12V
innehålla enable så jag kan stänga av / slå på med extern sensor
Den jag försökte med själv är en LM3590
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 326706.pdf
Problemet med den är att den är i en SOT23-5 kapsel, hur trevligt som helst när man sätter den på ett kretskort, inte lika trevligt att löda för hand.
Letat runt på farnell, swechtrading, elfa efter en likande LED drivare i DIL-kapsel, men utan resultat. Hoppas någon här kan hjälpa till!
Egentligen måste jag inte ha en LED-drivare, eftersom det ska vara ett enkelt drivsteg funderar jag på att köra en komparator med en referensspänning på ena ingången som ligger som en lagom tröskelspänning och enkelt bara lägga ett strömbegränsande motstånd, fördelen med en enable-krets är ju att man behöver inte oroa sig över läckströmmar så att lysdioden lyser "lite" även när den är avslagen.
LED-drivare i DIL kapsel
Re: LED-drivare i DIL kapsel
Du skriver att du har 12 V matningsspänning. Då antar jag att det är en stabil 12 V från nätaggregat etc. Varför vill du då reglera strömmen? Du kan ju räkna ut ett strömbegränsande motstånd som ger dig rätt ström från början, och styra av/på med en enkel transistor. Hyvudsyftet med sådana drivers är om man vill driva vita leds från låg spänning. Beroende på vad du har för spänningsfall på dina lysdioder kanske detta behövs (vita/blåa brukar väl vara runt 3,5 - 4,5 V?).
Förresten, om du precis har läst "absolut max 20 mA" i lysdiodernas datablad bör du nog halvera detta.
Förresten, om du precis har läst "absolut max 20 mA" i lysdiodernas datablad bör du nog halvera detta.
-
Har du en stabil 12V? Då skulle jag gjort det väldigt enkelt och bara använt en transistor och en resistor.
Skulle inte det fungera?
Edit. Var lite sent ute!
Skulle inte det fungera?
Edit. Var lite sent ute!
man kan tro att det var så enkelt.
Men det som styr transistorkretsen idag är en IR-sensor som jag inte riktigt får till att helt stänga av och slå på fullt till dioderna.
Kopplingsschema:

http://pici.se/571758/?size=fullsize
IR-sensorn känner av när något kommer nära och kommer då att tappa resistans, därmed kommer PNP'n släppa igenom som i sin tur för uppfröstärkt med en NPN för att få så distinkt som möjligt.
Problemet är att jag vill bara detektera "lite grand" och det är därför jag funderade på en lösning med en enable eller kompatator för att få en bra "on/off" vid en specifik spänning.
Det är inte allt lätt att få spänningsnivåerna dit man vill med billiga transistorer
Har du en billig och bra lösning så shoot!
Men det som styr transistorkretsen idag är en IR-sensor som jag inte riktigt får till att helt stänga av och slå på fullt till dioderna.
Kopplingsschema:
http://pici.se/571758/?size=fullsize
IR-sensorn känner av när något kommer nära och kommer då att tappa resistans, därmed kommer PNP'n släppa igenom som i sin tur för uppfröstärkt med en NPN för att få så distinkt som möjligt.
Problemet är att jag vill bara detektera "lite grand" och det är därför jag funderade på en lösning med en enable eller kompatator för att få en bra "on/off" vid en specifik spänning.
Det är inte allt lätt att få spänningsnivåerna dit man vill med billiga transistorer

Har du en billig och bra lösning så shoot!
Ja, med den informationen blir det lite annorlunda. Jag hade fått för mig att du ville reglera strömmen till LED:arna.
Ditt bästa val är en komparator med open collector-utgång. Tänkte säga LM339 men du behöver ju inte en fyrdubbel. Du kan sätta en pot på den ena ingången så kan du justera in omslagspunkten exakt. Hysteres går att åstadkomma också, om du vill ha det.
EDIT: Se till att den komparatorn du väljer klarar 20 mA, om du nu ska ha så mycket.
Ditt bästa val är en komparator med open collector-utgång. Tänkte säga LM339 men du behöver ju inte en fyrdubbel. Du kan sätta en pot på den ena ingången så kan du justera in omslagspunkten exakt. Hysteres går att åstadkomma också, om du vill ha det.
EDIT: Se till att den komparatorn du väljer klarar 20 mA, om du nu ska ha så mycket.
Ja blir till att testa med en komparator.
Quad får den gärna vara då jag i slutändan kommer behöva 8 st
Ska ta och leta lite och se vad man kan hitta.
20mA behövs för att få lysdioderna att lysa ordentligt (varmvita är ju lite tjinikiga)
Quad får den gärna vara då jag i slutändan kommer behöva 8 st

Ska ta och leta lite och se vad man kan hitta.
20mA behövs för att få lysdioderna att lysa ordentligt (varmvita är ju lite tjinikiga)