Sida 1 av 3

Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 22 mars 2010, 19:10:52
av choppertony
DrivkraftensChopper är ett Projekt jag vill berätta ett par rader om. Visst e de lite elektronik i projektet men det är så mycket mer.

Vi bygger en chopper som skall auktioneras ut i slutet av Maj. Alla pengarna skall Cancerfonden få! Den skall visas på Elmia i Påsk. Den är till 99.5% klar. Se den här
för stor bild..

Jag hoppas ni stöttar oss och sprider informationen om att vi finns. Jag vet att det inte är tillåtet med reklam här, men det handlar om dina och mina, nära och käras liv. Kanske ditt!

Det lär synas snyggare bilder framöver när vi bara fått en fotograf på plats.

Projektets hemsida är http://www.drivkraftenschopper.se

Om denna tråd skall ligga någon stans så är det väl under PROJEKT :)

Rubrik (var: DRIVKRAFTEN) ; bildbredd >700 ! /adm

Re: DRIVKRAFTEN

Postat: 22 mars 2010, 19:15:45
av danei
Det är okej med reklam, bara det är öppet.

Men om den ligger i projekt så ska det ju vara en projekttråd också..... Den ser vi gärna. :)

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 23 mars 2010, 13:39:20
av Illuwatar
Snygg hoj

Men som sagt, visa upp med bilder hur den byggdes. Efter att ha sett i princip varenda OCC-avsnitt på Discovery Channel, så vore det skoj att se något liknande från en svensk byggare, om än i stillbilder. Och som sagt, i en projekttråd skall ett projekt "redovisas". Det räcker inte bara med slutresultatet...

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 23 mars 2010, 13:56:38
av mcrj
Fan så snygg mera bilder tack.

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 23 mars 2010, 17:07:18
av Glenn
Är inte så mycket för choppers normalt men den där var byggd av nån med bra smak :)

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 23 mars 2010, 17:33:01
av E85
Grym :)
Är inte bakskärmen lite kort?

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 23 mars 2010, 20:03:03
av choppertony
Det spelar ingen roll om man blir blöt på hela ryggen. Bara man ser tuff ut *L*
Det finns lite bilder på http://www.drivkraftenschopper.se/album.htm
Jag skall försöka sammanställa alla bilder jag har och göra ett album framöver.
Det finns oxå en del bilder men inte så många på våran blog. Men den kan vara ganska
jobbig att leta i. Tack för att ni tycker det ser bra ut. :)

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 23 mars 2010, 20:25:56
av jojje
Ursäkta att jag lägger näsan i blöt, men brukar inte drivningen sitta på vänster sida?

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 23 mars 2010, 22:14:44
av Illuwatar
Är nog den vanligaste konfigurationen, ja - just därför blir det lite sport att bryta mot mängden... har sett detta med "right-side drive" på OCC-hojar (bland annat). Gör som elektronen - gå mot strömmen...

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 24 mars 2010, 08:07:25
av gotis
Nja, handlar nog om hållbarhet kontra fett bakhjul.

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 24 mars 2010, 08:20:12
av Gimbal
Ja det var en kort bakskärm, man får nog tänka på vad man har på sig innan man åker en sväng med den där så man inte blir allt för överraskad om bakhjulet får tag i jackan.

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 24 mars 2010, 08:21:11
av bearing
Jag kan inte se hur valet höger-/vänsterdrivning har med hållbarhet att göra.

Hojar med högerkedja/-rem finns, som sagts. BMW har några. Honda har faktiskt gjort fabriksracers med högerkedja, Honda RS250R i början av nittiotalet. Jag tror kedjan ligger på vänster sida av konvention. En konvention som kan ha börjat med att man placerat kicken på höger sida. Men det finns motorcyklar med kicken på vänster sida också.

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 24 mars 2010, 10:17:43
av gotis
Krångligt att förklara men med ett bredare bakhjul måste växellådan flyttas för att hjulen ska ligga i linje, och det ger större belastningar på utgående axel på motorn. originaldrevet sitter mellan växellådan och kopplingen på samma utgående axel som kopplingscentrumet.

Right Side Drive Transmissions

The Right Side Drive transmissions were developed for wide size tire (250 series) and are best suited for high performance engines. Hydraulic and clutch type side cover. Specially designed cam for smooth shifting with bronze shifting fork.

The Right Side Drive (RSD) transmission, when mounted in a custom RSD frame will allow the use of a super wide rear tire without offsetting the engine.

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 24 mars 2010, 10:59:31
av Glenn
Fast det beror ju isåfall mer på att motorn man valt råkar ha utgående axel på ena sidan ?

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Postat: 24 mars 2010, 12:07:01
av gotis
Mycket riktigt och nu talar vi om HD som i detta fallet och då finns utgående axel på vänster sida.