Sensor för virtual reality handske
Postat: 21 mars 2010, 08:57:40
Det här är en funderig jag tuggat på från och till i många år, men inte kommit vidare. Slänger fram det här ifall någon har nåt bra förslag.
Lite brakgrund:
Min tidigare stora hobby har alltså varit att bygga realtids 3D motorer. Jag var aktiv i demo-scenen ett antal år. Från denna tid har jag ännu en (om jag får säga det själv) ganska kompetent 3D motor för OpenGL. T.ex. har den s.k. "skin/bones animering", dvs att en 3D karaktär består av ett skelett (bones) och ett skinn. När man vrider och flyttar skelettdelar, påverkar det skinnet runtomkring så att det ser realistiskt ut. Den sista grejen jag implementerade i motorn (förrän jag la av) var att sätta in diverse "krokar" till alla objekt som går att animera. Dvs genom att ange ett specifikt objekt i dess objekthierarki (path) kan man justera dess relativa position eller rotationsvinkel, t.ex. Detta var tänkt att ge animatörerna extra flexibilitet att synka små detaljer i animationer till musiken när de sätter ihop ett demo.
Nu till min fundering:
Jag har länge sökt någon form av sensor med vilken jag kunde bygga en virtual reality handske. Det är främst fingrarnas krökning jag vill mäta i realtid och givetvis koppla ihop med ett motsvarande 3D objekt (med skin/bones animering) i datorn. Problemet är att hitta nån liten och smidig sensor som enkelt kunde sättas på en handske. Jag fantiserar om nån form av "omvänd bimetall" sensor, dvs man har två tunna material som när man böjer dem tillsammans kan man mäta upp en resistansskillnad eller liknande. Nåt material som ändrar nån mätbar parameter vid töjning t.ex... Nån hög precision har jag inte behov av.
Idéer på "sensor" eller material mottages med tacksamhet.
Lite brakgrund:
Min tidigare stora hobby har alltså varit att bygga realtids 3D motorer. Jag var aktiv i demo-scenen ett antal år. Från denna tid har jag ännu en (om jag får säga det själv) ganska kompetent 3D motor för OpenGL. T.ex. har den s.k. "skin/bones animering", dvs att en 3D karaktär består av ett skelett (bones) och ett skinn. När man vrider och flyttar skelettdelar, påverkar det skinnet runtomkring så att det ser realistiskt ut. Den sista grejen jag implementerade i motorn (förrän jag la av) var att sätta in diverse "krokar" till alla objekt som går att animera. Dvs genom att ange ett specifikt objekt i dess objekthierarki (path) kan man justera dess relativa position eller rotationsvinkel, t.ex. Detta var tänkt att ge animatörerna extra flexibilitet att synka små detaljer i animationer till musiken när de sätter ihop ett demo.
Nu till min fundering:
Jag har länge sökt någon form av sensor med vilken jag kunde bygga en virtual reality handske. Det är främst fingrarnas krökning jag vill mäta i realtid och givetvis koppla ihop med ett motsvarande 3D objekt (med skin/bones animering) i datorn. Problemet är att hitta nån liten och smidig sensor som enkelt kunde sättas på en handske. Jag fantiserar om nån form av "omvänd bimetall" sensor, dvs man har två tunna material som när man böjer dem tillsammans kan man mäta upp en resistansskillnad eller liknande. Nåt material som ändrar nån mätbar parameter vid töjning t.ex... Nån hög precision har jag inte behov av.
Idéer på "sensor" eller material mottages med tacksamhet.