En tråd med Spice modeller?
En tråd med Spice modeller?
Jag tycker forumet borde ha en tråd med spice modeller.
Det går hitta många modeller ganska enkelt medans en
del är lurigare att leta upp. Vore inte det bra?
Det går hitta många modeller ganska enkelt medans en
del är lurigare att leta upp. Vore inte det bra?
Re: En tråd med Spice modeller?
Ja man frågar efter en modell här och någon som hittar den lägger in den i wikin?
Frågan är då bara, finns det något server utrymme att lägga upp filer på?
Räcker kanske med länk till vissa modeller och hela bibliotek?
Tror inte många här på forumet behöver specifika SPICE-modeller för sina experiment. Själv använder jag bara generella modeller. Många som laddar ner SPICE-modeller från tillverkarna har nog inte ens koll på vad modellen egentligen gör och det är väldigt dumt. Man hör ibland att en modell inte är säkrare än vad man gör den till, men jag säger som Bob Pease att det tom kan vara värre när SPICE ljuger för en.
Kan i och för sig stämma. Vill man ha tex en BC550C så går det lika bra
att simulera med en BC547C. Fast det finns i och för sig andra saker med
spice som också kan vara intressant. Speciella knep och trix för att få till
speciella funktioner som man inte hade en aning om. En sån tråd vore bra.
att simulera med en BC547C. Fast det finns i och för sig andra saker med
spice som också kan vara intressant. Speciella knep och trix för att få till
speciella funktioner som man inte hade en aning om. En sån tråd vore bra.
Fast det jag menar är att en modell från tillverkaren för t.ex BC550C är troligtvis väldigt enkel. Har man koll på vad man gör skriver man själv in dom parametrarna som är nödvändiga för sin analys. Att samla på sig en massa SPICE-modeller och tro att dom ska fungera för alla simuleringar är helt enkelt fel. Laddar du ner en SPICE-modell för BC550C kanske den passar utmärkt för frekvensanalys men är helt värdelös för annat. Finns ju transistormodeller på hela 60 parametrar som föreläsare skrämmer teknologer med på Chalmers om man vill gå på djupet.
För att kunna konstruera elektronik på ett effektivt sätt gäller det att veta vad man kan approximera för att slippa beräkna allt. Samma gäller för SPICE, det gäller att veta vilka faktorer som spelar roll i sin konstruktion för att kunna koncentrera på dessa faktorer, annars är simuleringen helt värdelös.
För att kunna konstruera elektronik på ett effektivt sätt gäller det att veta vad man kan approximera för att slippa beräkna allt. Samma gäller för SPICE, det gäller att veta vilka faktorer som spelar roll i sin konstruktion för att kunna koncentrera på dessa faktorer, annars är simuleringen helt värdelös.
Ja men om man nu har ett tips på en funktion så kan man lägga med en förklaring av
hur den lämpligast används, kanske med ett exempel. Jo jag har sett modeller av
transistorer där den ena är bra för termisk analys medans en annan av samma transistor
ska användas för småsignal.
hur den lämpligast används, kanske med ett exempel. Jo jag har sett modeller av
transistorer där den ena är bra för termisk analys medans en annan av samma transistor
ska användas för småsignal.