Sida 1 av 3
IR koll på lok...
Postat: 19 februari 2005, 17:53:02
av lgrfbs

Jag tänkre montera en IR-lysdiod i 15graders lutning så att när
hjulaxeln kommer in i IR ljuset så reflekteras det åter till "mottagaren"
nu är frågan vad tycker ni jag ska välja som mottagare?
ELFA har ju hur mycket som hälst att välja på....
Stor röd rektangen = IR lysdiod
Svart liten rektagel vid grönt sträck "mottagaren"
Avståndet "mark" - Hjulaxel ca 7-10mm
Postat: 19 februari 2005, 18:05:23
av cyr
Är det viktigt att detektera just en axel? För jag skulle tro du får utslag från din detektor så fort någon del av loket (eller en vagn, eller vad som helst) befinner sig över. Du behöver nog inte bry dig om att montera lysdioden i 15 graders vinkel heller...
Postat: 19 februari 2005, 18:21:42
av Icecap
Just ELFA ( och säkert andra) har en IR-modul som tar emot modulerat ljus och som har en utgång dill att driva IR-LED:n också. Det tycker jag verkar kanon till detta, störsäkert osv.
Postat: 19 februari 2005, 18:53:26
av lgrfbs
cyr skrev:Är det viktigt att detektera just en axel? För jag skulle tro du får utslag från din detektor så fort någon del av loket (eller en vagn, eller vad som helst) befinner sig över. Du behöver nog inte bry dig om att montera lysdioden i 15 graders vinkel heller...
Nej, det är inte viktigt att känna av axlaran som sådant utan
om det är tåg ovan för givaren eller inte.
Och vilken vad dessa skulle funka?
75-223-60 IR204/P1 IR-diod 3mm 940nm
75-224-77 PD202B fotodiod 3mm 940nm
75-224-51 PT202B fototrans 3mm 860nm
75-203-15 PT204-6B 3 mm fototrans
75-202-40 PT91-21B fototrans 1,9mm
75-202-16 PT5529B/L2 fototrans dubbel
75-224-51 PT202B fototrans 3mm 860nm
75-203-15 PT204-6B 3 mm fototrans
75-205-54 PD638B fotodiod 2,7x5mm
75-223-03 S4810 optoswitch 2,2V
Postat: 20 februari 2005, 17:15:25
av Schnegelwerfer
Det måste ju vara enklare att placera mottagaren på andra sidan rälsen, och strunta i att mäta en reflekterad signal.
Tåget bryter helt enkelt strålen.
Postat: 20 februari 2005, 17:19:06
av sebastiannielsen
Vill du räkna antalet vagnar så behöver du 2 st:
En som du sätter högre upp som blockeras så länge tåget fins där. Gärna i höjd med koppling/krok så den hela tiden är blockerad altså...
Sedan en lite längre upp som räknar vagnar....
En rolig idé vore att ta en minimal 4x20 lcd (pytteliten altså!!) och montera in i en liten låda som du sätter upp på en liten "stolpe" i stationen.
Sedan använder du fototdetektorerna till att räkna ut hastighet och tid kvar , och sedan på displayen kan du skriva när nästa tåg kommer å sånt....
(Med modeller måste man räkna i minuter och sekunder istället för timmar och minuter)
Typ "Nästa tåg: MM:SS"
sen om det är nåra sek försenat: "1 sek försenat" växelvis med det första meddelandet.
Som på SJ's riktiga skyltar....
Måla på SJ logga på tågen också....
Du kan ju även stänga bommar med fotodetektorn och göra rött ljus.... så blir det som en modell av ett riktigt tågsystem...
Postat: 20 februari 2005, 18:55:16
av Icecap
75-221-70 skulle vara rätt typ.
Postat: 20 februari 2005, 19:55:17
av pagge
Modulen som icecap rekomenderar är nog praktisk om du vill detektera så som du ritade, speciellt som den har störningsfilter mot dagsljus m.m. Annars om du vill köra med fototransistor och irdiod så är de här billiga och bra. Använt dem för att detektera förbipasserande kula enligt brutna strålens princip
PT204-6B
SFH409-2
Till dessa behöver du två motstånd och en 3mm krympslang.
Krympslangen sätter du på mottagaren utan att krympa den för att rikta in den mot sändardioden och få ett störningsfilter

Postat: 20 februari 2005, 20:05:40
av cyr
Nackdelen med att bryta strålen istället för reflektion är väl att man måste ha "stolpar" som sticker upp bredvid spåret. Inte så lätt att gömma det så det ser naturligt ut kanske.
Postat: 20 februari 2005, 20:10:12
av lgrfbs
Schnegelwerfer skrev:Det måste ju vara enklare att placera mottagaren på andra sidan rälsen, och strunta i att mäta en reflekterad signal.
Tåget bryter helt enkelt strålen.
Det är inte möjlig att sätta dessa komponeterna vid sidan av på
grund av att miljön, det går helt enkelt inte på ett snyggt göma
undan IR lysdioden & IR transistorn/IR dioden.
Detta är en del i brostyrelektroniken jag håller på med åt en kompis
(han har betalat alla komponenterna) där det ingår tre
givarpunkter, en före & efter bron samt en mitt på bron & dän sitter
redan som ni föreslog.
I koppel höjd, för att bron inte ska aktiveras när ett tåg är i närheten
av bron eller på bron.
Därför bör givarna sitta exakt mitt emellan skenorna
(så att även kopplen reflekterar) på de som ligger före & efter bron.
sebastiannielsen skrev:
Vill du räkna antalet vagnar så behöver du 2 st:
En som du sätter högre upp som blockeras så länge tåget fins där. Gärna i höjd med koppling/krok så den hela tiden är blockerad altså...
Sedan en lite längre upp som räknar vagnar....
En rolig idé vore att ta en minimal 4x20 lcd (pytteliten altså!!) och montera in i en liten låda som du sätter upp på en liten "stolpe" i stationen.
Sedan använder du fototdetektorerna till att räkna ut hastighet och tid kvar , och sedan på displayen kan du skriva när nästa tåg kommer å sånt....
(Med modeller måste man räkna i minuter och sekunder istället för timmar och minuter)
Typ "Nästa tåg: MM:SS"
sen om det är nåra sek försenat: "1 sek försenat" växelvis med det första meddelandet.
Som på SJ's riktiga skyltar....
Måla på SJ logga på tågen också....
Du kan ju även stänga bommar med fotodetektorn och göra rött ljus.... så blir det som en modell av ett riktigt tågsystem...
Intressant idé men i så fall får man dela med 87 som råkar vara
skala faktorn i detta fal

men det är inte aktuellt för detta projekt, kanse
i kommande projekt....
Om det är av intresse kan jag lägga upp både scheman & foton på det som
redan är redan byggt

Postat: 20 februari 2005, 20:34:49
av cyr
Det tycker jag vore kul att se, jag som lärde mig grunderna i elektronik från Rutger Fribergs "Elektronik för modelljärnvägen"

Postat: 20 februari 2005, 21:38:28
av Fox
Om "markfrigången" (minsta avståndet från marken till lok eller vagn) är tillräckligt stort skulle man ju kunna lägga ett kretskort med en IR-diod och en fototransistor mellan rälsen. Under loket sätter man sen en liten vit isoleringstape som man får en bra reflektion från.
Om det inte är väldigt skarpt ljus i rummet så fungerar nog en fototransistor med dagljusfilter som hinder mot störningar från taklampor eller fönster.
Signalen du får kan du sen koppla till en komparator med ställbar omslagsnivå (kan byggas av en OP) så får du en digital signal med ställbar känslighet.
/ Fox
Postat: 21 februari 2005, 00:26:25
av lgrfbs
"markfrigång"
Skenans höjd = 2.5mm + hjul R
på lok - 3mm för hjulinfästning på lok
Normala hjul R 5-7 mm
Varning stora bilder.....

Detta är grund idén, men reläet för motor till/från är utbytt till
en transistor.
Det är givarna B & C som jag är fundersama på
Kretskorts shema
Kretskort från ovan
Kretskortets baksida

Postat: 22 februari 2005, 18:22:51
av lgrfbs
Dög bilderna?
annars tack för att ni stått ut med mig & all hjälp
Postat: 22 februari 2005, 20:23:50
av Andy
Jag är ju ingen rallare men jag ville gärna fråga: varför inte använda en induktiv givare? Jag antar att axlar o s v är av metall.